Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #21 Skrevet 19. oktober 2003 Hvorfor gjøre bryllup billig - til en sak som egentlig ikke er så viktig??? Gjennom hele historien i alle kulturer har bryllup vært livets store høydepunkt, og sett i forhold til inntekt brukte man nok mer på bryllup før enn man gjør nå. Man gifter seg med tanke på at det skal være en fest for å feire to som skal leve resten av sitt liv sammen, og kalkulerer ikke inn hvor mye man kan bruke for å være sikker på å ha betalt ned det før man skilles igjen. Ikke fordi man er naiv, men fordi man vet at et ekteskap handler mye om instilling, og den som tenker at det nok ender i skilsmisse til slutt får garantert rett!
Pip Skrevet 19. oktober 2003 #22 Skrevet 19. oktober 2003 Hvorfor gjøre bryllup billig - til en sak som egentlig ikke er så viktig??? :o Betyr det at det berre er det som kostar mykje pengar som er viktig? :o Me hadde akkurat det bryllaupet me ynskte oss, med familie og vener til stades (ca. 55 stk.). Me hadde festen på hotell, med god mat (dog ingen alkohol - drog nok ned budsjettet ein del!) og alt som skulle til. Kosta ikkje meir enn like over 50 000. Det hadde me faktisk råd til sjølv, endå me er studentar... (Hadde sparepengar begge to). Men me er nok ganske 'enkle' av oss, og ynskte ingenting overdådig... Eg skjønar at dei som har slik smak får eit dyrare bryllaup. Men å ta opp lån for å gifte seg - det hadde eg aldri gjort! Hadde me ikkje hatt dei 50 000 som dette bryllaupet kosta, hadde me hatt eit mindre...
ringblomst Skrevet 19. oktober 2003 #23 Skrevet 19. oktober 2003 Jeg får faktisk en litt flau smak i munnen av tanken på å bruke over hundre tusen kroner på èn dag, ikke det at bryllupet ikke er verdt det, men det er mye penger det er snakk om. Nå vet jeg ikke helt hva bryllupet vårt kommer til å koste, etter som vi er så heldige å ha foreldre som har lyst til å betale store deler av bryllupet. Vi hadde hatt råd til å betale for det selv uten å ta opp lån, men jeg er glad for at vi heller kan bruke disse pengene på andre ting. Selv har jeg aldri drømt om noe prinsessebryllup. Jeg føler det er viktigere for familie og venner med festen enn det er for oss. For oss to betyr vielsen mest. Gleder meg selvfølgelig til å ha de jeg er glad i rundt meg på vår store dag, men tror det er minst like viktig for dem å få ta del. For oss hadde det aldri vært aktuelt å ta den helt ut - vi hadde feks aldri tatt opp lån for å gifte oss. Vi har planlagt et bryllup etter evne (som både vi og våre foreldre tar seg råd til), og så prøver vi å få mest mulig ut av hver krone - det gjør vel alle brudepar (?). Vi ønsker selvfølgelig å ha et stilfullt bryllup, for oss var det aldri aktuelt å ha det på et hotell, først og fremst fordi ingen kan tilby den maten vi ønsker. Vi har leid lokale hvor vi fikser alt selv. Vi skal heller ikke servere alkohol, og det sparer vi masse penger på.
Lavida Skrevet 19. oktober 2003 #24 Skrevet 19. oktober 2003 Her var det mange og lange svar, skummet bare fort igjennom så det er mulig jeg gjentar noen andre her men bare måtte skrive noen ord til dette: For det første så velger man vel ikke størrelse på bryllupet ut fra tanken om at "kanskje blir vi skilt"???!!! Merkelig utgangspunkt for meg ihvertfall. Når vi gifter oss er det med utgangspunkt at vi skal være sammen resten av livet, og at det er noe vi må jobbe for. Nemlig 8) Så litt om vårt bryllup: Jeg har også hatt drømmen om prinsessebryllupet...ihvertfall at det skulle være storslagne omgivelser for det hele. Og slike muligheter har vi her vi bor, men vi har endt opp med noe enklere. Økonomi var en medvirkende faktor, men det som ble mer viktig for oss var at på et sted hvor de skal arrangere alt for oss, så må vi ut kl.02.00 pga sjenkereglene, og det synes vi blir veldig tidlig. Vi ønsker en morsom fest med gode venner som varer så lenge VI vil! Dessuten vil vi ha fri bar, og det også kan bli ganske kostbart på hotell e.l. Derfor fant vi et mindre sted hvor vi arrangerer selv, ingen herregård men koselig og med fin beliggenhet. Også er det kjempefint ute der, satser på bra vær! Datoen er 31.07.04, så det burde gå i boks(med været altså). Så blir det ikke helt prinsessebryllup, men hva så? Det viktigste denne dagen er at vi blir viet til hverandre og at vi skal feire vår kjærlighet med de som betyr noe for oss. Og da må man kunne gå med på noen kompromisser. Nå blåste jeg visst skikkelig ut, men dette er et resultat av en prosess jeg selv har vært igjennom. Hver og en må få ha det bryllupet de selv ønsker. Jeg håper alle her inne får det bryllupet de ønsker
zmurfette Skrevet 19. oktober 2003 #25 Skrevet 19. oktober 2003 Det finnes sikkert like mange bryllupsønsker som det finnes mennesker. Heldigvis er det slik at vi alle kan bruker våre penger til det vi vil... Har stor respekt for de som "kjører" tradisjonelt bryllup og også for de som stikker av fra hele greia og gifter seg i utlandet selv om ingen av delene hadde passet for meg. Men så passer sikkert ikke det vi har tenkt å gjøre for alle heller...
Gjest agurk Skrevet 27. oktober 2003 #26 Skrevet 27. oktober 2003 Min venninne og mannen er det mest perfekte paret jeg vet om. De brukte ca 10.000 på HELE bryllupet. Og de hadde et veldig nydelig ett! Så man kan gjøre det billig!!
Gjest Nuske77 Skrevet 29. oktober 2003 #27 Skrevet 29. oktober 2003 Sitter nesten målløs her igjen etter at jeg har lest innlegg på innlegg.... Det er en kjennsgjerning at mange jenter ønsker seg en "drømmedag" - ønsker å være prinsesse for en dag. Det koster penger det, det tror jeg vi alle er enige om. Den første tanken som slo meg her etter å lest disse sidene er "drittslenging" mellom jenter. "Se hvor rik og vellykket jeg er for jeg kan kaste om meg med 1000 lapper". Er rett og slett bryllupsdagen blitt en dag hvor en skal sette på en prislapp og det er sluttsummen som liksom forteller omverdenen hvor stor denne dagen var på hovedpersonene??????? Jeg bli sint innvendig her. Dette er fordumt!!! Kan vi ikke heller "glemme" det at "mitt bryllup kostet ditt, og mitt kostet datt", men heller gi tips eller rett og slett legge ut budsjettet for dagen. Det er ingen som liker det samme fult ut og det er faktisk veldig nyttig både for "rik og fattig" å se hvordan brylupdagen er planlagt. Det er da stemningen og personene en feirer dagen sammen med som en skal tenke tilbake på, ikke det at "jeg bruke x antall kr".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå