Gjest BabyBlue Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Har lyst til å lese en god bok! En som er veldig velskrevet og virkelig går i dybden av menneskesinnet. Vil ha en forfatter som forstår hva han/hun skriver om og som ikke er så ekstremt oppskrytt. Gjerne en slik bok dere får en merkelig følelse av å lese, og når dere har vendt den siste siden skal dere si "WOW." og stirre tomt ut i lufta. Skjønner dere?
Tabris Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Jeg leter også etter sånne bøker, og tar gjerne i mot tips selv. Det nærmeste jeg kommer av tips selv er "En flyktning krysser sine spor" av Axel Sandemose. Det er der janteloven er fra. Veldig bra bok.
stortsettglad Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 *mine innlegg* Har desverre ingen tips sjøl sånn i farta..
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Forbrytelse og straff av Dostojevski. Den norske tittelen er vel forresten Raskolnikov. Andre bøker av samme forfatter er også veldig lesverdige. Vet ikke helt hva du tenker på med oppskrytt, han er jo en veldig kjent forfatter, men fortjent. Noen andre forslag til forfattere, de er riktignok stort sett ganske anerkjente og kjente: Tarjei Vesaas (Brannen f eks, Bøkene er på nynorsk og ganske "formorienterte" og symbolistiske, noe mange har litt sperre mot) Céline (må innrømme at jeg ikke har kommet meg gjennom bøkene hans, men de er definitivt mørke) Sylvia Plath (både dikt og selvbiografi) Cormac McCarthy, f eks The Road og Blood Meridian. Pär Lagerkvist (alt, egentlig. Mange små romaner om ofte historiske/mytiske outsidere) Hvis du vil lese noe annet enn romaner var Tor Ulven en mørk fyr. Kan også anbefale Låt den rätte komma in. 1
Mermaid Blues Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Forbrytelse og straff av Dostojevski. Den norske tittelen er vel forresten Raskolnikov. Andre bøker av samme forfatter er også veldig lesverdige. Skulle akkurat til å nevne den samme. Men tittelen er Forbrytelse og Straff, ja. Vet det finnes en manusbearbeidelse av boken som ofte har blitt satt opp som "Raskolnikov", men selve boken har jeg ennå ikke sett med den tittelen. Dostojevskij er en legende, alt han skrev er definitivt leseverdig, men mange synes ofte det er greit å starte med Forbrytelse og Straff.
Mermaid Blues Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Oi, posta før jeg hadde skrevet ferdig, jeg. I kategorien skjellsettende kan jeg også nevne bl.a. 1984 av George Orwell (min ubestridte favoritt), Slakterhus 5 av Kurt Vonnegut, Fuglane av Tarjei Vesaas og Lørdag av Ian McEwan.
Gjest BabyBlue Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Forbrytelse og straff av Dostojevski. Den norske tittelen er vel forresten Raskolnikov. Andre bøker av samme forfatter er også veldig lesverdige. Vet ikke helt hva du tenker på med oppskrytt, han er jo en veldig kjent forfatter, men fortjent. Med oppskrytt mener jeg forfattere som Stephenie Meyer (av twilight). Blir jo rost opp i skyene, men skrivestilen og handlingen er ikke så ekstremt original som folk skal ha det til. Liker bedre bøker som virkelig fortjener all skryten de får, jeg =)
Gjest Elfrida Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 The curious incident of the dog in the night-time av Mark Hadden likte jeg veldig godt. Hovedpersonen er ganske ung og har Asperger eller lignende, og beskriver verden fra sitt perspektiv på en veldig fascinerende måte. Det gir tanker rundt hvordan man selv tenker og hvor mye man tar for gitt når det gjelder sosiale funksjoner. I tillegg er det en spennende og trist historie.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Jeg vil anbefale Om forlatelse av Ian McEwan. Jeg har lest veldig mye, men den her boka tok meg. En bok som satte følelser i sving og som man aldri ønsket sluttet.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Jeg er svak for Haruki Murakami, men enten så liker du hans fantasiverden, eller så liker du den ikke.
Bohemia Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Steppulven av Herman Hesse. Beste boken jeg har lest.
Gjest Bond Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Signerer steppeulven av Hesse, Orwells 1984 og Animal Farm, og Dostojevski generelt. I tillegg: Huxley - Vidunderlige nye verden Skinner - Walden Two Golding - Flyenes herre Kunne tenke meg å legge til Ayn Rand - Kildets Utspring - men hvor dypt den stikker er kanskje individuelt, for min del var det virkelig inspirerende og tankevekkende.
Lillaa Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Momo av Michael Ende. Er egentlig er barne-/ungdomsbok, men vil anbefale den for voksne! Særlig dem som stresser.
Idril_M Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 En bok som satt lenge i kroppen for meg var "Balansekunst" av Rohinton Mistry. Nydelig, velskrevet og hjerteskjærende. 1
ilcrappo Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 Det er utrolig mange å ta av. Umiddelbart kommer jeg på følgende bøker jeg vil anbefale: Kjærlighet av Hanne Ørstavik Veien Til Verdens Ende av Sigurd Hoel Forvandlingen av Franz Kafka (Alt av Kafka egentlig). Den Fremmede av Albert Camus Steppenwolf av Hesse har blitt nevnt av andre også, ser jeg. Pascal Duartes Familie av Cela.
Lotus Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 Om du har lyst til å lese Dostojevskij vil jeg anbefale "Dobbeltgjengeren" på det varmeste. Det er en bok som virkelig går dypt inni menneskesinnet, og den gav meg en så stor leseropplevelse at jeg satt igjen og ikke helt visste hva jeg skulle tenke om den. Bra bok. I tillegg er "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet" strålende! Det samme er "Ute av verden" av Karl Ove Knausgård. Ja, jeg vet at Knausgård er en av dem det er en stor hype rundt, men ute av verden er virkelig verdt å lese!
Ciara Skrevet 7. desember 2010 #20 Skrevet 7. desember 2010 Alle gode bøker er litt angstfylte, hehe. En stor opplevelse av nye bøker er Frihet av Jonathan Franzen. Det er murstein av en roman, men den er ikke tung å lese. Forfatteren bruker lang tid på å skrive, og skriver ikke før han føler han kjenner hovedpersonene sine ut og inn. Det merkes. Boka gikk så dypt inn menneskenes personlighet og følelser som jeg sjelden har lest. Virkelig en bok å ønske seg til jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå