Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vl.no/samfunn/article105200.zrm

Humanistisk ungdom er igang igjen med sine umodne aksjonsformer mot julegudstjenesten. Forrige gang var det vel ørepropper, denne gangen skal de ha sovemasker på. Hvordan skal disse ungdommene lære seg respekt for andres livssyn? Er svaret virkelig å nekte å høre/se på ting man ikke er enig i? Isåfall er det mange som kunne gjort flittig bruk av øreklokker under mye av undervisningen i norsk skole. Jeg ser ikke for meg at det ville vært like populært om elevene skulle holdt seg for ørene under besøk i en moské eller synagoge. Reagerer også på det dama fra Kirkelig pedagogisk senter sier:

"Elevene bør delta på en autentisk gudstjeneste for å se og oppleve hvordan den foregår. Før og etter bør det være grundig diskusjon og arbeid rundt temaet."

Er vi virkelig kommet dit hen at elever må forberedes grundig og deretter nærmest bearbeides for sine traumer etter å ha vært gjennom en så tradisjonsrik del av vår kulturhistorie som en julegudstjeneste?

Den ene bloggen det linkes til har et veldig godt poeng:

"Snodig, forresten. Politisk frihet definerer vi som retten til å agitere for hvilket som helst politisk syn man vil. Religiøs frihet defineres som min rett til å kreve at du skal holde kjeft."

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg reagerte negativt da jeg leste om det. Blir nesten litt sånn barsnlig fjortissaktig å protestere på den måten. I tillegg så kommer det her med respekt inn.

• Liker 2
Skrevet

Men de er jo umodne;P

er de ikke 15 år?

Skrevet

Jeg er helt enig med Humanetisk Ungdom. Om dette er en riktig metode er noe annet, vil tro mange barn og unge som får utdelt disse sovemaskene ikke skjønner budskapet (da hjelper det heller ikke med kristne lærere som prenter inn at dette er blasfemi).

Finnes det forresten noen pedagogisk organisasjon for andre religioner i Norge (ala krikelig pedagogisk organisasjon)?

Skrevet

Nå er det vel en prostest mot ekskluderende holdning ved skoleavslutning?

De har visst ingenting imot at man har en dag i kirken for å lære, men de er imot at skoleavslutninga skal foregå i kirken.

Dette synet støtter jeg. At skoleavslutning skal være tvungen religiøs handling er feil.

Skoleavslutning bør inkludere alle uansett religion eller livssyn, manglende sådan.

• Liker 5
Skrevet

Jeg finner det ikek barnslig i det hele tatt, men heller veldig modig gjort. Det finnes skoler som har selve skoleavslutingen i kirken,der de etter julegudstjenesten sier god jul til alle elevene. Det er og blir ekskluderende, når det er noen elever som ikke går i kirken. Julegudstjenesten har ingenting med RLE å gjøre, så kom ikke og bland inn det faget i den forbindelsen.

Det er helt greit med julegudstjeneste, men ikke som siste skoledag før jul. Og ei heller når de ikke har noe annet for de somikke går i kirken. Ene læreren på min sønn sin skole, mente at de som ikek komi kirken kunne få en hel skoledag med de kjedeligste fagene. Rett og slett for å straffe de. Jeg ga henne en klar melding, og det var at hun kunne prøve å finne på noe slikt, så skulel hun få se hvor langt jeg var villig til å strekke meg for å stoppe henne. Så mente hun at man kunen true med fravær, og da sa jeg også at det kunne hun også glemme siden de ikke har noe annet min sønn kunne gjøre mens de var i kirken. Den skolen var blåst på det området, og gjemmer seg bak tradisjon.

• Liker 5
Skrevet

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen som er ca 10 år siden hadde vi som ikke var kristne en flott juleavslutning på skolen mens de andre var i kirken.

Jeg syns det er rart at noen skoler fortsatt har obligatorisk kirke-avslutning, det er da religionsfrihet her i landet!

Jeg støtter humanistisk ungdom i aksjonen deres og syns det er tøft at de tør å stå for sitt livssyn!

- Humanist.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Syns det er feil at julegudstjeneste nærmest er påbudt (vet faktisk ikke alle reglene som er i dag)

Selv ble jeg fritatt fordi vi ikke var kristne. Jeg har dog vært på en julegudstjeneste av egen fri vilje fordi jeg ville oppleve det. Syns ikke man skal fornekte noe man ikke har erfart eller sjekket ut.

Men jeg syns det er feil av skoler og staten å ha kirken innblandet. Kirken burde stå for seg selv.

Men...jeg syns likevel det er respektløst og barnslig å sitte der med sovemasker og ørepropper. Det finnes andre måter man kan protestere på.

Skrevet

Ja, aksjonsformer som vises er veldig umodne. Det disse ungdommene burde gjort, var selvsagt å skrive et brev til rektor, som rektor så kunne kaste i sin paipirkurv, eller tørke seg bak med, alt etter preferanser og det forhåndenværende lager av toalettpapir. Å faktisk MARKERE sin motstand mot noe på en måte som får oppmerksomhet og som er relevant til poenget man forsøker å kommunisere, er FORFERDELIG umodent og barnslig. Og i dette tilfellet, selvsagt også ikke lite blasfemisk. Jeg for min del er rystet. Hvordan skal det gå når disse vokser opp?

• Liker 6
Skrevet

Nå er det vel en prostest mot ekskluderende holdning ved skoleavslutning?

De har visst ingenting imot at man har en dag i kirken for å lære, men de er imot at skoleavslutninga skal foregå i kirken.

Dette synet støtter jeg. At skoleavslutning skal være tvungen religiøs handling er feil.

Skoleavslutning bør inkludere alle uansett religion eller livssyn, manglende sådan.

Kunnw ikkw vært mer enig!!

Jeg finner det ikek barnslig i det hele tatt, men heller veldig modig gjort. Det finnes skoler som har selve skoleavslutingen i kirken,der de etter julegudstjenesten sier god jul til alle elevene. Det er og blir ekskluderende, når det er noen elever som ikke går i kirken. Julegudstjenesten har ingenting med RLE å gjøre, så kom ikke og bland inn det faget i den forbindelsen.

Det er helt greit med julegudstjeneste, men ikke som siste skoledag før jul. Og ei heller når de ikke har noe annet for de somikke går i kirken. Ene læreren på min sønn sin skole, mente at de som ikek komi kirken kunne få en hel skoledag med de kjedeligste fagene. Rett og slett for å straffe de. Jeg ga henne en klar melding, og det var at hun kunne prøve å finne på noe slikt, så skulel hun få se hvor langt jeg var villig til å strekke meg for å stoppe henne. Så mente hun at man kunen true med fravær, og da sa jeg også at det kunne hun også glemme siden de ikke har noe annet min sønn kunne gjøre mens de var i kirken. Den skolen var blåst på det området, og gjemmer seg bak tradisjon.

vi hadde det alltid slik på skolen. Siste dag før juleferie var i kirka.

Jeg har vært med alle år bortsett fra ett, ettersom man ikke hadde noe valg..

Er ikke kristen på noen annen måte enn på papiret, så ene året ble det litt diskusjoner om det da jeg ikke ville være med. Orker rett og slett ikke mer kirke da, det reiv opp i så mye vonde tanker. Mamma og farmor døde begge to samme høst med kun noen ukers mellomrom. For meg var det helt uaktuelt å skulle møte opp i kirka og liksom ha det koselig... men tror jeg endte opp med fravær for den dagen..

men bryr meg egentlig ikke, det ville blitt altfor tøft og helt feil for meg å møte opp der.

Men syns dette er helt feil praksis fra skolen sin side. Norge begynner jo faktisk å bli litt flerkulturelt de fleste steder også.. folk av andre religioner kan da ikke bli tvunget til å gå i kirka for å unngå fravær??

Liker apsolutt ikke denne tradisjonen!!

De som har tradisjon med kirke i jula, går vel dit selv på julaften uavhengig av hva skolen gjør!

Skrevet

Jeg storkoser meg over at drittungene må gå i kirken pga framtidig hevn. De fleste humanistunger kommer til å påtvinge andre sine meninger, og støtte indoktrinering av barn i skolen ved ferdigvalgte fagkombinasjoner, pliktoppmøte, offentlig skole osv.

Hvorfor er det noe verre å tvinge folk til å skulle få et positivt forhold til et bedritent livssyn, enn det er å tvinge barna til å f.eks skulle bære det norske språket og kulturen videre?

Folk er naive, og lite selvkritiske.

Jeg tror ikke jeg henger noen rasjonelle eksistensialister ved en slik aksjon. De barna gjør kanskje akkurat det de må for at læreren skal like dem, og så driter de på samfunnet når de har karret seg igjennom maktstrukturene.

Nei, la humanistene få. De fleste humanistene har en skuffende "moral", og et løgnaktig livssyn som gir deres preferanser en slags opphøyet status.

Skrevet

Det var respektløs å gjøre det i kirka, men skjønner godt at de er imot å måtte gå i kirka når de ikke er kristne. På min gamle skole fikk de som ikke var kristne bli igjen på skolen og gjorde andre ting. Ikke skoleoppgaver, men morsomme ting. Men får ikke de ungdommene som demostrerte det syns jeg de heller skulle klagd til rektor enn å la det gå utover andre i kirka.

Skrevet

Det var respektløs å gjøre det i kirka, men skjønner godt at de er imot å måtte gå i kirka når de ikke er kristne. På min gamle skole fikk de som ikke var kristne bli igjen på skolen og gjorde andre ting. Ikke skoleoppgaver, men morsomme ting. Men får ikke de ungdommene som demostrerte det syns jeg de heller skulle klagd til rektor enn å la det gå utover andre i kirka.

Mulig det er barnslig, men ungdommene setter rett og slett debatten (som forøvrig har pågått så lenge jeg kan huske) på spissen! Hvorfor skal de respektere den kristne tro, når ingen respekterer ungdommene og deres ståsted?!

Selv har jeg gjennom hele barneskolen blitt tvunget til å gå i kirken, og det flere ganger i året. noen ganger fikk de til og med presten til å komme på skolen for å holde gudstjeneste, og ingen fikk slippe. Selv ikke de som ved lov skulle fått slippe. På ungdomsskolen foregikk størsteparten av avsluttningen ved jul i kirken. De som ikke gikk i kirken måtte møte på skolen og hadde grøt og saft tjeneste, og måtte sørge for at alle klasserommene hadde grøt, saft, fat, skjeer, etc til de kom tilbake. For meg den gangen føltes det faktisk som en straff for at jeg ikke gikk i kirken. Det var ikke koselig, men valget var å få fravær.

Jeg syns derfor at det er helt på sin plass at diskusjonen kommer på dagsorden! Alle religioner og livssyn bør respekteres. Ungdommene var nok i de fleste sine øyne respektløse, men de gjorde det i beste mening slik jeg ser det. Å gå i kirken med det formål for å lære kan absolutt være en kjekk opplevelse, og det syns jeg godt en kan ha på skolen. Men avsluttninger og liknende bør virkelig ikke legges til et religiøst hus, være seg kirke, moske eller tempel. Det hele handler om respekt for andre.

jeg har forresten selv deltatt på midnattsmesse i en av europas største katedraler, rett og slett fordi jeg ønsket å oppleve denne. Det var en fantastisk opplevelse, og ikke minst lærerikt. Religion blir langt mer positivt uten tvangens svøpe, og jeg mener at både skole og kirke er tjent med en litt mer ydmyk holdning til skoleelevene når det kommer til religion.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal man lære (dvs; ikke lære av erfaring, men av indoktrinering), respekt for religioner?

Jeg har enda ikke funnet noe godt svar på dette.

Skrevet

Hvor skulle de ellers demonstrere? Hjemme?

Skrevet

Hvorfor skal man lære (dvs; ikke lære av erfaring, men av indoktrinering), respekt for religioner?

Et godt spørsmål!

Sønnen min på syv er ikke med på julegudstjenesten. I fjor satt han og noen andre elever og tegnet hele dagen. Siden fant jeg heldigvis ut at han har rett til et likeverdig tilbud som de som går i kirka. Altså skal han få en tur på vitenfabrikken her i byen. Jeg gleder meg til å slenge det i bordet :)

Om det var umodent av Humanetisk Ungdom? Kanskje, men de skaper iallefall debatt om emnet. Og det er egentlig på tide. Formålsparagrafen sier at vi ikke skal drive med forkynning, men opplysning i skolen. Gudstjeneste er ikke annet enn forkynning, og burde ikke foregå i regi av skolen.

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke finne det som ikke finnes. Det finnes ikke noe godt svar på dette. Respekt for religioner? Hvorfor skal man ha respekt for tankespinnet til folk som strengt tatt bare sier at de er villige til å tro på hva som helst? Jeg kan respektere deres rett til å tro hva de vil, siden jeg liker ideen om et fritt samfunn. Men da får de også respektere andres rett til frihet fra DERES overbevisninger, og kanskje særlig da frihet fra at ens barn skal tvinges til å delta i deres kollektive riutaler av vrangforestillinger. Særlig hvis den eneste begrunnelsen de kan bringe til torgs for det, er at de ønsker at de skal skal respektere religionen. Religion har ikke noe særskilt krav på respekt. Og jeg syns ærlig talt ikke den har noen plass i skolen i det hele tatt. Skolen bør være et sted for læring av ferdigheter og kunnskap for et voksent liv. Man kan gjerne lære OM religion, men det er temmelig forfeilet å insistere på indoktrinering i religion. Og tvungen tilstedeværelse på gudstjenester kan vel knapt beskrives som noe annet.

Skrevet

Jeg setter pris på at noen gidder! Flaks at disse undommene har guts nok til å sette dette emnet på dagsorden. Det er indoktrinering, som Mann 42 sier. Det er ifølge formålsparagrafen ikke lov.

Jeg kjenner jeg er så lei dette. Det er alt for mange som ikke bryr seg, og som ikke tar standpunkt i en så viktig sak. De andre foreldrene i klassen til sønnen min kunne jo ikke brydd seg mindre. Et flertall er nok ikke kristne. Hvorfor skal alt gjøres bare fordi det er tradisjon? Eller, som mange sier, det skada aldri meg med litt kristendom? Det betyr ikke at det er greit fordet!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Sosialistisk Ungdom = sur ungdom

Humanistisk ungdom = hårshår ungdom

Jajaja... Jeg har ikke mye respekt for religioner, men jeg har da respekt for folkene som tror på det så lenge de respekterer mitt ateistiske syn på livet : p

Jeg godtar religion... i små doser.

Og det der med skole og religion: da jeg gikk på US og BS sto det enten mellom det å gå i kirka eller sitte på skolen og gjøre oppgaver. Skal man bli straffet for å være ikke-religiøs nå? Det der viten fabrikk forslaget likte jeg. Mens andre synger i kirka kan de som ikke er kristne faktisk lære noe :)

Skrevet

Og det der med skole og religion: da jeg gikk på US og BS sto det enten mellom det å gå i kirka eller sitte på skolen og gjøre oppgaver. Skal man bli straffet for å være ikke-religiøs nå? Det der viten fabrikk forslaget likte jeg. Mens andre synger i kirka kan de som ikke er kristne faktisk lære noe :)

Du har rett på et likeverdig tilbud :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...