Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mista oppskrifta mi på risboller uten delfiafett i.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 ss fløte

100 g mørk sjokolade

50 g smør

2 ts vaniljesukker

ca 5 dl puffet ris

Smelt sjokolade med fløte. Rør inn smøret til det har smeltet. Smak til med vaniljesukker. Rør inn puffet ris. Legg små boller av blandingen på bakepapirkledt stekebrett eller i muffinsformer (enklere å håndtere) og sett kaldt til de er stivnet.

Skrevet

:nisseblunk:

De ble kjempegode!

Skrevet

Så bra. Jeg liker heller ikke risboller med delfiafett, så jeg lager alltid disse. :)

• Nyttig 1
Skrevet

oooh hørtes utrolig godt ut.

Skrevet (endret)

Så bra. Jeg liker heller ikke risboller med delfiafett, så jeg lager alltid disse. :)

Enig med du. Blir så altfor kraftig smak på risbollene. Takk for at du delte din oppskrift.

Endret av tomgang
Skrevet

hvor lenge står disse seg? med tanke på at det er ukokt fløte i de? Oppbevares vel best i kjøleskap?

Skrevet

De oppbvares best i kjøleskap ja, ellers blir de fort litt for myke. Hvor lenge de holder seg vet jeg ikke, de blir fort spist opp her, men jeg har hatt dem i allefall i en uke uten problemer.

• 11 år senere...
Skrevet

Hvorfor er det fløte? Kan det droppes? 

Skrevet

Både smør og sjokolade blir ganske hardt når det stivner så fløten gjør sjokoladekremen mykere. Jeg ville ikke droppet fløte, men du kan bytte det med f.eks. kokosmelk eller et annet melkefritt alternativ om du ikke vil bruke vanlig kremfløte. Det finnes også en variant av risboller helt uten fløte, men hvor man i stedet pisker eggedosis av egg og sukker før man har i kaffe, smør og sjokolade. F.eks. denne oppskriften (og du kan selvsagt velge en annen type fett i stedet for delfia). 

Skrevet

Jeg har alltid bare laget de med glasur som jeg normalt lager til sjokoladekake: melis, kakao, litt smeltet smør og kaffe til passe konsistens. Syns dette er bedre enn de med delfiafett.

Skrevet

Kaffe vil fungere på samme måte som fløte ja, for å mykne opp kremen litt, så det er definitivt også et alternativ. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...