vennskap82 Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Skal muligens kjøpe en ettroms borettslagsleilighet og bekymrer meg litt for hvordan jeg skal få det varmt nok.. Takker og bukker for tips og råd!
Fanta Exotic Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Du kan jo kjøpe sånn elektrisk ovn som man bare putter i stikkontakten (husker ikke hva det heter). Den varmer kjempegodt på kort tid, og tror ikke det er så dyrt å kjøpe heller. (Mulig den er en strømsluker da) Bare husk å aldri dekk den til med klær o.l som skal tørkes
bttb Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Skjønner ikke helt hva du mener, du bruker vel panelovnene da? Bor i en to-roms, og en panelovn på soverommet og en i stua/kjøkkenet gjør det mer enn varmt nok om vi vil. Har varmekabler på badet. Blir jo strømregning av det sikkert, men så lenge man ikke har andre varmekilder er jo ikke det så mye å gjøre med uansett.
kallekrakil Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 En-roms? Kjør på med vifteovn når du kommer hjem i 10-20 min, deretter oljeovn på lav lunk. Ellers la leiligheten leve på varme fra naboene. Om du har vinduskarm kan det være greit å hive inn noen telys i sikre holdere. 5-6 stk er like mye varme som en hvilken som helst panelovn og med tanke på at 100 koster ca 20 kr og du da har varme i ca 7-10 dager alt ettersom hvor mye du er hjemme så er det billigere enn å hive i en panelovn som putrer og går hele døgnet.
Fanta Exotic Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Hmm.. Nå er ikke jeg veldig stødig på alle disse "ovn-navnene". Men panelovn er de avlange som gjerne blir glovarme og er langs gulvet? Jeg tenker på ovner som DETTE som man bare kobler til hvis man trenger mer varme.. Funker utrolig bra for meg ihvertfall:)
kallekrakil Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Skjønner ikke helt hva du mener, du bruker vel panelovnene da? Bor i en to-roms, og en panelovn på soverommet og en i stua/kjøkkenet gjør det mer enn varmt nok om vi vil. Har varmekabler på badet. Blir jo strømregning av det sikkert, men så lenge man ikke har andre varmekilder er jo ikke det så mye å gjøre med uansett. Telys i vinduskarmen. Bruk over fire så er det samme effekt som en ovn og du sparer mye penger. Trenger ikke skru av ovnen om den slår inn på termostat da bruker den bare mindre takket være lysene.
kallekrakil Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 Hmm.. Nå er ikke jeg veldig stødig på alle disse "ovn-navnene". Men panelovn er de avlange som gjerne blir glovarme og er langs gulvet? Jeg tenker på ovner som DETTE som man bare kobler til hvis man trenger mer varme.. Funker utrolig bra for meg ihvertfall:) Oljeovn det der, bør holdes under oppsikt når en bruker det. Kan lekke.
bttb Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 Telys i vinduskarmen. Bruk over fire så er det samme effekt som en ovn og du sparer mye penger. Trenger ikke skru av ovnen om den slår inn på termostat da bruker den bare mindre takket være lysene. Takk for tipset! Men måtte bare sjekke om det virkelig stemte, og om disse folka her ( http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=8196 ) har regna riktig så ser det ikke ut til at det er mye å spare. Selv om man inkluderer nettleie så er det ikke sånn kjmpeofte i løpet av vinteren man betaler over 1kr/kWh, så jeg tror jeg foretrekker det lettvinte med å bare bruke panelovnen...
kallekrakil Skrevet 4. desember 2010 #9 Skrevet 4. desember 2010 Takk for tipset! Men måtte bare sjekke om det virkelig stemte, og om disse folka her ( http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=8196 ) har regna riktig så ser det ikke ut til at det er mye å spare. Selv om man inkluderer nettleie så er det ikke sånn kjmpeofte i løpet av vinteren man betaler over 1kr/kWh, så jeg tror jeg foretrekker det lettvinte med å bare bruke panelovnen... Vi har flere vinduer i hvert av rommene her i huset, opp mot 4-5 og da har jeg heller te-lys enn panelovner for å skape en varmevegg og slik at varmen som sirkulerer er varm. Her det så dårlig isolert at en panelovn hadde stått på mer eller mindre konstant pga termostaten, det gjør de vi har i andre rom også og det synes på strømregninga som går opp selv om vi ikke har stilt ovnene opp på temperatur.
vennskap82 Skrevet 4. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2010 En-roms? Kjør på med vifteovn når du kommer hjem i 10-20 min, deretter oljeovn på lav lunk. Ellers la leiligheten leve på varme fra naboene. Om du har vinduskarm kan det være greit å hive inn noen telys i sikre holdere. 5-6 stk er like mye varme som en hvilken som helst panelovn og med tanke på at 100 koster ca 20 kr og du da har varme i ca 7-10 dager alt ettersom hvor mye du er hjemme så er det billigere enn å hive i en panelovn som putrer og går hele døgnet. Ja, jeg digger telys, lun og god stemning + varme, så er storforbruker der:)What? Er det tilfelle at 5-6 telys kan gjøre d like varmt som en ovn?! Mener du jeg bør kjøpe både vifteovn og oljeovn? sorry, jeg er litt forvirret;) Panelovnene- trekker de mye strøm,mer enn andre alternativ? Jeg kommer virkelig til å savne den gode vedovnen jeg har i min nåværende stue! Regner med det ikke er bare å sette inn vedovn med pipe i en eldre borettslagsleilighet.. Kan laget avgjøre i sammen å sette inn vedovner i alle leilighetene sånn som ved f eks bygging av altan/ garasjeanlegg/oppgradering av bad ?? Tusen takk for tips og vink, snilt!
Branna Skrevet 4. desember 2010 #11 Skrevet 4. desember 2010 Her i vår leilighet er det iskaldt om vinteren. Vår eneste oppvarmingskilde er varmekabler i gulvene, og de er ikke veldig effektive. Nå som det er rundt 20 minus ute, er det som regel ca. 15 grader når vi står opp om morgenen. Men da fyrer vi opp med 4 kubbelys, to stearinlys og ca. 16 telys plassert rundt om i stua/kjøkkenet (åpen kjøkkenløsning, og åpent inn i hallen, til sammen ca. 40 kvm), og det blir kjempegodt og varmt her Det tar et par timer og så er vi oppe i 22-23 grader her inne. Så det anbefales virkelig, det er i hvert fall energibesparende og billig! FirstPrice eller IKEA har billige telys. Så levende lys kan virkelig varme opp en leilighet, altså. Det er bare viktig å ikke forlate rommet for lenge, selvfølgelig.
bttb Skrevet 4. desember 2010 #12 Skrevet 4. desember 2010 What? Er det tilfelle at 5-6 telys kan gjøre d like varmt som en ovn?! Nei, ikke dersom du sammenligner med panelovner som vanligvis ligger rundt en 1000 watt. Panelovnene- trekker de mye strøm,mer enn andre alternativ? Det er en sammenheng mellom strøm som trekkes og varmen du får. Jeg kommer virkelig til å savne den gode vedovnen jeg har i min nåværende stue! Regner med det ikke er bare å sette inn vedovn med pipe i en eldre borettslagsleilighet.. Nope, og med mindre du skal bo i leiligheten i flere titallsår vil du ikke tjene på en slik investering heller.
kallekrakil Skrevet 4. desember 2010 #13 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Ja, jeg digger telys, lun og god stemning + varme, så er storforbruker der:)What? Er det tilfelle at 5-6 telys kan gjøre d like varmt som en ovn?! Mener du jeg bør kjøpe både vifteovn og oljeovn? sorry, jeg er litt forvirret;) Panelovnene- trekker de mye strøm,mer enn andre alternativ? Jeg kommer virkelig til å savne den gode vedovnen jeg har i min nåværende stue! Regner med det ikke er bare å sette inn vedovn med pipe i en eldre borettslagsleilighet.. Kan laget avgjøre i sammen å sette inn vedovner i alle leilighetene sånn som ved f eks bygging av altan/ garasjeanlegg/oppgradering av bad ?? Tusen takk for tips og vink, snilt! 5-6 gir ikke like mye som en ovn nei, men her er det jo til sammen gjerne opp mot 24++ lys i vinduene til sammen her. En ovn under hvert vindu ville brukt enormt mye strøm. Strømmen fra panelovner går også som regel rett opp så for oss var det å ha panelovn i gangen for.eks helt nyttesløst da den sto og trakk utrolig mye strøm så da var oljeovn løsningen. Vifteovn og oljeovn er en god løsning om du bare har et rom ja. Da kan du varme opp rommet med vifteovn når du kommer hjem eller står opp i stedet for å ha varme på hele døgnet. Så kan du bruke oljeovn til å holde på oppvarmingen. Du får sikkert nok varme fra leiligheter rundt til at du ikke trenger å ha på varme hele døgnet om ikke du er i en dårlig isolert leilighet nederst og ytterst. Endret 4. desember 2010 av kallekrakil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå