Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Hei! Jeg har to fosterkatter boende hos meg, hvor hun ene har fått lov å være ute før, og det er helt tydelig at hun ønsker å gå ut. Dette er en voksen katt, og hun har blitt sterilisert. (3 uker siden) Hun har sterk jaktdrift, og er veldig leken, og hun får ikke utløp for dette inne i huset. Hun har nå bodd hos oss i en måned, og jeg lurer på om det er forsvarlig å slippe henne ut litt? Vi skal forhåpentligvis finne et nytt hjem til henne en gang, men det kan ta litt tid, siden hun er voksen, og litt sær - så hun er ikke enkel å finne et godt hjem til. Vi bor i en liten leilighet, jeg tror hun trenger litt større plass å boltre seg på. Hva sier dere? Er det idioti å slippe katten ut, med fare for påkjørsel, eller at hun stikker av, selv om det kanskje gjør henne lykkelig ?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 det er verre å stenge katten inn. er det mange andre katter i området, hører du katteskrik og -kamp om nettene? og hvor nærme er biltrafikken og er hun vant til bil? vi har også to katter og hun ene er tynnhåret. i kulden nå vil hun sååå gjerne ut, men snur ofte når hun merker det er for kaldt. det er greit for oss, men hun blir veldig rastløs og helt koko av å være inne for lenge, det merkes godt. fikk tips på forumet her om å kjøpe laserpenn (bare søk opp ordet) og det er utrolig aktiviserende. du får katten til å bli andpusten med det, hvis det skal være et alternativ.
Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 det er verre å stenge katten inn. er det mange andre katter i området, hører du katteskrik og -kamp om nettene? og hvor nærme er biltrafikken og er hun vant til bil? vi har også to katter og hun ene er tynnhåret. i kulden nå vil hun sååå gjerne ut, men snur ofte når hun merker det er for kaldt. det er greit for oss, men hun blir veldig rastløs og helt koko av å være inne for lenge, det merkes godt. fikk tips på forumet her om å kjøpe laserpenn (bare søk opp ordet) og det er utrolig aktiviserende. du får katten til å bli andpusten med det, hvis det skal være et alternativ. Det er veldig mange katter utenfor, men det er også store friområder rundt boligfeltet, det er langt til nærmeste hovedvei. Hun er vandt til å gå ute, så jeg regner med at hun er vant til biler. Men hun er uansett veldig "lettskremt" så hun stikker heller å gjemmer seg enn å ta noen sjanser (hvis det foregår noen farer), så jeg tror egentlig hun vil passe seg for bilene. Jeg har aldri hørt kattelyder om nettene (utenom fra våre katter som raserer leiligheten). Hun er korthåret, men har veldig tett pels, så jeg vil tro at hun holder litt på varmen. I tillegg er det ganske mildt her i dag. jeg lurer litt på om jeg skal prøve meg litt nå på dagtid, mens vi er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Jeg hadde en fosterpus boende hos meg en stund, og fikk beskjed om at pusen burde holdes inne de 3 første ukene så han skulle forstå at det var her den bodde. Etter at de 3 ukene hadde gått, tok jeg med pusen på tur. Han fulgte etter meg, og jeg tok turer rundt i nærområdet for å vise ham rundt så det skulle bli lett for ham å finne veien hjem.
Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 Jeg hadde en fosterpus boende hos meg en stund, og fikk beskjed om at pusen burde holdes inne de 3 første ukene så han skulle forstå at det var her den bodde. Etter at de 3 ukene hadde gått, tok jeg med pusen på tur. Han fulgte etter meg, og jeg tok turer rundt i nærområdet for å vise ham rundt så det skulle bli lett for ham å finne veien hjem. Okey, så da burde det være safe å slippe henne ut nå da? Og kanskje ta en tur ut selv også?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Okey, så da burde det være safe å slippe henne ut nå da? Og kanskje ta en tur ut selv også? Jeg tror det, det virket i hvert fall fint for min fosterpus:) tanta mi gjorde noe lignende, men hun bar pusen sin et par runder rundt huset for å la den se hjemmet sitt utenfra. Du kan jo ta en telefon til organisasjonen som "eier" katten og spørre hva de mener; hvis det er en katt som har lett for å gå seg vill har de kanskje noen tips?
LetThemEatCake Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Jag skulle släppa ut henne! Det finns alltid risk att katter blir påkörda, även när man bor i hus, men man behöver inte hålla dem inne för det. Du kan också bli påkörd på väg till jobbet, men du går väl ut ändå?
Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Jag skulle släppa ut henne! Det finns alltid risk att katter blir påkörda, även när man bor i hus, men man behöver inte hålla dem inne för det. Du kan också bli påkörd på väg till jobbet, men du går väl ut ändå? Ja det er sant, men grunnen til at jeg lurer er siden jeg ikke er eier av katten. Jeg har prøvd å ta kontakt med organisasjonen, men det er ikke så enkelt å få noen svar derfra, så derfor spør jeg her. Jeg har satt halsbånd på katten, i tillegg så har jeg skrevet nummeret vårt på halsbåndet med sprittusj. Hun er chippet og sterilisert, så da er jo de fleste forhåndsregler tatt ? Jeg har også lurt litt på om det vil skape forvirring dersom hun skal bo en annen plass senere. Om det var enklere å flytte henne igjen hvis hun bare har vært inne.
Gjest indiska Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Ja det er sant, men grunnen til at jeg lurer er siden jeg ikke er eier av katten. Jeg har prøvd å ta kontakt med organisasjonen, men det er ikke så enkelt å få noen svar derfra, så derfor spør jeg her. Jeg har satt halsbånd på katten, i tillegg så har jeg skrevet nummeret vårt på halsbåndet med sprittusj. Hun er chippet og sterilisert, så da er jo de fleste forhåndsregler tatt ? Jeg har også lurt litt på om det vil skape forvirring dersom hun skal bo en annen plass senere. Om det var enklere å flytte henne igjen hvis hun bare har vært inne. Nå vet ikke jeg hvilken organisasjon du snakker om, men SPCA og dyrebeskyttelsen er veldig strenge på at fosterkatter ikke får gå ute. Blir katten borte vil de gjøre deg erstatningspliktig på utgifter de har hatt for katten (vaksinering, chip, kastrering, veterinærbesøk osv) og på mat/sand du har fått vederlagsfritt. Jeg ville holdt katten inne, fordi på en måned er ikke katten knyttet nok til deg og ditt Du har rett i at alle forhåndsregler er tatt, men jeg vet iallefall at dersom du bruker SPCA/DB så har du underskrevet en kontrakt for fosterhjem for det står at katten ikke skal gå ute Endret 5. desember 2010 av indiska
Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 Nå vet ikke jeg hvilken organisasjon du snakker om, men SPCA og dyrebeskyttelsen er veldig strenge på at fosterkatter ikke får gå ute. Blir katten borte vil de gjøre deg erstatningspliktig på utgifter de har hatt for katten (vaksinering, chip, kastrering, veterinærbesøk osv) og på mat/sand du har fått vederlagsfritt. Jeg ville holdt katten inne, fordi på en måned er ikke katten knyttet nok til deg og ditt Du har rett i at alle forhåndsregler er tatt, men jeg vet iallefall at dersom du bruker SPCA/DB så har du underskrevet en kontrakt for fosterhjem for det står at katten ikke skal gå ute Jeg har ingen kontrakt. Det er en litt spesiell sak! (ønsker ikke å gå i detaljer med fare for å bli gjenkjent.) Men katten har vært ute mange ganger i dag, og det er tydelig at hun roet seg betraktelig etter at hun fikk lov å være litt ute. Pupillene er mindre, hun prater mer, og vil kose mer, og er ikke like hissig. Problemet er at nå ønsker hun å gå inn og ut akkurat slik som hun vil, så hun står med døren og vil ut, og når jeg slipper henne ut så vil hun inn igjen med en gang. Takker for svar fra alle sammen! Her er det kattens beste som teller, og da er det verdt å ta sjansen, hvertfall når det er så tydelig at hun er lykkeligere nå! =)
Aurora M. Skrevet 5. desember 2010 #11 Skrevet 5. desember 2010 Høres ut som om den fint kan være litt ute. Bare sørg for at det er på dagtid når du er hjemme så du kan ha litt kontroll over den. Det at den nå vil ut/inn hele tiden, er nok også en måte å forsikre seg på om at den faktisk kommer seg ut og inn ved behov. Slipper du den ut og den vil inn igjen med en gang, så må du selvsagt la den få komme inn. Ikke begynn å stenge den ute ihvertfall. Da er det bedre at du holder litt kontroll over "ut-delen". Står den ved døra og maser like etter at den har kommet inn, så er det beste bare å overse den. Prøv å venne den til faste utetider, f.eks et par turer ut til faste tider i løpet av dagen. Du må være litt hard i starten, men etter en tid så tar den det. Det skumle med voksne fosterhjemskatter er at de ofte har hatt et noe turbulent liv (flyttet noen ganger, ikke hatt det optimalt der de var o.s.v), så det skal mindre til for å "skiple" de slik at de blir borte. Lykke til
Gjest Kiro Skrevet 5. desember 2010 #12 Skrevet 5. desember 2010 Høres ut som om den fint kan være litt ute. Bare sørg for at det er på dagtid når du er hjemme så du kan ha litt kontroll over den. Det at den nå vil ut/inn hele tiden, er nok også en måte å forsikre seg på om at den faktisk kommer seg ut og inn ved behov. Slipper du den ut og den vil inn igjen med en gang, så må du selvsagt la den få komme inn. Ikke begynn å stenge den ute ihvertfall. Da er det bedre at du holder litt kontroll over "ut-delen". Står den ved døra og maser like etter at den har kommet inn, så er det beste bare å overse den. Prøv å venne den til faste utetider, f.eks et par turer ut til faste tider i løpet av dagen. Du må være litt hard i starten, men etter en tid så tar den det. Det skumle med voksne fosterhjemskatter er at de ofte har hatt et noe turbulent liv (flyttet noen ganger, ikke hatt det optimalt der de var o.s.v), så det skal mindre til for å "skiple" de slik at de blir borte. Lykke til Takk for svar! Jeg skal ikke stenge henne ute nei. Vi lot begge dørene i leiligheten stå oppe, og da jogget hun ut og inn, ut og inn, gjennom leiligheten, og så rundt huset, inn i huset igjen, gjennom alle rom, og så ut igjen. Virket som om hun likte å ha litt kontroll, og at hun kunne gå ut og inn slik hun ville. Jeg kommer ikke til å slippe henne ut uten at jeg er hjemme. Og det blir kun når det er lyst. Jeg merker hun er litt skvetten så jeg tror ikke hun ønsker å være ute når det er mørkt heller. Det kan bli litt vanskelig å overholde faste tider, siden jeg jobber på forskjellige tider på dagen, men jeg skal prøve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå