Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Jeg er selv etnisk norsk og kan tenke meg å gi barna mine arabiske eller persiske navn rett og slett for de noen av de er fine.

Nei, det er en del av dere som ikke ser problemet. Og flere av dere er etnisk norske, og har tatt på seg hijab for å tilfredsstille mannen. Dette kunne vært en helt annen diskusjon, men er så beslektet med start-innlegget at jeg bringer det opp. etnisk norske kvinner som gifter seg med f.eks en kurder her i Norge, og bor i Norge, føder barn i Norge, som kaster hele sin norske kultur på sjøen og ikler seg hijab for å dekke seg til i sitt eget kulturlandskap, blant mennesker som har samme kulturbakgrunn som henne. Er vi da ikke gått altfor langt, og i helt feil retning? Hvordan kan vi snakke om integrering av innvandrere, når noen av landets egne etniske innbyggere forkaster kulturen vår og tilpasser seg våre nye landsmenn i langt større grad istedet for å framelske mer åpenhet og toleranse fra nettopp disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns nordmenn som gir barna halvt norske og halvt muslimske navn er trendy. I grunnskolen der sønnen går (Oslo Øst) er det flere elever ved navn som Lars-Ali, Mons-Baba, Per-Afi og andre. Ikke så utbredt blant jentene, menhar hørt om Kari-Quidsia.

Syns det er veldig positivt!

Skrevet (endret)

Syns nordmenn som gir barna halvt norske og halvt muslimske navn er trendy. I grunnskolen der sønnen går (Oslo Øst) er det flere elever ved navn som Lars-Ali, Mons-Baba, Per-Afi og andre. Ikke så utbredt blant jentene, menhar hørt om Kari-Quidsia.

Syns det er veldig positivt!

Trendy eller ikke, jeg synes ikke det er så interessant hva du personlig finner trendy, består paret av en norsk kvinne og en fremmedkulturell mann finner jeg det helt naturlig at de velger et navn fra hver kultur, det vidner om bevissthet om at begges kultur og religion skal stille likt i barneoppdragelsen. Så dette har jeg ikke kritisert. Det jeg har pekt på er derimot alle de blandede par der den norske kvinnen lar sin fremmedkulturelle manns kultur få forrang i hjemmet, og der barn med muslimsk far og ikke-muslimsk mor oppdras som muslimer.

Det er jo (som man vil se av debatten) en grunn til at islam forskjellsbehandler kvinner og menn og forbyr muslimske kvinner å gifte seg med ikke-muslimske menn, mens muslimske menn fritt kan gifte seg med kristne eller jødiske kvinner. Tanken er at mannen er hjemmets ubestridte overhode og at han vil kunne garantere at barna oppdras som muslimer, noe en muslimsk kvinne i et forhold med en ikke-muslimsk mann ikke ville være i stand til, i hvert fall ikke på Muhammeds tid. Som Sardar Ali peker på har denne forskjellsbehandlingen sitt utspring i islams imperialistiske vekstideologi, man må sikre at det alltid blir flere muslimer, aldri færre.

Endret av Cuckold
Skrevet

Vet om flere tilfeller der gutten later som han er som en norsk gutt, aksepterer alt osv.. Etter 1 år så sier han at de ikke kan være sammen hvis ikke barna blir muslimer , veldig muslimer.

Da lurer jeg litt hva faen de tenker på. Hvorfor bli sammen med en norsk kvinne da? For å ikke nevne noe i begynnelsen? DET syns jeg er respektløst.

Jeg er sammen med en utlending, men muslim er han ikke. Jeg kunne ikke delt livet mitt med en muslim (kanskje i noen få tilfeller hvor han har godt syn på ting og ikke er særlig religiøs)

Gjest Rupert
Skrevet

Dette har nok med biologi å gjøre, dvs. hvordan hjernen er konstruert hos kvinner og menn.

Mange norske kvinner underkaster seg gladelig islamske menn, men ingen norsk mann ville finne på å la en islamsk kvinne presse ham til å kvitte seg med sin norske kulturarv.

Så kan dere diskutere i det vide og brede om hvorfor det er slik, uten at dere blir noe klokere. Mitt svar er et den kvinnelige hjernen er mer "føyelig", kvinner kan gifte seg og parre seg med hvem som helst. Antakelig fordi det bilogosk sett er bra for genene/arvematerialet ?

AnonymBruker
Skrevet

... jeg vil tro en etnisk norsk kvinne som gifter seg og får barn med en mann fra en annen kultur, og dermed velger å gi deres FELLES barn navn både fra egen kultur og mannens, forstår mer betydningen av navnene en hva synsere her inne forstår om akkurat det samme, for å være helt ærlig.

Hadde jeg giftet meg og fått barn med en mann med f.eks afrikansk opprinnelse, så ville jeg helt naturlig valgt å gi barnet VÅRT ett navn som enten passet i begge kulturer eller ett navn fra hver kultur. Hadde jeg vært så livande redd for utvanning av norske gener som det er flere her inne som er, så hadde jeg jo ikke giftet meg med en mann som ikke var etnisk norsk.

en som er etnisk norsk og livredd for utvanning av norske gener derimot, forstår ikke helt hva det handler om når man i ett kulturellt mikset familieforhold velger navn som gjenspeiler begge kulturer, ikke bare den norske.

Skrevet

... jeg vil tro en etnisk norsk kvinne som gifter seg og får barn med en mann fra en annen kultur, og dermed velger å gi deres FELLES barn navn både fra egen kultur og mannens, forstår mer betydningen av navnene en hva synsere her inne forstår om akkurat det samme, for å være helt ærlig.

Hadde jeg giftet meg og fått barn med en mann med f.eks afrikansk opprinnelse, så ville jeg helt naturlig valgt å gi barnet VÅRT ett navn som enten passet i begge kulturer eller ett navn fra hver kultur. Hadde jeg vært så livande redd for utvanning av norske gener som det er flere her inne som er, så hadde jeg jo ikke giftet meg med en mann som ikke var etnisk norsk.

en som er etnisk norsk og livredd for utvanning av norske gener derimot, forstår ikke helt hva det handler om når man i ett kulturellt mikset familieforhold velger navn som gjenspeiler begge kulturer, ikke bare den norske.

Sånn kan det gå når man er så opptatt av å høre sin egen stemme at man ikke tar seg tid til å lese ett eneste innlegg i debatten før man gjør seg opp en mening om hva "de slemme" antagelig mener, for så å "svare" på dette. Ta deg tid til å lese litt i tråden, så ser du hvor irrelevant innlegget ditt er. ;)

Skrevet

Sånn kan det gå når man er så opptatt av å høre sin egen stemme at man ikke tar seg tid til å lese ett eneste innlegg i debatten før man gjør seg opp en mening om hva "de slemme" antagelig mener, for så å "svare" på dette. Ta deg tid til å lese litt i tråden, så ser du hvor irrelevant innlegget ditt er. ;)

Ja..

Enkelte ser ut til å svare utifra tittelen på tråden. :sukk:

• Liker 1
Gjest pastablasta
Skrevet

Nettopp... Jeg skal jo ikke nekte for at unntak finnes, men det andre må forstå er at om vi ikke bekjemper disse utingene hardt, brutalt og umiddelbart, så vil denne sykdommen få lov å spre seg. Vi vil få segregerte skoler, segregerte, arbeidsplasser, offentlige bad med mer. Er det DET samfunnet vi har kjempet med kvinner om å få? Et samfunn der kvinner blir sett på som mindre verdt?

Jeg driter en lang F i at noen av forumdeltagerne lever i fine forhold med mennesker med islamsk og/eller arabisk bakgrunn. For i det store bildet er disse unntakene. Når kviner undertrykkes og frihet frarøves så vil jeg skrike om dette høyt og lenge. Enten det er jøder eller muslimer som begår uretten. En må da for svarte snart innse at kulturen disse menneskene drar med seg ikke er forenelig med rettferdighet, frihet og demokrati.

Du påpeker noe veldig viktig, slike ting finnes i islamske miljøer. Om det er mye eller lite utbredt er egentlig irrelevant. Poenget er, som du sier, hvis ingen sier imot, blir praksisen mer utbredt.

Problemet er at mange av de som påpeker disse dårlige sidene, ikke sjelden får mye pes om fremmendfiendtlige holdninger, islamofobi, rasisme, osv. Slett ikke bare fra islamistene selv, men ofte også fra ymse politikere fra venstresiden.

Skal man få bukt med disse fenomenene, må man tørre å ta debatten om dem. Altfor mange reagerer med å ta "varslerne" isteden. Det er en praksis som bare gir islamistene mer ved til bålet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest tråden, men det er klart, er man uenig med deg og din måte å se verden på, så er man "opptatt av å høre sin egen stemme"... og det kommer fra deg?

Jeg svarte på innlegget over mitt, om du har lest det så kanskje du forstår sammenhengen med svaret mitt.

Og helt ærlig, at du synes det er irrelevant.. DET bryr meg en viss plass.

Skrevet

Overdreven toleranse ift. islam vil føre til Vestens fall. Og kvinnene vil selvfølgelig rykke tilbake til start, dvs. til et liv uten rettigheter.

Å være dum og naiv straffer seg til slutt.

I mellomtiden kan de liberale sitte her og skrive naiviteter til krampa tar dem.

Om 25 år vaier islams grønne flagg over Stortinget, som da er omgjort til Norges største moske. Hemmelig, islamsk politi går rundt i gatene og arresterer alle med feil klesdrakt. Norges statsoverhode er en islamsk Ayatollah som forfekter død over Israel og USA.

Skrevet

Palestinaskjerfet er også (eller var?) trendy. Men det er sannsynligvis med navnene som med skjerfet: man skjønner ikke helt hva det står for..

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.2214499

Jeg har lest tråden, men det er klart, er man uenig med deg og din måte å se verden på, så er man "opptatt av å høre sin egen stemme"... og det kommer fra deg?

Jeg svarte på innlegget over mitt, om du har lest det så kanskje du forstår sammenhengen med svaret mitt.

Og helt ærlig, at du synes det er irrelevant.. DET bryr meg en viss plass.

Uenig kan man godt være, det jeg kritiserer deg for er at du dikter opp meningsmotstandere som både er mot forhold mellom mennesker av ulik etnisitet (hvor finner du dem?) og mot at begge foreldrenes kultur og religion skal stille likt i slike hjem. (Det jeg reagerer på er jo nettopp når den fremmekulturelle fars kultur og religion får forrang i hjemmet, ikke når barna vokser opp i hjem der mors og fars kultur og livssyn er likestilt)

Og du snakker om frykt for utvanningen av norske gener i den grad nordmenn finner seg partnere fra andre deler av verden. Det finner du neppe noen som har gitt uttrykk for i denne tråden, og heller ikke i innlegget du sier du svarte på. (Tok det med her for at enhver kan se selv). Tvert imot, hadde du lest tråden ville du forstått hvor fullstendig irrelevant innlegget ditt er. Du forsøker desperat å vri debatten over på et helt annet tema og debatterer mot meningsmotstandere som ikke finnes, i hvert fall ikke i denne tråden.

Skrevet

Tanken er at mannen er hjemmets ubestridte overhode.

Eh ja, hva er galt med det?

Mannen er samfunnets overhode, i arbeidslivet og hjemme. De som mener noe annet lever i en boble.

Skrevet

Mannen er samfunnets overhode, i arbeidslivet og hjemme. De som mener noe annet lever i en boble.

Hva er galt med likeverdighet mellom kjønnene?

Skrevet

føder barn i Norge, som kaster hele sin norske kultur på sjøen og ikler seg hijab for å dekke seg til i sitt eget kulturlandskap, blant mennesker som har samme kulturbakgrunn som henne. Er vi da ikke gått altfor langt, og i helt feil retning?

Hvorfor det? Syns hijab er pent og praktisk! :-D

Skrevet

Det er jo (som man vil se av debatten) en grunn til at islam forskjellsbehandler kvinner og menn og forbyr muslimske kvinner å gifte seg med ikke-muslimske menn, mens muslimske menn fritt kan gifte seg med kristne eller jødiske kvinner. Tanken er at mannen er hjemmets ubestridte overhode og at han vil kunne garantere at barna oppdras som muslimer, noe en muslimsk kvinne i et forhold med en ikke-muslimsk mann ikke ville være i stand til, i hvert fall ikke på Muhammeds tid. Som Sardar Ali peker på har denne forskjellsbehandlingen sitt utspring i islams imperialistiske vekstideologi, man må sikre at det alltid blir flere muslimer, aldri færre.

Neida, her er det nok du som mangler kontakt med virkeligheten. I vårt samfunn er det ikke noen selvfølge at barna oppdras i fars livssyn om mor og far har ulikt livssyn.

Skrevet

Neida, her er det nok du som mangler kontakt med virkeligheten. I vårt samfunn er det ikke noen selvfølge at barna oppdras i fars livssyn om mor og far har ulikt livssyn.

Mulig det ikke er noen selvfølge, men vet om flere tilfeller av ekteskap der far (ikke-vestlig) er fra en annen kultur enn mor (norsk), og i alle tilfellene oppdras barna i fars "fotspor" på de fleste plan.

Skrevet

Hvorfor det? Syns hijab er pent og praktisk! :-D

Noe forteller meg at du ikke helt har forstått problemstillingen. Hijab er ikke som et hvilket som helst "pent og praktisk" skaut, men et symbolmettet plagg påtenkt for å kontrollere kvinners seksualitet i religionens navn. Om du godtar dette plagget gjør også du en symbolsk handling: du aksepterer et regime som kontrollerer kvinners seksualitet og innskrenker kvinners frihet og kaster dermed vrak på alle fremskrittene som er gjort på likestillingens område de siste femti årene. Jeg fatter ikke at noen etnisk norske kvinner kan være så bakstreverske at de pisser på friheten som likestillingen har gitt dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...