Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne artikkelen på nhi.no om det å finne tid og motivasjon til trening. Merker jeg kjenner meg igjen i mye av det som står! Mitt mål pleier alltid å være "bikinisesongen", men med tanke på hvor kort den er her i Norge burde jeg kanskje ha noen andre mål... Hvilke mål har dere, og hvordan motiverer andre seg til trening? Trener dere alene eller sammen med andre, og hvordan ville dere gått frem for å finne en treningspartner om ingen av vennene dine er i spesielt god form? Det er det som er mitt største problem egentlig, at det er så syyyyyyyyyykt tungt å komme seg ut for seg sjøl... :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KJenner til den! Kan være tungt å komme seg ut helt alene... Hva med å få med deg kjæresten(hvis du har kjæreste? ) eller noen i klassen? Kanskje det er et tilbud der du bor hvor du kan melde deg på? :)

Frivillighet åpner jo ofte porten til nye muligheter og nye kontakter! :skravle:

Skrevet

Leste denne artikkelen på nhi.no om det å finne tid og motivasjon til trening. Merker jeg kjenner meg igjen i mye av det som står! Mitt mål pleier alltid å være "bikinisesongen", men med tanke på hvor kort den er her i Norge burde jeg kanskje ha noen andre mål... Hvilke mål har dere, og hvordan motiverer andre seg til trening? Trener dere alene eller sammen med andre, og hvordan ville dere gått frem for å finne en treningspartner om ingen av vennene dine er i spesielt god form? Det er det som er mitt største problem egentlig, at det er så syyyyyyyyyykt tungt å komme seg ut for seg sjøl... :gjeiper:

En ting jeg reagerer på i denne artikkelen er at det til dels virker som om det viktigste med å trene er å se bra ut:

Det er heller ikke realistisk å forvente at du får kropp som en fitnessutøver etter 3 måneders trening, men trener du jevnt og trutt og spiser bra mat, så kan du på sikt nå også dette målet.

Det er mulig journalisten bare har formulert seg uheldig. I ditt innlegg ser jeg imidlertid også at det virker som om din hovedmotivasjon (er det flere grunner?) for å trene er å se bra ut i bikini. Jeg kan nærmest garantere deg at det alltid vil være vanskelig å motivere seg til å trene hvis dette er hovedmotivasjonen.

Det fins en mengde gode grunner til å trene, men hovedgrunnen bør være at man synes det er gøy. Hvis man ikke synes det er gøy, bør man finne en annen treningsform. Hvis du synes det er kjedelig å sitte og tråkke på en tredemølle i et treningsstudio så prøv å finne noe du synes er artigere. Det bør helst være slik at du gleder deg til treningen. Alt som får opp pulsen gir treningseffekt og gjør det lettere å holde en sunn vekt. Legg merke til at jeg bruker begrepet sunn vekt her, mange av de som skriver inn her på forumet om våren har tildels veldig usunne idéer om hvor tynne de bør være.

Når det gjelder det å ikke ha tid til å trene så vil jeg si dette: Døgnet har 24 timer, det er likt for alle. Hvis man ikke får beveget seg og får opp pulsen minst en halvtime hver dag og sju timers sammenhengende søvn bør man for sin egen helses del snarest trappe ned på noe av det andre man driver med. Leiligheten/huset må ikke se strøken ut til enhver tid, det går an å la noe husarbeid stå til neste dag og ta seg en treningstur.

For min egen del så er akkurat denne tiden på året den eneste der jeg må tvinge meg selv ut og trene, dvs. det blir ikke "ut", inntil skiføret kommer blir det svømmehallen eller spinningsykkel. Når det er skiføre eller sesong for racersykkel så er det null problem å motivere seg for en lang tur etter jobb, i tillegg står jeg gjerne opp grytidlig i helgene for å rekke en tidlig T-bane, slik at det ikke er så mange andre rundt meg i skiløypene.

Nok en gang: Finn deg noe du synes er gøy. Om det så er bordtennis, swing, salsa, langrenn, karate, kung fu, klatring, svømming etc. Alt som får opp pulsen gir trenings- og helseeffekt.

Skrevet

Jeg kom på en ting til. ;)

De fleste som har bikinisesongen som motivasjon for trening ender opp med å slite med å nå målsetningen. Hvis du derimot trener hele året så vil du også ha "bikiniform" hele året, og du slipper sjokktreningen i siste lita.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Enig med Lance!

Du må finne noe du synes er gøy, sånn at du prioriterer trening framfor de andre tingene du bruker fritiden din på.

Du vet du har truffet spikern på hodet når du gir blanke i at det er 12 minusgrader og at bussen er forsinka, fordi du har lyst til å trene!

Og du vet du har et motivasjonsproblem når oppvasken og middagshvilen virker mer fristende.

Hvis det er vanskelig å finne et langsiktig mål, begynn med kortsiktige, og belønning etter trening.

For meg fungerer det slik:

"I dag er målet mitt å svømme 500 meter, og når målet er oppnådd, skal jeg kose meg forran tven i en hel time uten å løfte en finger."

i steden for

"I dag MÅ jeg svømme 500 meter, hvis ikke kommer jeg aaaldri til å bli fin til bikinisesongen.. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg blir fin uansett, jeg kan bare gi faen i hele greia.."

Lykke til!

Du kan forresten finne mye bra inspirasjon i treningsdagbøkene her på KG, er mange jenter som sliter med det samme som deg, men som virkelig klarer å holde motivasjonen oppe!

Skrevet

Burde ikke "bedre helse" være nok motivasjon?

Skrevet

Mitt mål er å komme oppi bunaden hver 17. mai uten å måtte sy den ut. Har ikke sydd den ut siden jeg fikk den da jeg var konfirmant, men i mai som var, var det like før. Har heldigvis slanket meg vesentlig nå.

Tror uansett at med en gang en begynner å trene så er det mye lettere å holde motivasjonen oppe fordi man merker forandringene så godt. Og når man ikke lengre forandrer seg så mye så er man motiverte til å vedlikeholde det man har oppnådd.

Skrevet

En ting jeg reagerer på i denne artikkelen er at det til dels virker som om det viktigste med å trene er å se bra ut:

Det er mulig journalisten bare har formulert seg uheldig. I ditt innlegg ser jeg imidlertid også at det virker som om din hovedmotivasjon (er det flere grunner?) for å trene er å se bra ut i bikini. Jeg kan nærmest garantere deg at det alltid vil være vanskelig å motivere seg til å trene hvis dette er hovedmotivasjonen.

Det fins en mengde gode grunner til å trene, men hovedgrunnen bør være at man synes det er gøy. Hvis man ikke synes det er gøy, bør man finne en annen treningsform. Hvis du synes det er kjedelig å sitte og tråkke på en tredemølle i et treningsstudio så prøv å finne noe du synes er artigere. Det bør helst være slik at du gleder deg til treningen. Alt som får opp pulsen gir treningseffekt og gjør det lettere å holde en sunn vekt. Legg merke til at jeg bruker begrepet sunn vekt her, mange av de som skriver inn her på forumet om våren har tildels veldig usunne idéer om hvor tynne de bør være.

Når det gjelder det å ikke ha tid til å trene så vil jeg si dette: Døgnet har 24 timer, det er likt for alle. Hvis man ikke får beveget seg og får opp pulsen minst en halvtime hver dag og sju timers sammenhengende søvn bør man for sin egen helses del snarest trappe ned på noe av det andre man driver med. Leiligheten/huset må ikke se strøken ut til enhver tid, det går an å la noe husarbeid stå til neste dag og ta seg en treningstur.

For min egen del så er akkurat denne tiden på året den eneste der jeg må tvinge meg selv ut og trene, dvs. det blir ikke "ut", inntil skiføret kommer blir det svømmehallen eller spinningsykkel. Når det er skiføre eller sesong for racersykkel så er det null problem å motivere seg for en lang tur etter jobb, i tillegg står jeg gjerne opp grytidlig i helgene for å rekke en tidlig T-bane, slik at det ikke er så mange andre rundt meg i skiløypene.

Nok en gang: Finn deg noe du synes er gøy. Om det så er bordtennis, swing, salsa, langrenn, karate, kung fu, klatring, svømming etc. Alt som får opp pulsen gir trenings- og helseeffekt.

Jeg vil tro det er uheldig formulering, for om du ser lengre ned så står det:

Det er ikke bare du som voksen som trenger mer aktivitet for å få en bedre helse.
<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tunge.gif' alt=':P'> Men det finnes vel bedre artikler på samme nettside om man først leter litt, f.eks. denne, som hadde vært bedre å lenke til...
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tror ikke man kan regne med at trening nødvendigvis skal være gøy hele tiden, så man må finne andre typer motivasjon eller eventuelt være litt streng med seg selv. Snakker av egen erfaring -jeg bor på en liten plass med dårlig/variabelt treningstilbud, noe som gjør at jeg bare i perioder har mulighet til å utøve de treningsformene jeg liker/synes er gøy. Resten av tiden må jeg rett og slett utøve (streng) selvdisiplin hvis jeg i det hele tatt skal få trent.

Skrevet (endret)

Det som virkelig gjorde trikset for meg var å finne en treningsform som både er effektiv, morsom, nyttig og motiverende. Så nå trener jeg selvforsvar/kampsport fast to ganger i uka. Startet med to venninner, så det er klart en motivator. I tillegg synes jeg det er lettere å forholde seg til faste tidspunkter i uka og at det faktisk er noe som er arrangert - da går det ikke an å si "orker ikke i dag, tar det i morgen" eller "skal trene, skal bare vaske opp først". Og som nevnt: det er morsomt og veldig variert trening, ikke to kvelder er like.

Jeg sliter litt med den dørstokkmila, så i tillegg har jeg satset på hjemmetrening i stedet for medlemsskap på et treningsstudio. Har en ellipsemaskin, noen manualer og en strikk. Endel øvelser kan gjøres foran TVen. Også er det lettere å ta en liten treningsøkt når det bare er å skifte og hoppe på ellipsen, ikke måtte styre masse med å ut i kulde og regn, vente på forsinka busser, overleve kaos i garderober og venting på treningsapparater osv.

Edit: trykka på svar litt for fort, gitt. En tredje ting som hjelper meg, er at jeg prøver å tenke på trening som Pingting-tid. Jeg driver med alt for mye ellers, og har konstant hundreogførtitusen ting som bør gjøres. Når jeg trener gir jeg meg lov til å bare "slappe av" mentalt sett og ikke tenke på noe annet. Hvis jeg trener til musikk kan jeg leve meg helt inn i musikkens verden, og la tankene sveve avgårde.

Også passer jeg på å virkelig kjenne på den gode følelsen når jeg er ferdig. Det er jo nesten det beste! :)

Endret av Pingting
Skrevet

Ok! Her er det jeg har gjort nå :) (ja, trent litt fra før så ikke helt uten grunnlag dette):

1. Satt meg mål om å klare ti kroppshevinger

2. Klare 20 armhevinger

3. Løpe 3000 m på 12 min

4. Satt meg ned og lagd en motiverende spilleliste med litt sånn Rocky-følelse over seg(dattataaaaaaaaaa I'm a fiiiiiiiiiighter...)

5. Meldt meg på morgentur før jobb i regi av en lokal gjeng

Skrevet

Tror forresten, i forhold til formuleringa du henviser til Lance at trening for mange kvinner nettopp har sin motivasjon i det å se bra ut kroppslig. Men absolutt enig med deg om at man bør finne andre motivasjonsfaktorer, litt derfor jeg starta tråden her også. Har jo, som nevnt hatt mye av det kroppslige i fokus og trenger noe annet å fokusere på. Som du sier så er det lett å slutte å trene når målet er nådd ellers... Kanskje det å finne seg noe å konkurrere innen kan være en fin motivasjon også? Forslag til hva? :) (når jeg først er på spørrer'n lissom.. :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...