Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjedde i går da jeg skulle legge inn noen nye bilder, i det jeg skal gå gjennom bildene som ble lagt til slo mac'en seg av. Etter det har det tydeligvis skjed noe.. Jeg har prøvd flere ganger å gå inn på iPhoto, men i det jeg trykker på noe klikker det. Jeg går inn på finder og på tvungen avslutning, der står det at iPhoto svarer ikke.

Noen som har vært borti noe lignende og vet hva jeg skal gjøre? Syns det er skikkelig surt at dette har skjedd siden jeg bruker iPhoto nokså ofte. Blir super glad om noen kan hjelpe meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd flere ganger å gå inn på iPhoto, men i det jeg trykker på noe klikker det. Jeg går inn på finder og på tvungen avslutning, der står det at iPhoto svarer ikke.

Når et program "fryser" eller låser seg, står det (svarer ikke) bak programmet når du tar tvungen omstart, så akkurat det er ikke unaturlig.

Har du forsøkt å ta en omstart på maskinen?

Skrevet

Ta en omstart og reparer diskrettigheter. Du finner Diskverktøy i Verktøy-mappen.

Låser det seg hver gang eller er det kun om du skal importere mange bilder på en gang?

Skrevet

Det er første gang den har låst seg.. Har ikke prøvd omstart, skal gjøre det nå. Håper det hjelper:)

Ang det med å reparere diskrettigheter, hva går det ut på? Jeg mister vel ingen filer eller noe?

Takk for svar dere! :) Håper virkelig det hjelper med en omstart!

Skrevet

Det er første gang den har låst seg.. Har ikke prøvd omstart, skal gjøre det nå. Håper det hjelper:)

Ang det med å reparere diskrettigheter, hva går det ut på? Jeg mister vel ingen filer eller noe?

Takk for svar dere! :) Håper virkelig det hjelper med en omstart!

Reparere diskrettigheter er noe man kan gjøre jevnlig på sin Mac. Det er bare sunt.

Du mister ingen filer, men SKULLE det skje har du jo backup.?

Husk de tre aller viktigste tingene ved å ha PC:

1) backup

2) backup

3) backup

Skrevet

Det er det jeg ikke har, men jeg har tenkt på å kjøpe meg ekstern harddisk. Det er vel en måte å gjøre backup på, ved å legge filene over der? Tar gjerne i mot tips til en bra og rimelig ekstern harddisk..

Det funket ikke med omstart, så da prøver jeg å reparere. Hva skal jeg velge når jeg har kommet inn på diskverktøy? Tør ikke trykke på noe når jeg ikke vet hva som skjer.

Skrevet

Velg Machintosh HD i menyen til venstre, klikk på Reparer diskrettigheter. Da går det en del tid mens den sjekker om alt er slik som det skal. Dersom det ikke funker ville jeg rett og slett reinstallert iPhoto. Det går som regel mindre tid å gjøre det enn å begynne å feilsøke og fikse det som er galt...

Skrevet

Takk for svar! :) Hvis jeg må reinstallere iPhoto vil jeg da miste bildene mine?

Skrevet

Anbefaler å ta backup både på ekstern harddisk, og viktige filer som du ikke vil miste (som f.eks bilder) er det også lurt å ha på en annen harddisk som du oppbevarer et annet sted eller cd-er. Innmari kjipt å oppdage at både harddisken i macen og den eksterne tok kvelden samtidig :kjefte:

Jeg har denne, og er fornøyd til mitt bruk!

Beklager for at det ble litt out of topic :)

Skrevet

Anbefaler å ta backup både på ekstern harddisk, og viktige filer som du ikke vil miste (som f.eks bilder) er det også lurt å ha på en annen harddisk som du oppbevarer et annet sted eller cd-er. Innmari kjipt å oppdage at både harddisken i macen og den eksterne tok kvelden samtidig :kjefte:

Jeg har denne, og er fornøyd til mitt bruk!

Beklager for at det ble litt out of topic :)

Å nei, det hørtes helt forferdelig ut! Hadde blitt kjempe lei meg om det hadde skjedd meg.. Gikk det bra da, fikk du hentet ut viktige filer?

Jeg har heldigvis noen bilder på cd, men det tar så himla lang tid å legge ting innpå der + at det er liten plass.. Kanskje jeg heller skal kjøpe to eksterne harddisker...? :)

Skrevet

Å nei, det hørtes helt forferdelig ut! Hadde blitt kjempe lei meg om det hadde skjedd meg.. Gikk det bra da, fikk du hentet ut viktige filer?

Jeg har heldigvis noen bilder på cd, men det tar så himla lang tid å legge ting innpå der + at det er liten plass.. Kanskje jeg heller skal kjøpe to eksterne harddisker...? :)

Før du gjør noe som helst med iPhoto, tar du backup og du trenger ikke to eksterne disker - i første omgang.

Sørg bare for å oppbevare PCen og ekstern harddisk på separate steder, slik at du unngår at begge ting forsvinner ved evt brann eller innbrudd.

Et godt kjøp på ekstern hardisk, med rikelig plass er feks DENNE

Deretter installerer du feks carbon Copy Cloner, for å ta backup. Den gjør jobben supert, er gratis og enkel i bruk. Du finner den HER

Eller du kan bruke TimeMachine som er i Mac osX. Du finner det i "Programmer" mappa di.

Uansett om du skal reinstallere eller reparere diskretigheter, anbefales ALLTID backup.

Kjøp en disk NÅ og kom igang, så sover du enda bedre om nettene :-)

Skrevet

Dersom du skal reinstallere iPhoto ville jeg funnet mappen og KOPIERT den til skrivebordet. Ikke bare flytt den. Dersom du ikke har plass til dette må den på ekstern disk eller DVD.

iPhoto finner du ved å sette i installasjonsplaten for OSX som fulgte med Macen. Setter du i denne mener jeg du skal finne instruksjoner for hvordan det gjøres. Det er en stund siden jeg selv har gjort noe slikt, så jeg kan ikke ta det på stående fot.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! :klemmer:

Men selv om iPhoto ikke funker, får jeg like vel ta backup av bildene mine? Altså, jeg trenger vel ikke gå inn på iPhoto for å sende de over?

Kunne ønske jeg kjente dere slik at dere kunne kommet hit å hjulpet meg, hehe..

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! :klemmer:

Men selv om iPhoto ikke funker, får jeg like vel ta backup av bildene mine? Altså, jeg trenger vel ikke gå inn på iPhoto for å sende de over?

Kunne ønske jeg kjente dere slik at dere kunne kommet hit å hjulpet meg, hehe..

Neida, bruker du CarbonCopyCloner eller TimeMachine tar den backup av hele maskinen din, så da er du sikret.

Det aller enkleste er TimeMachine. Koble til ekstern harddisk - åpne TimeMachine - resten sier seg selv. Du kan ikke gå feil

Skrevet

En god del av bildene fra de siste årene er borte, men hadde heldigvis noen av dem på CD også...

Kjøp først en ekstern harddisk som andre nevner, og bruk TimeMachine. Og kjøp gjerne også noen cd'er, så kan du jo brenne de mens du ser på tv eller noe?

Skrevet (endret)

Man trenger da virkelig ikke å ta fullstendig backup for å reinstallere iPhoto. Går du til Bilder-mappen din finner du en fil som heter iPhoto. Trykker du på den ser du at det er filtype iPhoto-library. Denne inneholder alle bildene dine og all informasjon om iPhoto-biblioteket ditt. Kopier denne til skrivebordet (eller en annen mappe). Nå leter du frem de DVDene du fikk med Macen. Der finner du mest sannsynlig to disker; en som sier Applications Install Disk og en som heter Mac OSX Install DVD. Sett i den første disken og åpne installasjonsfilen (dek som slutter med .pkg)

Følg instruksjonene helt til du kommer til Installeringstype. Der velger du Tilpass. Dersom du ikke kan velge iPhoto her må du avslutte, gå til Programmer-mappen og slette iPhoto. Det er bare å dra til Papirkurven. Start på nytt og nå skal det være mulig å også velge iPhoto. Fjern alle andre haker og fortsett. Da skal iPhoto installeres på nytt og forhåpentligvis funke perfekt!

Edit: Når du er ferdig må du lete frem den iPhoto-filen du kopierte tidligere. Dra denne nå til Bilder-mappen og erstatt den som ligger der. Den er tross alt tom. Når du nå starter iPhoto skal alt være slik du forlot det...

Endret av aluminium
Skrevet

Tusen takk for svar! Tror jeg skal kjøpe meg en ekstern harddisk før jeg gjør noe som helst, er typisk meg å gjøre noe feil, selv om det virket nokså enkelt. Tusen tusen takk!!! :klemmer:

Skrevet

Man trenger da virkelig ikke å ta fullstendig backup for å reinstallere iPhoto. Går du til Bilder-mappen din finner du en fil som heter iPhoto. Trykker du på den ser du at det er filtype iPhoto-library. Denne inneholder alle bildene dine og all informasjon om iPhoto-biblioteket ditt. Kopier denne til skrivebordet (eller en annen mappe). Nå leter du frem de DVDene du fikk med Macen. Der finner du mest sannsynlig to disker; en som sier Applications Install Disk og en som heter Mac OSX Install DVD. Sett i den første disken og åpne installasjonsfilen (dek som slutter med .pkg)

Følg instruksjonene helt til du kommer til Installeringstype. Der velger du Tilpass. Dersom du ikke kan velge iPhoto her må du avslutte, gå til Programmer-mappen og slette iPhoto. Det er bare å dra til Papirkurven. Start på nytt og nå skal det være mulig å også velge iPhoto. Fjern alle andre haker og fortsett. Da skal iPhoto installeres på nytt og forhåpentligvis funke perfekt!

Edit: Når du er ferdig må du lete frem den iPhoto-filen du kopierte tidligere. Dra denne nå til Bilder-mappen og erstatt den som ligger der. Den er tross alt tom. Når du nå starter iPhoto skal alt være slik du forlot det...

Her er jeg veldig uenig med deg.

For oss som har hatt mac i noen år, er dette en smal sak.

Jeg har imidlertid sett så mange "gå feil" med bilder og musikk, at jeg anbefaler ALLTID backup som første steg. Det ville være KRISE å slette verdifulle bilder.

Derfor anbefaler jeg sterkt at du tar backup først av alt - uansett hvor enkelt et inngrep som skal gjøres.

Lykke til BlueOrchid :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Tror jeg skal kjøpe meg en ekstern harddisk før jeg gjør noe som helst, er typisk meg å gjøre noe feil, selv om det virket nokså enkelt. Tusen tusen takk!!! :klemmer:

Lurt :jepp:

Skrevet

Her er jeg veldig uenig med deg.

For oss som har hatt mac i noen år, er dette en smal sak.

Jeg har imidlertid sett så mange "gå feil" med bilder og musikk, at jeg anbefaler ALLTID backup som første steg. Det ville være KRISE å slette verdifulle bilder.

Derfor anbefaler jeg sterkt at du tar backup først av alt - uansett hvor enkelt et inngrep som skal gjøres.

Lykke til BlueOrchid :)

Selvsagt må man ta backup, men man trenger ikke å plassere backupen på en annen disk. Kopierer man biblioteket til en annen mappe ligger den helt trygt, og verken iPhoto eller installereren vet noe som helst om den. Er det fare for at hele disken skal bli slettet er jeg enig i at man bør ta backup til ekstern disk, men det er det tross alt ikke her.

Det skal nevnes at jeg er en stor tilhenger av backup selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...