Beauté Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Sønnen min på 7 år er nå uteblitt fra en gjeng med gutter som han alltid var i. Av den grunn at han danser og bruker kroppen til styrke, kunst og dans. Det ligger nært hans hjerte. De andre guttene spiller fotball, spiller mye DS spill,tv spill og andre ting. Min sønn er dermed utenfor og føler seg tilsidesatt. Hva skal vi gjøre for å få han mere "vanlig" og interessert i tv, data etc? Hver eneste dag så danser han i stuen og trener. Ingen av vennene liker det.
Gjest BabyBlue Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Hvis han liker dansing så er det jo flott! Det er fysisk krevende og en beundringsverdig fritidsaktivitet. Broren min sitter mye stille og spiller ps3 spill, og det er ikke akkurat sunt... Har han truffet noen andre gutter i dansemiljøet? Og har han fått sjansen til å skikkelig prøve ut dataspill? Hva slag spill er det kompisene hans som oftest spiller? Inviter en gjeng med på kino eller dra i svømmehallen. Alt trenger ikke handle om tv og playstation 3, vet du =) Personlighet kan også ha mye å si. Noen er mer stille enn andre og har ikke like lett for å opprettholde kontakt med venner med mindre de blir spurt først osv.
Independent_ Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Hvis jeg hadde hatt en sønn så ville jeg aldri fått han til å tenke mer på spill og tv enn på dansing og fysisk aktivitet! Hvis din sønn er interessert i dans så skal du rose han opp i skyene for det, og betale for hans dansetimer. Det er så flott når gutter tenker litt utenfor boksen og bedriver med noe som ikke er veldig vanlig. Det er ikke veldig vanlig at gutter driver med dans, og da er det super flott med de få som gjør det. Du skal være stolt over at sønnen din er mer interessert i dans enn i spill. Det gir han mye mer sunnhet i livet. Fysisk aktivitet er jo alltid bra. Han må jo ikke isolere seg fra andre barn, men det tror jeg ikke skjer heller hvis han er en ellers sosial gutt. Det kan jo være veldig vanskelig når det ikke er så mange gutter som deler interessen for dansing, men kanskje man bør finne noen som nettopp gjør det. Dessuten så kan jo du og sønnen din lage en guttekveld, hvor sønnen din inviterer sine venner over for litt TV-spill og sånt, bare for en kveld liksom. Og så støtter jeg forslaget om svømmehallen! Gutter som møtes og henger sammen trenger ikke bare spille spill, og se på tv. 6
Beauté Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2010 Jeg håper han vil finne noen som liker det samme han, for jeg har meldt han inn i en hiphop gruppe via kulturskolen. Takk for dine tips, men han takler ikke tv og spill. Jo da, vi sitter jo sammen og spiller noe. Men hans hjerte er dans. Selv danset jeg som ungdom, min mor danset også. Så dette går nok igjen. Han svømmer på skolen og er faktisk beste svømmeren i klassen som viser alle de andre. Uansett...han har ingen som gidd å bry seg om dans som han. Dessverre.... Han trener også turn. Der han er best i gruppen ved å ta salto og alt mulig. Hvis han liker dansing så er det jo flott! Det er fysisk krevende og en beundringsverdig fritidsaktivitet. Broren min sitter mye stille og spiller ps3 spill, og det er ikke akkurat sunt... Har han truffet noen andre gutter i dansemiljøet? Og har han fått sjansen til å skikkelig prøve ut dataspill? Hva slag spill er det kompisene hans som oftest spiller? Inviter en gjeng med på kino eller dra i svømmehallen. Alt trenger ikke handle om tv og playstation 3, vet du =) Personlighet kan også ha mye å si. Noen er mer stille enn andre og har ikke like lett for å opprettholde kontakt med venner med mindre de blir spurt først osv.
Gjest BabyBlue Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 En kompis i klassen min trener hiphop aktivt, og har mange guttevenner =) Så du trenger ikke bekymre deg. Er mye vennebytting og utvikling av personlighet i den alderen for noen gutter/jenter. Husker jeg byttet venner og hobbyer hele tiden : p Det går seg nok til. Men om han går alene over lengre tid bør du kanskje kontakte klasseforstander o.l.
Beauté Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2010 Tusen takk skal du ha. Det eneste jeg tenker på er at jeg vil ikke at han skal være ENSOM. Jeg elsker at han danser og ser ut som han er forelsket når han hører en viss musikk. Men jeg vil ikke han skal være alene. Han trenger noen som kan gjøre det samme eller ha samme interesse. Eller hva tror du? Hvis jeg hadde hatt en sønn så ville jeg aldri fått han til å tenke mer på spill og tv enn på dansing og fysisk aktivitet! Hvis din sønn er interessert i dans så skal du rose han opp i skyene for det, og betale for hans dansetimer. Det er så flott når gutter tenker litt utenfor boksen og bedriver med noe som ikke er veldig vanlig. Det er ikke veldig vanlig at gutter driver med dans, og da er det super flott med de få som gjør det. Du skal være stolt over at sønnen din er mer interessert i dans enn i spill. Det gir han mye mer sunnhet i livet. Fysisk aktivitet er jo alltid bra. Han må jo ikke isolere seg fra andre barn, men det tror jeg ikke skjer heller hvis han er en ellers sosial gutt. Det kan jo være veldig vanskelig når det ikke er så mange gutter som deler interessen for dansing, men kanskje man bør finne noen som nettopp gjør det. Dessuten så kan jo du og sønnen din lage en guttekveld, hvor sønnen din inviterer sine venner over for litt TV-spill og sånt, bare for en kveld liksom. Og så støtter jeg forslaget om svømmehallen! Gutter som møtes og henger sammen trenger ikke bare spille spill, og se på tv.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Flott at din sønn brenner for dans og turn Hvis vennene hans liker tv-spill og sønnen din liker dans kan du kanskje prøve å kombinere dette? Jeg har ikke mye peiling på denslags spill, men finnes det ikke spill hvor man får poeng for hvor godt man danser? :klø: Det kunne kanskje være noe for sønnen din og kameratene å spille sammen?
Sugerøret Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Min 14åring danser og har mange venner av begge kjønn.Her er det vist "inn" å drive med slikt Ikke organisert dansing men ungdommene selv som danser,lager sanger ,trener inn trinn osv og filmer dette.Jeg synes de er utrolig flinke! Din sønn finner sikkert andre (og bedre ???) venner etterhvert Endret 5. desember 2010 av Kårky
Beauté Skrevet 11. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2010 Takk for svar. Beklager at jeg er så sen i svar. Det er EN som liker michael jackson i klassen hans, som han prater litt med. Men ellers ingen som danser. Ellers takk.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #10 Skrevet 12. desember 2010 Nei, det skal litt til for å finne andre med samme interesse. Barna mine og deres venner (noen ble tvunget på seg smale interesser og jeg tvang også barn til å gjennomføre det de hadde startet med) Ofte lo de av hverandre, du spiller fløyte du, din dusst osv. Men det var vennakapelig. Å finne noen i samme klasse vil jeg tro er vanskelig. Da ville jeg forhørt meg med lærer og hørt hva de andre barna driver med på fritiden. Er det f.eks. hester eller snowboard ville jeg sikkert prøvd å presse mitt barn med på det, men ville ikke presset lenge, bare foreslått det.
Beauté Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2010 Nei, det skal litt til for å finne andre med samme interesse. Barna mine og deres venner (noen ble tvunget på seg smale interesser og jeg tvang også barn til å gjennomføre det de hadde startet med) Ofte lo de av hverandre, du spiller fløyte du, din dusst osv. Men det var vennakapelig. Å finne noen i samme klasse vil jeg tro er vanskelig. Da ville jeg forhørt meg med lærer og hørt hva de andre barna driver med på fritiden. Er det f.eks. hester eller snowboard ville jeg sikkert prøvd å presse mitt barn med på det, men ville ikke presset lenge, bare foreslått det. Det er jo venner som vil snakke med han og sånt, men han vil ikke pga han vil danse. På skolen sparker han fotball eller leker med venner. Han er aldri venneløs. Det jeg reagerer på er at han er så fokusert på dansen at enkelte av vennene snakker om det eller gidd ikke ringe på mere (for han avslår hele tiden). Så hva skal jeg gjøre med han, for å få han til å interessere seg for noe annet enn å trimme/danse?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Jeg tror nok sønnen din skal være stolt over talentet sitt, og ting vil gå seg til etterhvert. Hvem vet, kanskje vil guttene i klassen hans få øynene opp for dans og hiphop? Jeg vil ikke ta motet fra deg, men jeg hadde noen talenter som barn, og følte meg alltid utenfor. Jeg fikk meg ikke noen venner før jeg begynte på vgs. Da fikk jeg mine første venninner, og jeg følte jeg var en del av noe. Når jeg tenker på alle årene på barne og ungdomsskolen, og at jeg ikke hadde venner, så er jeg likeglad. Jeg hadde talentene mine, og jeg hadde en god familie som støttet meg. Så jeg er fornøyd med livet mitt, selv om jeg aldri hadde venner på barne eller ungdomsskolen. Det viktigste er å ha det bra som voksne, og det har jeg idag
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Tusen takk skal du ha. Det eneste jeg tenker på er at jeg vil ikke at han skal være ENSOM. Jeg elsker at han danser og ser ut som han er forelsket når han hører en viss musikk. Men jeg vil ikke han skal være alene. Han trenger noen som kan gjøre det samme eller ha samme interesse. Eller hva tror du? La han være den han er. Men det du kan evt gjøre er å la han begynne med en annen fritidsaktivitet som han kanskje synes er kjedelig, men tror det er sunt for barn å ha flere ting de ser at foreldrene er opptatt av (han vet at du er opptatt av dansen), og det kan være ok. Også på lang sikt. Ser ikke ut som du har innført en smal interesse, men likevel kan du fremme en annen interesse der barnet kan oppleve mer sosiale forhold. Jeg var heldig med mine barn, og måtte le når de klaget fordi de måtte øve (ikke mine barn, de var heldig, jeg var ikke streng, men bestemt. Sa blant annet at du ikke kan ombestemme deg nå, når du har sagt ja til å delta på den fritids i høst, da synes jeg du skal fortsette til våren, og du fårikke lov å bytte) Mulig jeg var streng, men syntes 2-3 fritidsaktiviteter som de fleste andre var med på, (det var jo barna også enige i og hadde interesse for), Men jeg tvang de til å fortsette når de gikk leie. Da var det Mamma, jeg synes det er kjedelig. Hva er kjedelig? Jeg går glipp av xxxxtreninga og synes det er nok. Hvorfor ville du øve også dette året da? Jeg synes du skal tenke på det, men jeg vet ikke. Jeg hører at du er lei. Kan du tenke deg å kutte ut ballspillet og treninga? Nei, det er morsomt der. Musikken da? Ja kanskje. Men du er jo så flink. Kan vi ikke vurdere det, nå har du et nytt år og jeg har ikke lyst at du slutter med timene. Du valgte det dessutren selv. Men hvis du ikke er inspirert, kan du selvsagt slutte til våren. Er jeg en streng mamma? Ble ikke sint når barna valgte selv.
Daniel84 Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Hva i allverden.? Du vil at sønnen din skal bli MER intr i data og tv? han blir nok det med alderen uansett, tror ikke det er noe du trenger å pushe på han Hva er galt med at han er glad i å danse? Han kan jo feks gå på danse skole OG fotball?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Svarte som ab. Virket rotete, men kan være en ide å følge han med på en annen fritidsinteresse, gjerne noe praktisk. Speideren f.eks. Hva tenker du om det? Du må sikkert melde deg selv inn først, men derfra burde det gå bra...
Gjest Purple Haze Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Han er bare 7 år, og selv om han er oppslukt av dans nå, kan det jo hende han utvider interessefeltet sitt når han blir litt større. Skjønner at du vil unngå at han skal være ensom. Er han med i en organisert danseklubb e.l får han vel kontakt med barn med samme interesse?
Kosemose Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Det er jo venner som vil snakke med han og sånt, men han vil ikke pga han vil danse. På skolen sparker han fotball eller leker med venner. Han er aldri venneløs. Det jeg reagerer på er at han er så fokusert på dansen at enkelte av vennene snakker om det eller gidd ikke ringe på mere (for han avslår hele tiden). Så hva skal jeg gjøre med han, for å få han til å interessere seg for noe annet enn å trimme/danse? Unnskyld meg, men jeg tror det er du selv som har det største problemet her. Du sier at gutten din er sosial og med på skolen, at det kommer unger og ringer på men at han avslår fordi han heller vil danse. Ergo har han valget og velger det han helst vil. Hva er problemet? At han ikke er klin lik de andre guttene? Du sier jo at du elsker at han er flink til å danse, høres ikke slik ut i praksis. Hvorfor skal du prøve å ta fra ham den store lidenskapen og presse ham inn i noe som ikke er ham? Hva om han er en kunstnersjel? Det er vel nettopp slike som ham som blir de store kunstnerne, enten det er å trene alene med en fotball time etter time, danse, tegne, osv. De som virkelig brenner for en ting - mener du at du skal bremse dette? Er det ikke nok middelmådighet i verden, kan vi ikke heller sette pris på de få som virkelig har funnet noe de brenner for? Og spesielt når det høres ut som om han er velfungerende og har det bra. Jeg syns virkelig du bør gå i det selv og jobbe med dine egne holdninger og la gutten din få være seg selv. Så håper jeg en dag du blir stolt av ham. For det er du tydeligvis ikke i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #18 Skrevet 12. desember 2010 Svarte som ab. Virket rotete, men kan være en ide å følge han med på en annen fritidsinteresse, gjerne noe praktisk. Speideren f.eks. Hva tenker du om det? Du må sikkert melde deg selv inn først, men derfra burde det gå bra... Hvorfor i huleste skal hun presse den stakkars gutten inn i... Speidern?! Hvorfor skal han tvinges inn på noe "mer praktisk"? Er det ikke godt nok det han driver med? Er det ikke mandig nok å danse, slik at han må kompensere med noe mer "praktisk og mandig" som speidern??
Beauté Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #19 Skrevet 17. desember 2010 Unnskyld meg, men jeg tror det er du selv som har det største problemet her. Du sier at gutten din er sosial og med på skolen, at det kommer unger og ringer på men at han avslår fordi han heller vil danse. Ergo har han valget og velger det han helst vil. Hva er problemet? At han ikke er klin lik de andre guttene? Du sier jo at du elsker at han er flink til å danse, høres ikke slik ut i praksis. Hvorfor skal du prøve å ta fra ham den store lidenskapen og presse ham inn i noe som ikke er ham? Hva om han er en kunstnersjel? Det er vel nettopp slike som ham som blir de store kunstnerne, enten det er å trene alene med en fotball time etter time, danse, tegne, osv. De som virkelig brenner for en ting - mener du at du skal bremse dette? Er det ikke nok middelmådighet i verden, kan vi ikke heller sette pris på de få som virkelig har funnet noe de brenner for? Og spesielt når det høres ut som om han er velfungerende og har det bra. Jeg syns virkelig du bør gå i det selv og jobbe med dine egne holdninger og la gutten din få være seg selv. Så håper jeg en dag du blir stolt av ham. For det er du tydeligvis ikke i dag. Ja jeg ser jo at han er en kunstnersjel uten like. Men det jeg mente er at jeg vil ikke at han skal føle seg utenfor og alene. Jeg trenger ikke å jobbe med mine indre holdninger i det hele tatt for jeg var selv en danser men ser at min sønn har en god potensiale uten det vanlige. Uten tvil. Jeg bare håper at han kan leke med de gamle vennene hans. For det virker som han prioriterer å stå i vår stue med musikk og danse.
la Flaca Skrevet 17. desember 2010 #20 Skrevet 17. desember 2010 For det første så er han 7 år, bare en liten gutt! Interesser endrer seg fra det ene året til det andre hos små barn. For det andre; er det ikke positivt at han har sunne interesser og brenner for noe? Du sier at han ser forelsket ut når han hører en viss type musikk, det er jo supert! Jeg ville heller fokusert på hvordan jeg som mor kunne hjelpe han å dyrke interessen sin, enn å bekymre meg for at han ikke gidder å henge med tv-spill-kompisene hele tiden. Meld han på dansekurs (riktig sjanger), og finn andre barn i nærmiljøet som har samme interesse. Ikke gi han inntrykk av at det er negativt at han bare vil være hjemme og danse. For det er helt ok, og mer enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå