Gå til innhold

Trenger litt hjelp fra noen ang arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen råd angående min svigermor og arv. Har hun krav på noe?

- Foreldrene til min svigermor eide et hus. Hennes mor døde, og hennes far fortsatte å bo i huset i mange år.

- For ca 3 år siden flyttet hennes far til omsorgsbolig. Svigermor flyttet inn i huset i omtrent et år, og fortsatte å betale på lånet. Hun ble lovet å få igjen det hun har betalt av ren nedbetaling på lån, i det huset ble solgt og arven fra hennes mor skulle deles ut.

- Så solgte hennes far huset.

- Han fikk igjen en ukjent sum for huset, omtrent 800 000 etter at alt lån var nedbetalt, vil jeg tro.

- Svigermor var økonomisk verge for sin far en stund. Hun handlet for ham og førte regnskap som hun leverte inn.

- Så ble det snakk om arv. Hun har et elendig forhold til sin bror, og det hele har endt i at broren og hennes far har et godt forhold, hvor hun blir satt utenfor.

- Hun har ikke begrep om verken økonomi eller egne rettigheter, og hun liker ikke å "stå på krava."

- Hennes bror har visst fått det til å virke som at hun har stjålet penger av sin far mens hun var verge for ham. Han har derfor sagt at hun ikke har noe krav på arv, og hun har gitt opp å gjøre noe for å få sin del.

- I går sjekket jeg og min mann hans bestefar og onkel på skattelistene. Bestefaren står listet med en formue på 300 000, og onkelen med en formue på 217 000. Onkelen går på sosialstønad, og tar strøjobber rundtomkring. Samtalen om arv blusset dermed opp mellom oss igjen. Vi aner imidlertid ingen ting om regelverket omkring dette. Svigermor kommer aldri til å tørre å løfte en finger for å få pengene. Hun er et typisk eksempel på en uføretrygdet som er skjøvet ut av samfunnet, som er ensom og har veldig liten tro på seg selv. Hun fortjener ingen penger, mener hun.

Har hun noen rettigheter her? Jeg vil tro at hun har krav på sin del av morsarven i alle tilfeller, selv om hennes far eventuelt gir bort alt han eier til hennes bror?

Jeg blir veldig takknemlig for litt hjelp og råd her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I Norge har man ikke lov å gi vekk alt man eier til et barn etter sin død, for far kan bare gi vekk 1/6 av alt han eier til sønnen. Sønn og datter skal da dele 5/6 av resten av arven

Endret av Piper
Skrevet

I Norge har man ikke lov å gi vekk alt man eier til et barn, forfar kan baregi vekk 1/3 av alt han eier til sønnen. Sønn og datter skal da dele 2/3 av resten av arven

Hvis farfar har 300 000, kan han ikke velge å gi alt til ett barn så lenge han er i live?

Jeg tenker hovedsakelig på det faktum at han lenge satt i uskiftet bo, og nå sitter han og sønnen på en liten sekk av penger som tilhørte svigermors mor, og som hun derfor også har krav på litt av.

Men hvordan?

Skrevet

I Norge har man ikke lov å gi vekk alt man eier til et barn, forfar kan baregi vekk 1/3 av alt han eier til sønnen. Sønn og datter skal da dele 2/3 av resten av arven

Tull! Ikke uttal deg så bastant når du tydeligvis ikke har peiling.

Så lenge man gir vekk noe og det regnes som en livsdisposisjon, er det fullt ut lovlig.

Men det finnes særskilte regler knyttet til eiendom når en av gjenlevende part sitter i uskifte. Da har man ikke lov til å gi vekk fast eiendom. (Men aner ikke om dette er relavant her - jeg orket ikke å lese detaljene i ts' innlegg.)

Skrevet

Den som sitter i uskiftet bo, disponerer i utgangspunktet som vedkommende vil over hele boet. Gjenlevende står således fritt til å bruke opp alle midlene i boet. Vedkommende kan likevel ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til formuen i boet. Vedkommende kan heller ikke testamentere bort mer enn det som skal tilfalle vedkommendes egne arvinger når han dør. Gjenlevende kan bare gi forskudd på arv til arvingene når alle får like store deler av arven sin eller gir samtykke

http://www.paragrafen.no/?id=30

Skrevet (endret)

Tull! Ikke uttal deg så bastant når du tydeligvis ikke har peiling.

Så lenge man gir vekk noe og det regnes som en livsdisposisjon, er det fullt ut lovlig.

Men det finnes særskilte regler knyttet til eiendom når en av gjenlevende part sitter i uskifte. Da har man ikke lov til å gi vekk fast eiendom. (Men aner ikke om dette er relavant her - jeg orket ikke å lese detaljene i ts' innlegg.)

Mente etter hans død, glemte å skrive det. Eller regnet med at man forsto det slik, siden ejg skrev arven på slutten :) Men det er også regler ved uskiftet bo

Følgende kan man ikke gjøre uten godkjennelse fra arvingene:

Gifte seg på nytt

Gi bort fast eiendom

Selge fast eiendom til underpris (gavesalg)

Gi av boet til en arving og ikke til en annenGi gaver som står i misforhold til formuen i boet

Disponere i testament over mer enn 1/6 av boet hvis det er barn og mer enn halvparten hvis det ikke er barn

Bruke betydelig av boet til fyll og narkotika

Spille bort pengene

http://sunnokonomi.no/?p=97

Endret av Piper
Skrevet

Jeg trenger noen råd angående min svigermor og arv. Har hun krav på noe?

- Foreldrene til min svigermor eide et hus. Hennes mor døde, og hennes far fortsatte å bo i huset i mange år.

- For ca 3 år siden flyttet hennes far til omsorgsbolig. Svigermor flyttet inn i huset i omtrent et år, og fortsatte å betale på lånet. Hun ble lovet å få igjen det hun har betalt av ren nedbetaling på lån, i det huset ble solgt og arven fra hennes mor skulle deles ut.

- Han fikk igjen en ukjent sum for huset, omtrent 800 000 etter at alt lån var nedbetalt, vil jeg tro.

- Svigermor var økonomisk verge for sin far en stund. Hun handlet for ham og førte regnskap som hun leverte inn.

- Så ble det snakk om arv. Hun har et elendig forhold til sin bror, og det hele har endt i at broren og hennes far har et godt forhold, hvor hun blir satt utenfor.

- Hun har ikke begrep om verken økonomi eller egne rettigheter, og hun liker ikke å "stå på krava."

- Hennes bror har visst fått det til å virke som at hun har stjålet penger av sin far mens hun var verge for ham. Han har derfor sagt at hun ikke har noe krav på arv, og hun har gitt opp å gjøre noe for å få sin del.

- I går sjekket jeg og min mann hans bestefar og onkel på skattelistene. Bestefaren står listet med en formue på 300 000, og onkelen med en formue på 217 000. Onkelen går på sosialstønad, og tar strøjobber rundtomkring. Samtalen om arv blusset dermed opp mellom oss igjen. Vi aner imidlertid ingen ting om regelverket omkring dette. Svigermor kommer aldri til å tørre å løfte en finger for å få pengene. Hun er et typisk eksempel på en uføretrygdet som er skjøvet ut av samfunnet, som er ensom og har veldig liten tro på seg selv. Hun fortjener ingen penger, mener hun.

Har hun noen rettigheter her? Jeg vil tro at hun har krav på sin del av morsarven i alle tilfeller, selv om hennes far eventuelt gir bort alt han eier til hennes bror?

Hei! 2/3 av formuen til faren til svigermoren din er så kalt pliktdelsarv for livsarvingene. Dvs. at hvis han har en formue på 300.000 ved sin død, har svigermoren deres og hennes bror rett på 200.000 til fordeling, altså kr 100.000 hver. De resterende 100.000 kan gies bort testamentarisk (hvis han ønsker det, til hennes bror). Pliktdelsarv gjelder kun opp til kr 1.000.000 per barn, så hvis arvebeløpet overstiger dette står han fritt til hvem som skal arve det overskytende beløp. Han kan altså ikke gi alt til hennes bror, hun har krav på 1/3 av det han etterlater seg når de er to barn. Håper dette hjalp! :)

Skrevet

Hei! 2/3 av formuen til faren til svigermoren din er så kalt pliktdelsarv for livsarvingene. Dvs. at hvis han har en formue på 300.000 ved sin død, har svigermoren deres og hennes bror rett på 200.000 til fordeling, altså kr 100.000 hver. De resterende 100.000 kan gies bort testamentarisk (hvis han ønsker det, til hennes bror). Pliktdelsarv gjelder kun opp til kr 1.000.000 per barn, så hvis arvebeløpet overstiger dette står han fritt til hvem som skal arve det overskytende beløp. Han kan altså ikke gi alt til hennes bror, hun har krav på 1/3 av det han etterlater seg når de er to barn. Håper dette hjalp! :)

Hei! Godt at det er noen på kvinneguiden som kan sakene sine! Du har helt rett!

Skrevet

Hvis farfar har 300 000, kan han ikke velge å gi alt til ett barn så lenge han er i live?

Jeg tenker hovedsakelig på det faktum at han lenge satt i uskiftet bo, og nå sitter han og sønnen på en liten sekk av penger som tilhørte svigermors mor, og som hun derfor også har krav på litt av.

Men hvordan?

Hvis de 300 000 hører med i uskiftet bo, har han ikke lov til å gi bort alt til sønnen. Det strider i mot reglene. Sjekk arveloven.

(har ikke lest hele tråden.)

Skrevet

Joda, det er riktig nok etter farens død, men ettersom jeg skjønte så levde han vel enda? Da kan han gi bort pengegaver som ikke står i misforhold til boet. Dersom TS antakelser er riktige er det sannsynligvis et misforhold her, særlig dersom hoveddelen av boet er knyttet til avkastningen av hussalget (altså at ikke faren fremdeles har store summer på konto).

Skrevet

Joda, det er riktig nok etter farens død, men ettersom jeg skjønte så levde han vel enda? Da kan han gi bort pengegaver som ikke står i misforhold til boet. Dersom TS antakelser er riktige er det sannsynligvis et misforhold her, særlig dersom hoveddelen av boet er knyttet til avkastningen av hussalget (altså at ikke faren fremdeles har store summer på konto).

Svigermors far lever fortsatt ja. Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med "pengegaver som står i misforhold til boet"?

Han hadde ikke en krone på konto før huset ble solgt, så pengene på hans og sønnens konto kommer utelukkende fra overskuddet etter hussalget.

Dere sier at svigermor "har krav på". Hvor kan en henvende seg for å få hjelp til dette? Jeg går ut fra at hun blir sparka på dør relativt raskt om hun dukker opp til broren eller faren sin og ber om sin del.

TS

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Nå kan jeg lite om arv. Men hvis faren satt i uskiftet bo, som han så solgte, så må det vel skje et skifte og din svigermor har krav på sin morsarv?

Edit: Hva med å ta kontakt med f.eks. jussbusseller en annen gratis jusshjelp i utgangspunktet å forhøre deg.

Endret av Wolfmoon
Gjest Elfrida
Skrevet

Han hadde ikke en krone på konto før huset ble solgt, så pengene på hans og sønnens konto kommer utelukkende fra overskuddet etter hussalget.

Det at broren står oppført med formue i skattelistene betyr ikke at han har penger på en konto, det kan være fast eiendom, eier han f.eks et hus?
Skrevet

Det at broren står oppført med formue i skattelistene betyr ikke at han har penger på en konto, det kan være fast eiendom, eier han f.eks et hus?

Nei, han leier en hybel og har en bil til 20 000. Dette er en familie med sekken full av inkassokrav, og småpenger lånt av venner og slekt. Både broren og faren hadde 0 i formue fram til 2009, så dette er penger etter hussalget, ja.

TS

Skrevet

din svigermor kan kreve skifte nå, hvis hun er redd for at morsarven (dvs hennes mors andel av formuen) ødsles bort. For selv om hennes far ikke har lov til å forringe boet, ikke kan gi bort en uforholdsmessig stor andel av formuen osv, så tror jeg hun vi slite med å få sin andel av arven dersom han pådrar seg inkassokrav på inkassokrav..

sjekk med en advokat, det er det beste rådet jeg kan gi...

Skrevet

Så lenge han er i live står han fritt til å disponere over sine egne midler med mindre han er umyndiggjort. Det er dermed ingenting hun selv kan gjøre for å forhindre at han gir bort sine eiendeler før han dør, siden han har råderett over disse. Derimot kan han ikke si f.eks. "de pengene som står på min konto skal tilfalle din bror ved min død, men frem til da skal jeg ha råderett" uten å ha nedskrevet dette i gyldig testamente.

Skrevet

din svigermor kan kreve skifte nå, hvis hun er redd for at morsarven (dvs hennes mors andel av formuen) ødsles bort. For selv om hennes far ikke har lov til å forringe boet, ikke kan gi bort en uforholdsmessig stor andel av formuen osv, så tror jeg hun vi slite med å få sin andel av arven dersom han pådrar seg inkassokrav på inkassokrav..

sjekk med en advokat, det er det beste rådet jeg kan gi...

Nå kommer det ikke frem i det TS skriver hvorvidt moren er død og faren sitter i uskiftet bo. Hvis han ikke sitter i uskiftet bo og moren allerede er død vil arv fra mor allerede være fordelt. Det er rett at hun kunne krevet å få boet skiftet ved uforholdsmessig bruk av midler i et uskiftet bo, men dette er nok ikke tilfelle her siden TS ikke har opplyst noe om at faren sitter i et uskiftet bo.

Skrevet

Hei! Godt at det er noen på kvinneguiden som kan sakene sine! Du har helt rett!

Takk! :) Jeg har eksamen i emnet til uken, så godt å høre at noen synes jeg har kontroll ;)

Skrevet (endret)

Nå kommer det ikke frem i det TS skriver hvorvidt moren er død og faren sitter i uskiftet bo. Hvis han ikke sitter i uskiftet bo og moren allerede er død vil arv fra mor allerede være fordelt. Det er rett at hun kunne krevet å få boet skiftet ved uforholdsmessig bruk av midler i et uskiftet bo, men dette er nok ikke tilfelle her siden TS ikke har opplyst noe om at faren sitter i et uskiftet bo.

Svigermors mor døde for mange år siden. Hennes far har fortsatt å bo i dette huset fram til for 3 år siden. Huset var det eneste de hadde av verdi, og svigermor har ikke mottatt noen arv etter moren.

Huset ble solgt for 3 år siden, og hennes far og bror har plutselig henholdsvis 300 000 og 200 000 i formue, i følge skattelistene. Ingen av dem har hatt nevnteverdige summer p åkonto før dette, og ingen av dem eier noe av verdi.

Jeg vil tro at noe av dette samlede beløpet egentlig er en del av arven etter moren, som svigermor ikke har fått noe av?

TS

Endret av anti jante-June
Skrevet

Synes det kommer ganske greit frem at moren er død og at faren sitter i uskiftet bo, jeg ;)

Når du har eksamen i neste uke, bør du passe på å få med deg alle detaljene i oppgaven. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...