Liberta Skrevet 15. oktober 2003 #1 Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal lage tre-retters til min kjære i kveld. Vi skal ha en litt spesiell kveld. Jeg fant en god forrett her på KG med laks og creme frechê. Tror det blir god is med sjokolade"gitter" til dessert. Men har dere et forslag til middag med kjøtt? Jeg er ikke så fan av rødt kjøtt, men vil lage det for ham. Lett og god rett + fremgangsmåte? :klem2:
Nilma Skrevet 15. oktober 2003 #2 Skrevet 15. oktober 2003 Nå i lammesesongen er lammekoteletter noe av det enkleste og beste jeg kan tenke meg til. Beregn et par stykker pr.person. Ta dem ut av kjøleskapet en stund før steking. Ha på litt salt og pepper, stek i god, varm panne et par minutter på hver side. La dem hvile litt før servering. Det er mye som kan serveres som tilbehør her, f.eks. ovnsstekte potetbåter og soppstuing: Potetbåter: Skrell poteter og del i båter. Vend i olje og stek i langpanne på 250 grader 20-30 min, alt etter hvor store potetbåtene er. Ha på litt salt før servering. Soppstuing: Skjær fersk sopp i biter, stek i smør. Når de har fått fin farge heller du over litt fløte og lar det koke til det tykner litt. Smak til med salt og pepper. Jeg synes soppstuing er veldig enkelt og greit som tilbehør, for da får man både "saus" og grønnsaker i ett Lykke til!
Mrs. B Skrevet 15. oktober 2003 #3 Skrevet 15. oktober 2003 God potetoppskrift (som sikkert likner på den over). Skjær poteter i båter/skiver og legg i en ildfast form med litt olje i bunn og over. Dryss på dill og annet krydder du liker. Sett i ovnen og la det stå på 200C i ca. 30-40min. Mot slutten av tiden legger du på osteskiver. *yummy*
Tjorven Skrevet 17. oktober 2003 #4 Skrevet 17. oktober 2003 God potetoppskrift (som sikkert likner på den over). Skjær poteter i båter/skiver og legg i en ildfast form med litt olje i bunn og over. Dryss på dill og annet krydder du liker. Sett i ovnen og la det stå på 200C i ca. 30-40min. Mot slutten av tiden legger du på osteskiver. *yummy* Men jeg lager dette uten ost oppå. Det er jammen meg godt det også!
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #5 Skrevet 17. oktober 2003 Du kan jo lage biffstrimler med enten sånne potetbåter som de over beskriver eller ris, Bruk no urtesmør på biffstrimlene når de serveres, og du kan lage en pepper saus. Veldig enkelt, Veldig godt.
Ingeborg Skrevet 17. oktober 2003 #6 Skrevet 17. oktober 2003 Min kjære lagde en helt nydelig middag til meg for noen uker siden: Biff av indrefilet av lam! Det var det møreste kjøttet jeg noen sinne har smakt... Anbefales!
liv Skrevet 17. oktober 2003 #7 Skrevet 17. oktober 2003 De beste potetene jeg har smakt er når de stekes i ovnen, Du kutter av en liten bitt under (på langsiden)slik at de kan stå(potetene). Og så skjærer du nesten potetene i skiver (Skal henge sammen i bånn og fortsatt kunne stå.) OG så steker du de i ovnen med krydder og smør, event hvitløksmør/kryddersmør. Ser bra ut også Nam. Ble sulten jeg nå.
Nilma Skrevet 17. oktober 2003 #8 Skrevet 17. oktober 2003 De beste potetene jeg har smakt er når de stekes i ovnen, Du kutter av en liten bitt under (på langsiden)slik at de kan stå(potetene). Og så skjærer du nesten potetene i skiver (Skal henge sammen i bånn og fortsatt kunne stå.) OG så steker du de i ovnen med krydder og smør, event hvitløksmør/kryddersmør. Det kalles hasselbackpoteter, og er veldig godt, ja.
Liberta Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2003 Og resultatet ble... Forrett: en forrett jeg fant her på KG. Creme Freche med røkt laks og gressløk. Kjempegodt! Og bra innslag med fisk før kjøttmiddag. Middag: Lammekottelett(takk!) (Har ALDRI lagd kjøtt før (utenom kjøttdeig og sånn)) med båtpoteter med pesto og krydder. Tilbehør soppstuing med kantarell og sjampinon. Salatblad med marinert hvitløk og soltørka tomat. Og god rødvinsaus. Dessert: To iskuler av flott is av to typer med sjokoladehjerte oppå ( jeg lagde av smelta sjokolade klemt ut i mønster og lagt i fryseren.) Og med en physalis på. Med rødvin, klassisk musikk og levende lys og en sjarmerende kelner ble dette en stjernekveld! (vi trengte det..) Kan anbefales som overraskelse! (iallfall ettersom jeg lagde lam og han vet at jeg ikke liker det.. men han elsker det.. ) :kysse:
Gjest Monica H Skrevet 17. oktober 2003 #10 Skrevet 17. oktober 2003 Jøss :o Rene kokken du jo...Imponert. Synes du er kjempeflink! *Klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå