AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #341 Skrevet 22. desember 2010 En ting er sikkert: Det er tydeligvis like stor motstand mot at "våre" kvinner bruker tid med "de andre" som tilfellet er for "deres" kvinner.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #342 Skrevet 22. desember 2010 En ting er sikkert: Det er tydeligvis like stor motstand mot at "våre" kvinner bruker tid med "de andre" som tilfellet er for "deres" kvinner. Veldig sant, og veldig dumt at de faktisk ikke ser dette. kan denne eiertrangen, "våre kvinner", være mer mannsbasert en religionsbasert kanskje? Urinstinktene som kommer opp i dagen, til og med hos norske menn, til tross for utviklingen mellom kjønnene og mellom mennesker har kommet lenger her? 1
Gjest pastablasta Skrevet 22. desember 2010 #343 Skrevet 22. desember 2010 Veldig sant, og veldig dumt at de faktisk ikke ser dette. kan denne eiertrangen, "våre kvinner", være mer mannsbasert en religionsbasert kanskje? Urinstinktene som kommer opp i dagen, til og med hos norske menn, til tross for utviklingen mellom kjønnene og mellom mennesker har kommet lenger her? Like nyansert som å bruke malerrull på ett lerret..
Larsern Skrevet 22. desember 2010 #344 Skrevet 22. desember 2010 hvordan er den muslimske kulturen? Er den lik den kristne kulturen? og neida, man må ikke synes alle muslimer er slemme eller idiotiske, men når man skriver at norske kvinner som gifter seg med muslimske menn fra blant annet Irak antakelig er stokk dumme, frivillig gir avkall på elementære menneskerettigheter og er man tett i nøtta, så vil jeg tro man tenker at alle muslimer fra da blant annet Irak er slemme og idiotiske. Og det var det innlegget jeg responderte på. Jeg har ikke skrevet at kvinner som gifter seg med muslimske menn fra Irak er stokk dumme. Hva andre folk skriver, selv om jeg er enige med dem på enkelte punkter, får isåfall de stå for. Kristne kulturen vs den muslimske kulturen? Vel, har vi egentlig noe særlig kristen kultur igjen?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #345 Skrevet 22. desember 2010 Jeg har ikke skrevet at kvinner som gifter seg med muslimske menn fra Irak er stokk dumme. Hva andre folk skriver, selv om jeg er enige med dem på enkelte punkter, får isåfall de stå for. Sant, men du respondterte til meg, på ett innlegg jeg skrev til det innlegget jeg nevnte. Jeg skriver ikke min kritikk direkte og kun myntet til deg.
yxnyx Skrevet 22. desember 2010 #346 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Jeg er kvinne, jeg har høy utdanning, jeg stemmer AP. Og jeg deler Cuckolds oppfatning i forhold til at flertallet av norske kvinner som gifter seg og får barn med muslimske menn ser ut til å gå med på at barna skal oppdras i den muslimske tro og tradisjon. Videre vil jeg si at jeg finner utsagn som dette skremmende naive: Det kan være så enkelt som at religion ikke er så viktig for den norske mor enn for den muslimske far. Derfor er det greit for mor at barnet oppdras i den muslimse tro siden dette rett og slett er viktigere for far enn for mor. ”Religion er ikke viktig for den norske mor”?! Jeg betegner meg som en gjennomsnittlig norsk kristen. Dvs at jeg begrenser kirkebesøkene mine til barnedåp, bryllup og begravelser, og at jeg betegner meg som en agnostiker i forhold til spørsmålet om Gud finnes. Dette betyr overhodet ikke at jeg mener at religion ikke er viktig, eller at jeg ville stilt meg likegyldig til hvilken religion og hvilket livssyn mitt barn skulle oppdras i. Og at noen skulle være likegyldige til dette går virkelig over min forstand. Klam bedehustro, humanetisk livssyn eller konservativ islam, tror dere virkelig, med hånden på hjertet, at det ikke vil spille noen rolle for det individet barnet deres vil utvikle seg til å bli? Videre kan jeg godt komme ut av skapet her og nå, og innrømme at det er flere trekk med islam jeg misliker. Dette omfatter først og fremst kvinnesynet og toleransen i forhold til andre trosretninger. Og det evinnelige argumentet om at det er så store variasjoner innen islam at en slik generalisering går det ikke an å gjøre, den kjøper jeg heller ikke. Ja, jeg skal være med på at det finnes progressive, liberale krefter innenfor islam, men jeg har definitivt ikke noen oppfatning av at dette er normen. Dessverre. De som peker på at det ikke finnes dokumentasjon på denne synsingen, i alle fall ikke ift norske forhold, har nok dessverre helt rett. Dette er ikke en argumentasjon man gjør seg populær på som seriøs politiker, til det står prinsipper om likeverd og toleranse for sterkt i Norge. Forskere vil nok også kvie seg for å gå i bresjen for oppdrag som har til hensikt å bekrefte det som i dag betegnes som fordommer hos fremmedfryktende høyreradikalere. Endret 22. desember 2010 av yxnyx 1
Cuckold Skrevet 22. desember 2010 #347 Skrevet 22. desember 2010 (endret) En ting er sikkert: Det er tydeligvis like stor motstand mot at "våre" kvinner bruker tid med "de andre" som tilfellet er for "deres" kvinner. Dette er selvsagt ikke riktig. Jeg lurer på hvilken verden du befinner deg i. Når så du sist en nordmann som reagerte på at en norsk kvinne fant seg en mann fra Frankrike, Mexico eller Kina? Det vi snakker om er forhold mellom norsk kvinne og mann fra en kultur der kvinnen underordnes og der hans søster aldri ville fått gifte seg med en norsk mann. I islam er det som vi har påpekt en regel i Koranen som aktivt forskjellsbehandler menn og kvinner på dette felt, muslimske menn kan godt gifte seg med en kristen eller jødisk kvinne, men en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en kristen eller jødisk mann. Og grunnen er som Sardar Ali påpeker at islam må ekspandere, det må alltid bli flere muslimer, aldri færre. Og på Muhammeds tid var det en selvfølge at far hadde siste ord i hjemmet og kunne sikre at barna ble oppdratt i hans religion. Og dette er åpenbart ikke et sovende koranvers, for dette ser vi veldig tydelig i praksis Det finnes nok som det ble påpekt i et annet innlegg i denne tråden norske foreldre som ikke er så glade for at datteren velger en mann fra en kultur der kvinnen underordnes, men det har nettopp å gjøre med utfordringene som kan oppstå i forhold til balansen mellom den norske kvinnen og den fremmedkulturelle mannen. Det finnes selvsagt en rasisme i enhver befolkning så det er sikkert foreldre som også ville mislike et ekteskap mellom norsk mann og afrikansk eller asiatisk kvinne, men dette er langt fra normalen. Det er jo heller ikke noe som tyder på at norske foreldre eller brødre gjør noe aktivt for å true og hindre norske kvinner fra å inngå partnerskap med muslimske menn. Norske kvinner finner seg like ofte partner fra andre kulturer som norske menn. Derimot er det en iøynefallende mangel på balanse i forholdet mellom par av typen muslimsk mann & ikke-muslimsk kvinne og muslimsk kvinne & ikke-muslimsk mann. En liten illustrasjon fra forsiden av dagens Dagbladet: http://www.kjendis.no/2010/12/21/kjendis/film/harry_potter/afshan_azad/trusler/14800982/ Endret 22. desember 2010 av Cuckold
Carrot Skrevet 22. desember 2010 #348 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er kvinne, jeg har høy utdanning, jeg stemmer AP. Og jeg deler Cuckolds oppfatning i forhold til at flertallet av norske kvinner som gifter seg og får barn med muslimske menn ser ut til å gå med på at barna skal oppdras i den muslimske tro og tradisjon. Og din utdannelse og politiske tilknytning var viktig her fordi???? Videre kan jeg godt komme ut av skapet her og nå, og innrømme at det er flere trekk med islam jeg misliker. Dette omfatter først og fremst kvinnesynet og toleransen i forhold til andre trosretninger. Og det evinnelige argumentet om at det er så store variasjoner innen islam at en slik generalisering går det ikke an å gjøre, den kjøper jeg heller ikke. Ja, jeg skal være med på at det finnes progressive, liberale krefter innenfor islam, men jeg har definitivt ikke noen oppfatning av at dette er normen. Dessverre. Derfor mener du altså at ALLE islamske menn har dette kvinnesynet på tross av at flertallet av både menn og kvinner innen den islamske religionen sier det motsatte - du gjør altså deg selv bedre enn dem ved å si at du tror de tar feil og at du har rett i dine antagelser basert på din oppfatning av deres liv... Kanskje en smule diskriminerende i mine øyne men du om det.. De som peker på at det ikke finnes dokumentasjon på denne synsingen, i alle fall ikke ift norske forhold, har nok dessverre helt rett. Dette er ikke en argumentasjon man gjør seg populær på som seriøs politiker, til det står prinsipper om likeverd og toleranse for sterkt i Norge. Forskere vil nok også kvie seg for å gå i bresjen for oppdrag som har til hensikt å bekrefte det som i dag betegnes som fordommer hos fremmedfryktende høyreradikalere. Og igjen - i mine øyne er slike uttalelser intet mindre enn naive. Hver får feie for egen dør, så lenge kvinnen er lykkelige (og selv mener de er det) hvem i all verden er vi som skal sette oss til doms over dem og deres valg? 1
Gjest brutal_mann Skrevet 22. desember 2010 #349 Skrevet 22. desember 2010 Og din utdannelse og politiske tilknytning var viktig her fordi???? Derfor mener du altså at ALLE islamske menn har dette kvinnesynet på tross av at flertallet av både menn og kvinner innen den islamske religionen sier det motsatte - du gjør altså deg selv bedre enn dem ved å si at du tror de tar feil og at du har rett i dine antagelser basert på din oppfatning av deres liv... Kanskje en smule diskriminerende i mine øyne men du om det.. Og igjen - i mine øyne er slike uttalelser intet mindre enn naive. Hver får feie for egen dør, så lenge kvinnen er lykkelige (og selv mener de er det) hvem i all verden er vi som skal sette oss til doms over dem og deres valg? Når en blir fratatt friheten til å velge, da setter vi oss til doms over den ukulturen disse menneskene representerer og tar med seg inn i vårt mann og kvinne-rettferdige samfunn.
yxnyx Skrevet 22. desember 2010 #350 Skrevet 22. desember 2010 Og din utdannelse og politiske tilknytning var viktig her fordi???? Det har den forsåvidt ikke; jeg ville bare illustrere at holdingene jeg representerer faktisk finnes hos andre nordmenn enn uutdannede, uføretrygdede Frp- menn, slik argumentasjonen gjerne er. Jeg tror sågar det har blitt sagt i denne tråden. Derfor mener du altså at ALLE islamske menn har dette kvinnesynet på tross av at flertallet av både menn og kvinner innen den islamske religionen sier det motsatte - du gjør altså deg selv bedre enn dem ved å si at du tror de tar feil og at du har rett i dine antagelser basert på din oppfatning av deres liv... Når jeg allerede har sagt at jeg erkjenner at det finnes unntak (Jeg sa: "jeg skal være med på at det finnes progressive, liberale krefter innenfor islam", så kan jeg jo ikke samtidig mene at ALLE islamske menn har dette synet Men flertallet, ja. Videre: flertallet av islamske kvinner og menn sier det motsatte? Det motsatte av hva? Mener du at flertallet av muslimer mener at kvinner ikke er underordnet mannen? I beg to differ. Dette står faktisk i Koranen, og jeg har absolutt ingen oppfatning av at det er noen sovende bestemmelse hos den generelle muslim. (Den generelle muslim, altså Ikke ALLE) Jeg har heller aldri sagt at jeg er bedre enn muslimer. Jeg har sagt at jeg misliker trekk ved deres livssyn. Menneskeverd ser jeg ingen grunn til å trekke inn her. Og igjen - i mine øyne er slike uttalelser intet mindre enn naive. Hver får feie for egen dør, så lenge kvinnen er lykkelige (og selv mener de er det) hvem i all verden er vi som skal sette oss til doms over dem og deres valg? Du må gjerne forklare hva du mener er naivt i mine uttalelser. Jeg for min del mener det er naivt å ukritisk godta at islam gjør kvinner lykkelige, som du sterkt insinuerer i siatet overfor. Jeg kan selvsagt ikke nekte noen å leve som de vil. Men hvordan mener du ellers at man skal kunne påvirke samfunnstrukturer, holdninger og levesett, om ikke gjennom diskusjoner og kritikk? Hvordan tror du kvinnekampen ville vunnet fram, hvis filosofien skulle vært at "ja,ja, kvinner og menn vet vel selv best hvordan de skal leve sine liv, så hvis mennene vil holde kvinnene ved oppvaskbenken så får de bare holde på". Eller bekjemping av nynasisme, der er visst ikke ytringsfrihet og toleranse av forskjeller så viktig. Jeg har til gode å høre politikere si at "jaja, jeg vil ikke sette meg til doms over disse nynazistene, enhver skal få mene hva han vil". Og før du huker tak i muligheten: poenget var overhodet ikke å sammenlikne muslimer og nynazister. Poenget var at hvis man stilltiende skal akseptere alt, har man samtidig meldt seg ut av alle forsøk på å styre samfunnsutviklingen.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #351 Skrevet 22. desember 2010 Det er vel ingen som sier at islam gjør norske kvinner lykkelige, men det at norske kvinner kan være lykkelige selv om de er gift med en muslimsk mann er faktisk fakta, ikke synsing. Og joda, man skal diskutere, og man kan også kritisere. Men når generaliseringene blir så skjeivfordelt at "muslimen" ikke har sjans til å få inn ett ord uten å bli svartmalt, så blir det kritikk men ikke diskusjon. Jeg er enig med Carrot i at det faktisk er mange flere en "noen få muslimer" som er imot kvinneundertrykkelse, og jeg VET at det er mange muslimske kvinner som ikke ville hatt det vi ser på som frihet, om de så kunne gått ut og valgt det på dagen! At det i mange muslimske, og andre, land er mer vanlig å akseptere ulikhetene det generellt sett ER mellom kjønnene, er så. VI kan nok også hoppe av sinne over at det er slik, fordi for oss er det helt urimelig at det skal være kultur at kvinnene sitter ett sted mens mennene samles ett annet sted. Det VAR slik her og, men vi har "kommet oss bort fra det". Eller, vi har det ikke som en regle lenger! Men når jeg ser på de aller fleste store happeninger blant etnisk norske, så ser jeg likhetene, helt uten at det er diktert av menn. Kvinnene er de som er på kjøkkenet og gjør i stand, det er vel fremdeles sjeldent at det er mennene som setter på og gjør klart til kaffe i konfirmasjonen til poden. Det er kvinnene som tar seg av bakingen, det er kvinnene som drar på butikkene for å handle julegaver, det er kvinnen som fremdeles i stor grad er mest opptatt av hvordan hjemmet ser ut, blir tatt vare på og at det er slik hun ønsker ved besøk. Og dette sier jeg ikke for å undergrave de som faktisk blir pisket om de går feil kledd, DET er selvsagt feil, men det er ikke flerparten av muslimer som gjør det! Og meningen med sammenligningen er å vise til at det vi idag oppfatter som grotesk og kvinneundertrykking, finnes likheter til i vårt land også. Og for å lyset på at skal vi faktisk oppnå noe i forhold til faktisk undertrykkelse, så må vi også angripe det reelle problemet, ikke at mange faktisk godtar forskjeller mellom kjønnene. For å endre må vi først se helheten, ikke bare dømme. For om vi bare går ut og dømmer alle muslimer, så vil vi bare skape ett enda større skille mellom "dem" og "oss", og DET vil ikke gjøre at vi kommer nærmere en løsning. 1
Gjest Oppgitt Skrevet 22. desember 2010 #352 Skrevet 22. desember 2010 Kunnskapsnivået er som vanlig lavt i muslim-debatter. Når en snakker om muslimer som en homogen gruppe avslører en sin egen uvitenhet da det finnes mange svært ulike retninger innen Islam. Istedet fremhever en fundamentalistiske og sekteriske retninger som wahabbismen (inspirerte Hasan al-Banna som grunnla Det muslimske brorskapet)og salafismen som om det skulle representere Islam. Er det noen her som i det hele tatt har hørt om islamsk modernisme? 2
Larsern Skrevet 22. desember 2010 #353 Skrevet 22. desember 2010 Kunnskapsnivået er som vanlig lavt i muslim-debatter. Når en snakker om muslimer som en homogen gruppe avslører en sin egen uvitenhet da det finnes mange svært ulike retninger innen Islam. Istedet fremhever en fundamentalistiske og sekteriske retninger som wahabbismen (inspirerte Hasan al-Banna som grunnla Det muslimske brorskapet)og salafismen som om det skulle representere Islam. Er det noen her som i det hele tatt har hørt om islamsk modernisme? Ja, hva er da en muslim? Jeg regner med du sikter til generaliseringen som ofte oppstår i debatter. Problemet er at når noe kritiseres, så kan man alltid påstå at nettopp det ikke er representativt for muslimer. Greit nok, men da får man være konsekvent, også når det gjelder ting som muslimer vil ha gjennomslag for, slik som hijabdebatten, halalkjøtt i fengsel, kjønnsdelt undervisning, bønnepauser osv. Ikke alle muslimer stiller seg bak disse forslagene heller, men likevel trekkes de frem som representativt for hele gruppen.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #354 Skrevet 22. desember 2010 Ja, hva er da en muslim? Jeg regner med du sikter til generaliseringen som ofte oppstår i debatter. Problemet er at når noe kritiseres, så kan man alltid påstå at nettopp det ikke er representativt for muslimer. Greit nok, men da får man være konsekvent, også når det gjelder ting som muslimer vil ha gjennomslag for, slik som hijabdebatten, halalkjøtt i fengsel, kjønnsdelt undervisning, bønnepauser osv. Ikke alle muslimer stiller seg bak disse forslagene heller, men likevel trekkes de frem som representativt for hele gruppen. En muslim er et individ. Jeg lar meg ikke representere av hvem som helst- gjør du? Tror du en Sunni-muslim mener det samme som wahabbisten Mohyeldeen Mohammad??
sebastianen Skrevet 22. desember 2010 #355 Skrevet 22. desember 2010 En muslim er et individ. Jeg lar meg ikke representere av hvem som helst- gjør du? Tror du en Sunni-muslim mener det samme som wahabbisten Mohyeldeen Mohammad?? Hva med muslimsk råd da ? Representerer de muslimer i norge ? Og hvis ikke , hva skal vi med de ?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #356 Skrevet 22. desember 2010 Hva med muslimsk råd da ? Representerer de muslimer i norge ? Og hvis ikke , hva skal vi med de ? "IRN er en paraplyorganisasjon for islamske trossamfunn og organisasjoner i Norge. Vi har 25 medlemsorganisasjoner over hele landet. På vår hjemmeside vil du finne informasjon om vårt arbeid, linker til våre medlemssamfunn, og samarbeidspartnere, samt nyttig stoff til bruk for våre medlemmer og andre organisasjoner." http://www.irn.no/
sebastianen Skrevet 22. desember 2010 #357 Skrevet 22. desember 2010 "IRN er en paraplyorganisasjon for islamske trossamfunn og organisasjoner i Norge. Vi har 25 medlemsorganisasjoner over hele landet. På vår hjemmeside vil du finne informasjon om vårt arbeid, linker til våre medlemssamfunn, og samarbeidspartnere, samt nyttig stoff til bruk for våre medlemmer og andre organisasjoner." http://www.irn.no/ Så når islamsk råd ikke klarer å si klart nei til dødstraff for homofili så gjenspeiler det norske muslimers holdninger ?
Carrot Skrevet 22. desember 2010 #358 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Det har den forsåvidt ikke; jeg ville bare illustrere at holdingene jeg representerer faktisk finnes hos andre nordmenn enn uutdannede, uføretrygdede Frp- menn, slik argumentasjonen gjerne er. Jeg tror sågar det har blitt sagt i denne tråden. EJg har bachelorgrad - likevel har jeg lært gjennom livet at å døøe en bok på omslaget er lite lurt... Jeg tror den "uutdannede" gjerne kan være skolert, men å gå på skole er ikke det samme som at man utdanner seg - da dannelse ikke er noe man lærer i skolen.. Videre: flertallet av islamske kvinner og menn sier det motsatte? Det motsatte av hva? Mener du at flertallet av muslimer mener at kvinner ikke er underordnet mannen? I beg to differ. Dette står faktisk i Koranen, og jeg har absolutt ingen oppfatning av at det er noen sovende bestemmelse hos den generelle muslim. (Den generelle muslim, altså Ikke ALLE) Selv bibelen og vår kristne tro sier jo at mannen er kvinnen overlegen - så å henvise til selve teksten er ikke det samme som at alle retter sg etter akkurat dette punktet.. Jeg har heller aldri sagt at jeg er bedre enn muslimer. Jeg har sagt at jeg misliker trekk ved deres livssyn. Menneskeverd ser jeg ingen grunn til å trekke inn her. Koranen og bibelen har ekstremt mange likhetstrekk - likhetstrekk ekstreme retninger av de kristne her i landet også deler... Det alene er ikke nok til å si at alle mennesker som tror på Islam er slik eller sånn.. Du må gjerne forklare hva du mener er naivt i mine uttalelser. Jeg for min del mener det er naivt å ukritisk godta at islam gjør kvinner lykkelige, som du sterkt insinuerer i siatet overfor. Jeg kan selvsagt ikke nekte noen å leve som de vil. Men hvordan mener du ellers at man skal kunne påvirke samfunnstrukturer, holdninger og levesett, om ikke gjennom diskusjoner og kritikk? Men å si at Islam fornedrer dem, gjør dem ulykkelige og mindre verdt er greit? Hvordan tror du kvinnekampen ville vunnet fram, hvis filosofien skulle vært at "ja,ja, kvinner og menn vet vel selv best hvordan de skal leve sine liv, så hvis mennene vil holde kvinnene ved oppvaskbenken så får de bare holde på". Eller bekjemping av nynasisme, der er visst ikke ytringsfrihet og toleranse av forskjeller så viktig. Jeg har til gode å høre politikere si at "jaja, jeg vil ikke sette meg til doms over disse nynazistene, enhver skal få mene hva han vil". Jeg tror at om man evner se utviklingen land med Islam som religion over tid faktisk har hatt vil man se at det er ting som skjer også der, slik som her - om enn litt senere enn i vår verden, dog tror jeg ikke våre verdier er nødvendigvis så mye bedre enn de som finnes i andre land. Se på Spania for eksempel, kvinner i Spania skal bo hjemme til de gifter seg, de skal være mannens eiendom på linje med for eksempel pakistan eller Iran - men ingen sier at spanske kvinner er ulykkelige av den grunn?? Når det gjelder nazizmen syns jeg kanskje ikke det er direkte sammenlignbart?? Alle er enige i at nazismen handler om rene raser, og det er noe helt annet! Og før du huker tak i muligheten: poenget var overhodet ikke å sammenlikne muslimer og nynazister. Poenget var at hvis man stilltiende skal akseptere alt, har man samtidig meldt seg ut av alle forsøk på å styre samfunnsutviklingen. Det er altså i dine øyne greit å fordømme mennesker man ikke kjenner til, ikke vet noe om basert på en oppfatning man har som gjerne oppstår som en referanse til noen få og da gjerne de ekstreme av dem? Det er utvilsomt fakta at majoriteten av de som tror på islam IKKE er ekstremister på linje med de kristne - flesteparten av de kristne sier heller ikke at kvinner skal ha langt hår, gå i fotside kjoler og være slaven i hjemmet - men ekstremistene av dem gjør. Skal man diskutere får man jaggu søren meg kalle en spade for en spade og si noe om hva man diskuterer også - ekstremisme er aldri greit, uansett form - og slike ytterligheter er skremmende uansett hva man kaller det, nazisme, islamister eller kristne. Endret 22. desember 2010 av Carrot 1
Carrot Skrevet 22. desember 2010 #359 Skrevet 22. desember 2010 Så når islamsk råd ikke klarer å si klart nei til dødstraff for homofili så gjenspeiler det norske muslimers holdninger ? Det gjenspeiler et fundament i deres tro, på samme måte som den norkse kirkens holdning til homofile gjenspeiler vår kirkes syn på dem.. Det er sjelden lurt å kaste stein i glasshus - vi er ikke så gode som vi vil ha det til her hjemme heller - de færreste syns "det er helt greit det" dersom deres barn kommer hjem og sier de er homofile, det er derimot greit så lenge det dreier seg om andres barn... og gjerne etterfulgt med "stakkars" Så vi er på mange måter like uavhengig av trosretning. Jeg tror ikke et øyeblikk på alle skremselshistoriene som verserer, alle holdningene som er dømmende basert på frykt og ikke fakta finner jeg like skremmende som den propaganda ekstremister uansett tro står for. 2
sebastianen Skrevet 22. desember 2010 #360 Skrevet 22. desember 2010 Det gjenspeiler et fundament i deres tro, på samme måte som den norkse kirkens holdning til homofile gjenspeiler vår kirkes syn på dem.. Det er sjelden lurt å kaste stein i glasshus - vi er ikke så gode som vi vil ha det til her hjemme heller - de færreste syns "det er helt greit det" dersom deres barn kommer hjem og sier de er homofile, det er derimot greit så lenge det dreier seg om andres barn... og gjerne etterfulgt med "stakkars" Så vi er på mange måter like uavhengig av trosretning. Jeg tror ikke et øyeblikk på alle skremselshistoriene som verserer, alle holdningene som er dømmende basert på frykt og ikke fakta finner jeg like skremmende som den propaganda ekstremister uansett tro står for. Men kan ikke muslimsk råd da sammenlignes med felleskirkelig råd ? Hva fkr sier har ingen relevans for meg , jeg er ikke kristen og heller ikke medlem av statskirken . Jeg definerer meg ikke som kristen . Alle som er født av muslimske foreldre i norge er neppe muslimer. hvorfor bli fornærmet over kritikk av islam dersom man ikke tror på det engang ? Etter min mening er religion et personlig valg og ikke noe som bør ha noen innvirkning på et sekulært samfunn . jeg er motstander av økonomisk statsstøtte til trossamfunn . Det er fritt valg å bli med i en kirke eller tempel eller moske og noe folk bør bekoste selv .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå