Gå til innhold

Slankekrigen-Biggest Loser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på Biggest Loser og disse "tjukkasene" trener hele dagen. Intensiv trening ser det ut som og. Og det funker, de går det 2-8 kilo i UKEN! Jeg kjente jeg ble litt inspirert her nå. Jeg har ikke jobb fortiden og har masse tid til å trene. Er det sunt for en jente på 65 kilo 174 cm å trene i 4-6 timer hver dag? Jeg skjønner jo at jeg ikke bør eller vil gå ned like mye som disse sumoene men er det bra for meg? Sitter bare i sofaen størsteparten av dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å si det sånn; du kommer ikke til å klare å gjøre det over lengre tid pga psyken, og dersom du klarer det kommer du til å bli heisandes utbrendt og treffe veggen, evt. få diverse skader. start med 1 time daglig, mer enn nok, etterhvert som du kommer i sterkere fysisk form kan du utvide til 1,5-2, av og til 3 timer innimellom. På the biggest loser har de et strict matprogram de skal følge, som er oppsatt etter hvor mye de trener, og de har sin "egen" personlige trener med seg hver dag........AH! At folk "tror på tv" på den måten der!

Skrevet

Jeg mener de sa i en (eller flere) av USA-sesongene at de trener ca 4 timer hver dag - men det varierer sikkert også litt. Matinntaket anbefalte de rundt 1200 for kvinner og 1500 for menn, men jeg mistenker at det bare var en generell anbefaling for TV-seerne, og ikke det som deltagerne faktisk spiser.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Dersom du skal ha noe håp om en varig vektreduksjon, må du legge om livsstilen din på en måte som gjør at du klarer å holde den slik. Ekstremkurer og dietter virker ikke. Dvs, de virker mens du holder på med dem, men problemet er at de representerer et stort og midlertidig avvik fra det normale, at de fleste faller tilbake på gamle synder når de er ferdige med dietten.

Vektreduksjon som varer, forutsetter at du reduserer kaloriinntaket til et nivå som er lavt nok til at du begynner å tape vekt. En 20% reduksjon vil alene gi resultater, dersom vekten din pt er stabil. Kombiner det gjerne med litt mer aktivitet, som f.eks å GÅ en time hver dag. Du trenger ikke 4 timers blodtrening og et kaloriinntak på under tredjeparten av ditt nåværende. (Som er det slankekrig-folkene holder på med.) For det er ikke noe du kan drive med særlig lenge.

Du kan ta utgangspkt i din nåværende vekt og kosthold, hvis det er noenlunde stabilt. Skriv ned alt du spiser i løpet av en dag, og registrer det over noen dager. Det vil gi deg en viss ide om hvor store mengder det er snakk om. Og så kutter du bare ned, over hele fjøla. Du trenger ikke engang fjerne snacks eller favorittmaten din. Reduserer du kaloriinntaket, er det temmelig likegyldig HVA du spiser, så lenge det er relativt balansert, og du får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler. Vekttapet begynner relativt raskt. Etter hvert som du nærmer deg den kroppsvekten som hører sammen med kaloriinntaket, vil det gå langsommere. Da kan du redusere matinntaket igjen. Dette kan være så enkelt som å spise halvannen brødskive til frokost i stedet for to, eller å ta to poteter til middagen i stedet for tre, eller å spise halve chips-posen i stedet for hele.

Det finnes tabeller over kaloriinntak som hører sammen med bestemte kroppsvekter, om du vil regne på saken. Jeg tror du finner noen ganske bra beregningsmodeller på Grethe Roede sine sider.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett det samme på "I form med Anna Anka", hvor de lever på en streng diett og trenger fem(!) timer om dagen i to måneder. Da går de ned sånn ca 20 kg på de to månedene, og jeg synes selv det høres helt vilt ut at en person som er utrent og overvektig skal drive et slikt hardkjør på seg selv.

Skrevet

Sitter og ser på Biggest Loser og disse "tjukkasene" trener hele dagen. Intensiv trening ser det ut som og. Og det funker, de går det 2-8 kilo i UKEN! Jeg kjente jeg ble litt inspirert her nå. Jeg har ikke jobb fortiden og har masse tid til å trene. Er det sunt for en jente på 65 kilo 174 cm å trene i 4-6 timer hver dag? Jeg skjønner jo at jeg ikke bør eller vil gå ned like mye som disse sumoene men er det bra for meg? Sitter bare i sofaen størsteparten av dagen...

Det du må huske på er at de bedriver ikke intensiv trening 4-6 timer om dagen. De er i aktivitet 4-6 timer om dagen, men du skal være veldig godt trent før du kan ligge i sone 3 i 4-6 timer, les mer om pulssonene her hvis du ikke kjenner til dem. Selv er jeg aktiv konkurransesyklist på amatørnivå og har vunnet noen mindre ritt, allikevel så blir jeg god og sliten av en sykkeltur på 5-6 timer, og tar gjerne en hviledag etter en så lang treningstur.

For det første så har du ingenting å bekymre deg for i forhold til vekt. På den annen side så er det alltid sunt å trene, selv om du er helt normalvektig. Det virker som om du er rimelig utrent, så du bør begynne pent. Det er mange som har gått på en smell fordi de har begynt for hardt og enten blitt overtrente eller mistet motivasjonen. En god regel er å ikke trene mer enn 3 dager per uke til å begynne med, selvsagt litt avhengig av hva slags treningsform du velger deg, og ikke kjøre hardere økter enn at du kjenner deg helt restituert to dager etterpå. Så kan du øke treningsdosene sakte men sikkert. Da vil du høyst sannsynlig oppleve bedre fremgang enn om du kjører steinharde økter der du tar deg helt ut og må hvile i mange dager etterpå.

Skrevet

Viktig å huske på at medlemmene i Biggest Loser ikke trener hjemme i stua. De trener med oppfølgelse av et enormt team. De har leger som er med på hver av treningene.

Det er fysioteraputer, personlige trenere, ernæringseksperter, psykologer, leger, kokker ++++++

Og når de går ned så mange kilo uken må du huske på at samtlige deltakere har startvekt over 150 kg. Litt forskjell på å veie flere hundre kg som noen av deltakerne og gå ned 5 kg i uken, enn å veie 80 kg, og ønske å gå ned 5 kg i uka.

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er en uke hos teh biggest luserz gjerne lenger enn 7 dager.

• Liker 1
Skrevet

Det de driver med på det programmet er ikke akkurat definisjonen på hva som er sunt for kroppen..

De vil lage "god" TV, og det er klart det er mer spennende å se på ting som gjøres på en ekstrem måte. Trenerne vil jo at deltakerne på deres lag skal miste flest mulig kilo, og da er det nok ikke helsa til deltakerne som er viktigst.

F.eks så får ikke deltakerne lov til å drikke noen ting dagen før veiingen, slik atvekttapet skal se størst mulig ut.

En av vinnerne sa at det første måltidet hun spiste etter at hun vant var en porsjon havregrøt. Hun brukte over en time på det, og gråt seg gjennom hele måltidet, nettopp fordi det var så utrolig vanskelig å spise uten dårlig samvittighet. Hele programmet førte til en helt syk fokusering på mat, kropp og trening(naturlig nok, egentlig) - og faktisk så vil jeg påstå at de driver anorektisk atferd, men at det legitimeres fordi de er overvektige.

Så nei - ikke følg opplegget som gjennomføres i et sånt type TV-program. De bryr seg mer om seertall enn om helsa til deltakerne. Selv om de blir kvitt farlige kilo på rekordtid har mange fått et eksremt anstrengt forhold til mat og trening, på kjøpet.

Og sånn by the way - det presenteres kanskje som én uke i programmet, men egentlig bruker de lengre tid. Jeg husker ikke helt hvor lenge, men jeg tror de var 12 dager. Dette for å gjøre vekttapet mer dramatisk og gjøre hele programmet mer "underholdende"..

Skrevet

Du veier 64kg, er 174 høy, og føler du skal gå ned i vekt?! Ifølge din BMI og all min fornuft, har du perfekt vekt.

• Liker 3
Skrevet

Andre har skrevet veldig bra før meg her, men jeg vil bare legge til at når et menneske veier 150+ så er mye av vekten vann - og vann fordrives fort med riktig kosthold. Det lille jeg har sett av TBL så går de ENORMT mye ned i vekt i starten, og når de så begynner å danne muskler som veier mer enn fett så blir alle så skuffet - fordi de fokuserer på vekt og ikke helse.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mange av deltagerne går også gjerne opp igjen i vekt når de kommer hjem etter at programmet er over fordi det er så godt som umulig å holde på slik de har gjort i programmet i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...