M_C Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Jeg har googlet og jeg har lest i boken, men jeg finner fortsatt ingen god definisjon på hva et leirsletteområde er og hvordan det "oppstår". Er det noen som kan gi en hjelpende hånd?
M_C Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 5. desember 2010 kom igjen da! Er det ingen der ute :D
Gjest Tipo Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Så vidt jeg kan forstå er leirsletter resultat av gammel havbunn som nå ligger over havoverflaten. Svakt bølgende sletter med leirgrunn.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Når vann fryser til is utvider det seg. Dette skjer også motsatt vei, derfor begynte landet og stige opp av havet når isen smeltet. Ved å se på sandvoller, deltaer og leiravsetning kan vi se hvor høyt havet en gang stod. Den øvre grense for havnivået i forhold til landmassen kaller vi "den marine grensen". Rundt Oslo fjorden finner vi store områder med denne landskap typen. Vi finner spor etter havet 220 m.o.h. I dette landskapet dominerer områder med leirsletter, lave åser og koller mellom. Grunnen til dette er at disse områdene ble oversvømmet i sist istid, slik at store mengde med leire ble avsatt. Bølgene slo og rusket i løsmassene og vasket dem ned i forsenkningene. En del år senere ble havbunnen tørt land, og vi kan se leirslettene den dag i dag. Grunnen til at leirslettene ikke er helt jevne, var at med en gang leiravsetningen kom over vannflaten begynte elver og bekker og erodere små og store V-daler. Dette landskapet har vi valgt å kalle "Ravinelandskap" og utgjør i dag de viktigste landbruksområdene i Norge.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Leirsletter kan vel være avsatt av elver også, altså en form for elveslette? Kanskje ikke vanlig i Norge, men i andre deler av verden. Har ikke så oppdaterte geologi- og geografikunnskaper, men har endel jordrelaterte fag, og dette dukket opp i hodet mitt
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Uhm. Ravinelandskapet/Leirbakkelandskapet er riktignok dannet på havbunnen, leiren er løsmasser avsatt på havbunnen (av elver bl.a.), som nå befinner seg over havnivå. Elvedalene oppsto fordi løsmassene utsettes for erosjon så snart de dukker opp over havet. Men årsaken til at disse landområdene før var under havnivå, og nå over, har ingenting med at vann utvider seg når det fryser til is (hva i alle dager skulle det ha med saken å gjøre?). Årsaken er at landblokken som Norge ligger på var tynget ned under enorme mengder is i forrige istid (120 000-10 000 år siden) og derfor sank ned i havet. Siden isen smeltet har landet sakte hevet seg. Området rundt Oslofjorden hever seg fortsatt med 3 mm per år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå