Gå til innhold

Urenslig katt

Anbefalte innlegg

Gjest indiska
Skrevet

Hei!

Har en femmåneder gammel sibirjente som er urenslig. Føler nå at jeg har prøvd alt, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Det har vært slik siden hun kom til meg fra oppdretter. Hun tisser og bæsjer der det passer seg, men går av og til i kassen. Før bæsjet hun på kjøkkengulvet rett forran matskåla (paradoksalt nok), men nå går hun kun på badegulvet. Tissingen skjer halvparten av tiden i kassen, halvparten av tiden utenfor. Heldigvis er dette også på badet, hvor det er fliser og jeg får vasket -ordentlig-.

Vi har vært hos veterinær flere ganger, og ble til slutt henvist til veterinærhøgskolen. Det viser seg at hun holder seg helt til blæra "sprekker" og hun tisser på seg. Pga ung alder er det utrolig vanskelig å tyde de knøttsmå urinveiene på ultralyd (til tross for at dette er en spesialist på vet. høg), og vi skal tilbake om noen måneder når hun (og urinveiene) er litt større. Hun så likevel ikke noe åpenbart galt som skulle gjøre at hun holder seg, men som sagt er det vanskelig å tyde. Hun har heller ingen smerter ved urinering/avføring, dette er både jeg og vet. sikre på. Så urensligheten skyldes ikke smertelige erfaringer fra kassen. Det er godt mulig det skyldes at hun har et psykisk problem, noe katter kan ha. Alle kullsøsknene hennes er helt renslige.

Et annet problem er oppdretter skulle forsikre katten i Agria. Jeg fikk beskjed om at dette var gjort (dette står også i kontrakten av hun skal gjøre, jeg har katten på halv-for), men når hun ble syk unnskyldte hun seg med at hun ikke hadde rukket det enda, og tenkte at det ikke hastet de første månedene. Jeg kan forstå tankegangen hennes, men jeg har allerede lagt ut mange tusen i konsultasjoner, antibiotika, undersøkelser osv, og jeg ser mange utgifter i fremtiden ved videre utredning og evt. operasjon. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg har rett og slett ikke råd. EN konsultasjon hos ultralydekspert og utredning av urinveier er drøye fem tusen PER GANG Jeg mister all lysten til å la hun få kull på katten når jeg må ut med store summer hele tiden (nå er vi vel oppe i femten tusen, og med veterinærbesøk minimum en gang i måneden blir summen fort større). Jeg kan ikke unnlate å behandle heller, det forstår dere sikkert? Blir ingen julegaver i år, skal nemlig tilbake på vet.høg i desember.. Jeg har blitt utrolig glad i pusen min, men tålmodigheten min tar snart slutt..

Hva skal jeg gjøre? Jeg er så lei av kattepiss og dritt. Jeg er 100% sikker på at enzymene i urinen er borte, jeg bruker aldri klor/salmiakk, doene er alltid rene (men ikke kjemikalie-rene), feliway har stått i kontakta siden hun kom hit, de har flere doer (men som sagt foretrekker hun den ene), jeg setter hun i doen når jeg ser hun gjør fra seg, doen er stor nok (har prøvd forskjellige størrelser), ulike sandtyper og jord (men hun foretrekker pellets), alt jeg kan komme over. Ingen av rådene som pleier å fungere har funket på denne katten. Har fra før av en ni måneder gammel mco som hun har blitt bestevenn med, og en treårig gateblanding som stort sett er ute. Så urensligheten skyldes ikke at hun er nervøs pga. de andre kattene, for de går meget godt over ens. Vasker hverandre og er så søte :rødme: Og jeg har selvsagt flere kasser, men det virker ikke som om hun vil bruke noen av de. Hun går alltid tilbake til den doen på badet, så nå har jeg kun den og en i gangen som mco'en bruker. Doen står langt fra maten, men det nytter ikke å sette mat der hun gjør fra seg uansett.

Jeg blir rett og slett deprimert av å ikke kunne ta med folk hjem fordi det garantert er piss eller dritt et sted :sukk: Jeg orker snart ikke mer, føler at hele leiligheten lukter vondt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...