Gå til innhold

Videre utdanning der man slipper muntlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med sosialangst, spesielt når det kommer til å fremføre foran større eller mindre grupper. Det være seg et lite innlegg på to minutter, en muntlig eksamen eller et foredrag for klassen. Jeg lurer på hvordan mulighetene er for å få seg en brukbar utdannelse etter vgs er, hvis man vil unngå muntlige fremførelser? Nettstudier forelsempel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter en del med sosialangst, spesielt når det kommer til å fremføre foran større eller mindre grupper. Det være seg et lite innlegg på to minutter, en muntlig eksamen eller et foredrag for klassen. Jeg lurer på hvordan mulighetene er for å få seg en brukbar utdannelse etter vgs er, hvis man vil unngå muntlige fremførelser? Nettstudier forelsempel?

Kan ikke huske jeg hadde noen muntlige fremførelser som en del av min ingeniørutdannelse... det er nå 10 år siden, men det har sikkert ikke endret seg så mye.

Skrevet

Kan ikke huske jeg hadde noen muntlige fremførelser som en del av min ingeniørutdannelse... det er nå 10 år siden, men det har sikkert ikke endret seg så mye.

Si ikke det... Jeg som ble ferdig som ingeniør i vår hadde minst 4 muntlige eksamener + ekstremt mange muntlige, obligatoriske fremføringer i diverse fag. Eneste fagene jeg ikke hadde muntlige fremføringer i var realfagene.

Skrevet (endret)

Jeg ville først og fremst tenkt over hva slags jobber du trur du kan takle, du utdanner deg jo tross alt til noe du skal gjøre i årevis fremover, mens selve utdanningen kun tar noen få år.

De fleste som har høyere utdanning havner i stillinger der det settes krav til sosial omgang med andre, både kollegaer og kunder/klienter/pasienter. Og at du innimellom må lede møter og legge frem resultater muntelig i grupper. Når man tenker seg om gjelder dette i utrolig mange jobber.

Endret av Atheene
Skrevet

Si ikke det... Jeg som ble ferdig som ingeniør i vår hadde minst 4 muntlige eksamener + ekstremt mange muntlige, obligatoriske fremføringer i diverse fag. Eneste fagene jeg ikke hadde muntlige fremføringer i var realfagene.

Da har det endret seg siden jeg gikk på skolen ;)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Heisann! =)

Sliter selv med en smule sosial angst. Har også en svak stamming, som bare blir verre når jeg blir utsatt for press. Er mildt sagt grusomt... MEN! I slutten av 10 klasse beit jeg det i meg og bare gjorde det beste jeg kunne. Da tvang jeg meg selv til å bli vant til det, og nå som jeg går på vgs er fremføringer bare en del av hverdagen. Føler meg mye... tryggere, rett og slett. Er ikke perfekt, og jeg er fremdeles en smule nervøs, men har som sagt blitt mye bedre siden da jeg gikk på US.

Tror det finnes kurs for folk som trenger å trene seg opp muntlig før eksamen og slikt. Noen gang tenkt på det? De fleste utdanninger krever muntlige eksamener på et eller annet punkt, og det viktigste er bare å finne en måte som funker for en og gjør en trygg.

Og nei - kusina mi tok utdannelse over nett, men må allikevel ha muntlig eksamen hvor hun møter en sensor på en nærliggende skole o.l (om jeg husker rett). Så nettstudier trenger ikke bety at du slipper muntlig.

Føler med deg :klemmer:

Skrevet

Jeg sliter med presentasjonsangst selv, og nesten hele US unngikk jeg det så langt det var mulig. På videregående ble det litt bedre. Spesielt fordi klassene ble mindre. Det skal alltids gå å få fremføre foran læreren, og ikke en hel klasse. Det er også skummelt, men det hjelper. Jeg har ikke studert på høgskole enda, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal være mulig der også. Min erfaring er at lærere blir glade når du forteller hvor vanskelig det er for deg, men at du likevel vil gjennomføre. Det bli du sterkere av! Jeg også vurderer nettstudier. Det jeg vil studere, krever noen samligner o året med de andre som tar fjernundervisning. Der vil det bli gitt samarbeids oppgaver, som mest trolig må fremføres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...