AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Når er det greit at barna får gå på butikken alene? Har en sønn på 11 og fler av hans kamerater har visst gått alene i noen år alerede og det har vært flere ganger min sønn har spurt om å å få dra med dem. Men jeg vet egentlig ikke jeg. Er det tidlig eller er det greit? Nermeste butikk er 1,5 km unna, ikke noe trafikk. Når begynte deres barn å fa dra på butikken alene?
Tulling Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Gikk på kiosken alene fra jeg var 7 år. Denne var en kilometer unna. Dette var i startene av nittitallet.
Gjest husker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Sier bare en ting: ..............Marianne-saken
Tulling Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Skal barn aldri kunne gå noe sted før de er myndige ? I dag har til og med disse smårollingene egne mobiltelefoner. Greit nok, man skal være forsiktige. Men det er unødvendig å dra fram ett skrekkeksempel for å skremme en mor som stiller ett enkelt spørsmål. 11 år er i mine øyne gammel nok i massevis, men selvfølgelig må man vurdere området dette er i, og tid på døgnet. 1
Antlers Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Gikk på kiosken alene fra jeg var 7 år. Denne var en kilometer unna. Dette var i startene av nittitallet. Samme her, faktisk. var 6/7 da jeg fikk gå alene til kiosken som lå 1,5 km unna. Da jeg var 12 fikk jeg lov til å ta toget alene til andre byer. Riktignok var det overgripere der ute da jeg var barn også, men det er en helt annen tid i dag, og flere farer. Ville nok ikke latt en 7 åring få gå alene til kiosken, men 10/11 høres greit ut. Om din sønn drar sammen med andre barn er han jo ikke alene, og er dermed mye tryggere. Synes du er litt vel hønemor om han ikke får dra dit med kamerater i en alder av 11 år
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Skal barn aldri kunne gå noe sted før de er myndige ? I dag har til og med disse smårollingene egne mobiltelefoner. Det hadde også den 10 år gamle svenske jenta Engla, hun hadde til og med en sykkel. Og hadde akkurat snakket med moren på telefonen. Men det hjalp lite, gjorde det ikke? Falsk trygghet!
ToveM Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Her går de alene på skolen fra første klasse, og de passerer butikken på veien, så da bør de jo være gamle nok til å gå på butikken også. Men det er først det siste året yngstemann har fått dra til butikksenteret alene, og hun er nå 12 og det er vel ca 3 km. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Jeg stakk innom butikken for å handle på vei hjem fra jeg begynte på skolen (var da 7 1/2). Da jeg var på alder med din sønn tok jeg toget til besteforeldrene mine -med ansvaret for et yngre søsken- og vi byttet tog i Oslo. Synes det høres ut som du er en smule overbeskyttende, ja.
Gjest Spinell Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Sier bare en ting: ..............Marianne-saken Det hadde også den 10 år gamle svenske jenta Engla, hun hadde til og med en sykkel. Og hadde akkurat snakket med moren på telefonen. Men det hjalp lite, gjorde det ikke? Falsk trygghet! Riktignok forsvant disse to barna på veg til/fra butikken, men det er jo ikke butikken i seg selv som er hovedårsaken. Barn kan like gjerne forsvinne på veg til eller fra skolen, trening, venner eller annet. "Styggemenner" vurderer ikke hvilket ærend barna er ute i. Skal ikke barna få være ute alene i det hele tatt?
Furstina Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Jag har skickat min son på 6½ till butiken tillsammans med dottern på 4. Då har jag varit på andra sidan torget och de fått i uppdrag att köpa bananer och mjölk. Riktigt stolta barn var det som kom tillbaka med växel och frukt. Hemifrån tycker jag att det är för långt än, möjligen kan sonen få cykla till butiken i sommar. Då är han 7½ år. Allt beror väl på hur långt det är, var du bor, hur pålitligt barnet är, och hur vägen till och från butiken är?
Gjest AnneShirley Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Riktignok forsvant disse to barna på veg til/fra butikken, men det er jo ikke butikken i seg selv som er hovedårsaken. Barn kan like gjerne forsvinne på veg til eller fra skolen, trening, venner eller annet. "Styggemenner" vurderer ikke hvilket ærend barna er ute i. Skal ikke barna få være ute alene i det hele tatt? Tenkte akkurat det samme. Også voksne blir da kidnappet/drept/voldtatt osv. Det finnes ikke noe som er 100% sikkert. Selvfølgelig bør man være forsiktig og lære barna det også, men hvordan skal de lære noe som helst om de ikke en gang får gå på butikken når de er 11 år?
Sunniva81 Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Her går de alene på skolen fra første klasse, og de passerer butikken på veien, så da bør de jo være gamle nok til å gå på butikken også. Men det er først det siste året yngstemann har fått dra til butikksenteret alene, og hun er nå 12 og det er vel ca 3 km. Her også. Noen ganger går de innom butikken på vei fra skolen.Min elkser å få gå på butikken alene,og kan gjerne sykle/gå bare for å kjøpe en xtra melk, pante flasker eller kjøpe seg en banan.Fra her vi bor er det mellom 1-2km til butikk/senter. Han har fra 6-7 alderen fått penger og gått til butikken for å kjøpe seg lørdagsgodt selv også.Det er stas det tenk Nå er han 9 år og meget selvstendig.
Gjest Xelle Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Folk overbeskytter barna sine. Om de ikke lærer enkle selvstendige ting som små, så får de disse bortskjemte umulige tenåringene som ikke bryr seg en dritt. For mamma og pappa ordner alt uansett. Og å dra opp Marianne saken blir for dumt, unger kidnappes daglig, overalt. Du kan ta med deg ungen i lekeparken, ha oppsyn...snu deg rundt for å kasta noe i søppla, så er ungen din tatt. Skal ikke mye til. Men du kan da ikke gå rundt å tenke på det hele tiden. Akkurat som jeg ikke går rundt å tror jeg blir påkjørt bare jeg beveger meg utenfor huset, eller at huset brenner ned mens jeg sover. Ro ned...
Caramba Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Min 11-årige nevø drar nå alle steder alene, på kino med kamerater, reiser med buss for å besøke dem, går på butikken, går på skolen etc etc. Lar du sønnen din gå på skolen uten følge, eller? Man er ganske stor når man er 11 år..
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 Riktignok forsvant disse to barna på veg til/fra butikken, men det er jo ikke butikken i seg selv som er hovedårsaken. Barn kan like gjerne forsvinne på veg til eller fra skolen, trening, venner eller annet. "Styggemenner" vurderer ikke hvilket ærend barna er ute i. Skal ikke barna få være ute alene i det hele tatt? er du dum.... engla var på vei hjem, ikke fra butikken, men fra noe annet. og du er for dum til å oppfatte poenget - en mobiltelefon er ingen garanti for at ikke noe skjer med barnet...
Meridian Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Jeg ville aldri sendt et barn alene noe sted, men om de var 3 eller flere, og at de lovte og holde sammen hele tiden, hadde det vært greit. Når man er flere barn sammen, syns jeg det høres tryggere ut. Det er samme om det er i en bygd eller et tettsted eller en by, det kan skje hvor som helst. Det kan skje på vei til butikken, på vei til skolen, det kan skje i et trygt og godt nabolag med mange hus tett i tett. Man er aldri trygg, men som regel går det jo bra. Jeg og mine søsken fikk aldri lov til å gå alene noen steder før vi ble 13-14-15 år. Når man er 16 og har begynt på vgs er man vel såpass stor at man klarer å ta litt vare på seg selv. Og en gang må man slippe barna sine så de kan lære å klare seg selv. Får bare håpe foreldrene har forklart og fortalt barna sine om farer og hvordan de skal takle ulike situasjoner. Så må man se an barnet også. Noen barn er veldig sterke i psyken og klarer å håndtere situasjoner, mens andre barn kan være mer redde og blir lett lokket til ting.
Meridian Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 Min 11-årige nevø drar nå alle steder alene, på kino med kamerater, reiser med buss for å besøke dem, går på butikken, går på skolen etc etc. Lar du sønnen din gå på skolen uten følge, eller? Man er ganske stor når man er 11 år.. Det spørs hvor man bor. Som regel har alle noen å gå til skole med, og mange tar skolebuss og blir fraktet trygt frem og tilbake. Barneskolen pleier å ligge i et boligområde. Om det er en som bor litt avsides og må gå alene, ville jeg passet på dette barnet.
Inx Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Får man ikke sånn GPS sporingsbrikke for barn a ? Endret 6. desember 2010 av Inx
Gjest Xelle Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 http://www.youtube.com/watch?v=Mx3hGiUc2Ms...oh noes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå