Gå til innhold

Brudgomen gift for andre gang

Mae West

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leser om skikk og bruk for bryllup, jeg har ikke vært i så mange bryllup så greit å sjekke litt på nett og i blader. Men overalt så står det om ting man ikke skal gjøre dersom bruden har vært gift før, feks ikke hvit kjole, ikke brudeslør og generelt tone ned bryllupet litt.

Står ikke noe om dersom bare brudgomen har vært gift før.

Jeg har ikke vært brud før og lurer fælt på etiketten på dette.

For å være ærlig, dette er mitt bryllup (ja brudgommens og da ;)Jeg har ikke lyst til å tone det ned. Og er det riktig av meg å gå med hvit kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en av partene gifter seg på nytt så toner man hele bryllupet ned. En enkel vielse med en uformell mottakelse på dagtid rett etterpå.

Hvis du vil ha "full pakke", får du finne deg en som ikke allerede har brutt ekteskapsløftene minst en gang. Da slipper du også å bli med i "andrekoneklubben - vi som tar til takke med de som andre har forkastet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av partene gifter seg på nytt så toner man hele bryllupet ned. En enkel vielse med en uformell mottakelse på dagtid rett etterpå.

Hvis du vil ha "full pakke", får du finne deg en som ikke allerede har brutt ekteskapsløftene minst en gang. Da slipper du også å bli med i "andrekoneklubben - vi som tar til takke med de som andre har forkastet".

Ekteskapsløftet er Til døden skiller dere ad. Enkemenn som gifter seg på nytt har faktisk ikke brutt de. Ikke har de blitt forkastet av noen heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapsløftet er Til døden skiller dere ad. Enkemenn som gifter seg på nytt har faktisk ikke brutt de. Ikke har de blitt forkastet av noen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg sitter og leser om skikk og bruk for bryllup, jeg har ikke vært i så mange bryllup så greit å sjekke litt på nett og i blader. Men overalt så står det om ting man ikke skal gjøre dersom bruden har vært gift før, feks ikke hvit kjole, ikke brudeslør og generelt tone ned bryllupet litt.

For å være ærlig, dette er mitt bryllup (ja brudgommens og da ;)Jeg har ikke lyst til å tone det ned. Og er det riktig av meg å gå med hvit kjole?

Nedtoningsreglene må da gjelde kun for han da. Du kan jo ha hvit kjole hvis du vil... Forøvrig mener jeg man skal drite i slike idiotregler å gjøre hva pokker man vil med sitt eget bryllup!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, sånn helt seriøst, hvor mange følger de skikkene der i dag? Det er veldig veldig få som faktisk bryr seg, i utgangspunktet skal man jo være jomfru også når man gifter seg...de fleste som gifter seg i dag har jo bodd sammen i årevis o.l før ekteskapet står. Så gjør akkuratt som du vil, uansett om han har vært gift eller ei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Men altså, sånn helt seriøst, hvor mange følger de skikkene der i dag? Det er veldig veldig få som faktisk bryr seg, i utgangspunktet skal man jo være jomfru også når man gifter seg...de fleste som gifter seg i dag har jo bodd sammen i årevis o.l før ekteskapet står. Så gjør akkuratt som du vil, uansett om han har vært gift eller ei.

Ja og idag er det jo nærmest regelen enn unntaket at folk gifter seg mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, vi lever i 2010 (straks 2011) der skilsmissestatistikken ligger på 50% hvorpå relativt mange av disse igjen inngår nye ekteskap. I den tiden du henter reglene dine fra var man jomfru på bryllupsnatta, gift på 18 års dagen sin og ble behandlet som en tyfus-tøs om man skilte seg. På tide å oppdatere seg litt nå kanskje?

Og til TS, ha det bryllupet deres ønsker dere selv ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i reglene, det er da deres bryllup og ergo deres regler.

Mvh Yvonne :heiajente:

Enig! :Nikke: Det er deres bryllup! Det er så mange teite regler man alltid skal følge, både for det ene og det andre. Det beste er at dere koser dere og at folk har det hyggelig, så får konservative regelryttere bare finne seg i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du først skal leve etter reglene så skal du vel uansett ikke bruke hvitt, hvitt står for uskyld.. er du uskyldig (som i jomfru?)

Dersom du ikke er det, og er fryktelig opptatt av andres skrevne "regler".. så bør du IKKE gå i hvtt.

Dersom du klarer å blåse i andres synsing om hva som er bra (disse reglene er andre mennesker som prøver å synse om hva folk skal gjøre og ikke), så lager du det bryllupet du og din kommende ektemann ønsker dere, etter DERES regler. ;)

Mitt råd; slutt å les bøker om hvordan du skal holde ditt bryllup, og lag det slik dere har lyst på istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag det bryllupet du og mannen din har lyst på! Noen tradisjoner er fine å følge, andre er det greit å forkaste. Velg de dere liker, og velg bort de andre. Vil du ha stor, hvit prinsesskjole, så går du i det! Det finnes forresten mange KG-bruder som gifter seg for annen gang og har prinsessekjole da også, så hvorfor skal ikke du det?

Det er deres dag, husk på det! Og husk at bladene er til inspirasjon, ikke til begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i bryllup der brudgommen hadde vært gift før. Det var akkurat som alle andre bryllup med hvit kjole, mange gjester, kirke, fest osv. Tenkte ikke over at han hadde vært gift før.

Gjør som dere vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar :)

Lett å lese seg blind på alle regler og tradisjoner og synsing ja.

Bryllup er en stor og skummel ting, men fy som jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt skal lese skikk og bruk for bryllup, så anbefaler jeg Skikk og bruk i en ny tid av Toppen Bech. Der er det meste lov. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...