Gå til innhold

Litt masete mor - vil ikke såre henne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en ung kvinne på 22 år som er student, jeg bor sammen med kjæresten min i samme by som jeg er født og oppvokst i. Foreldrene mine bor i utkanten av byen ca 45-60 min unna med buss. Litt mindre med bil. Jeg flyttet hjemmefa når jeg var 19, og har alltid hatt god kontakt med foreldrene mine og mine to yngre brødre. Mamma og jeg har alltid hatt et godt forhold, selvfølgelig med litt store krangler når jeg var tenåring, men ingenting utenom det normale. Da jeg flyttet hjemmefra ble det litt vanskelig for mamma i og med at jeg er den eneste datteren så hun savnet meg naturlig nok. Vi har alltid snakket mye sammen på tlf, gjerne en gang om dagen, eller møttes til lunsj hvis vi har tid etc.

Det eneste problemet er at når jeg fikk meg samboer for ett år siden, så ble det naturlig nok litt mindre kontakt, men jeg sendte smser og ringte fremdeles flere ganger for dagen noe hun og gjorde. Naturlig nok har studiene mine blitt hardere enn før og jeg har jobb - så mye å holde kontroll på.

Og nå i eksamenstiden sitter jeg lenge på lesesalen og leser og prøver å forbederede meg mest mulig. Så kommer problemet, mamma driver og ringer hver eneste dag, opptil flere ganger for å snakke, sladre etc. Det er ikke snakk om noe alvorlig. Dette gjentar seg og under hver eksamenstid - når jeg forsvinner ned i bøkene mine. Jeg pleier alltid å si ifra og hinte om at nå er det eksamenstid så jeg skal bruke masse tid på å lese. Men likevel så fortsetter det i det evige..hun blir og sur hvis jeg ikke tar den og sender opptil flere sms om hvorfor jeg ikke tar tlf, når hun vet jeg har den med etc.

Jeg er veldig glad i mamma, men jeg føler at hun ikke forstår at jeg faktisk må sitte og lese, og avbrytelsene hennes gjør at jeg ikke får konsentrert meg skikkelig om det jeg leser - fordi det går maks 30 minutter til hun ringer neste gang.

At hun er alene med tre mannfolk og vil ha noen å prate med skjønner jeg, jeg har spurt om hun kan roe litt ned i eksamenstiden og heller ringe venninner. Hun sier alltid ja og selvfølgelig - så går det to dager og hun begynner igjen.

Jeg holder på å bli sprø! Jeg må slå av mobilen for å i det hele tatt kunne lese uten at den ringer hele veien, noe som gjør at jeg må be samboeren min ta kontakt via facebook..noen tips om hvordan jeg skal få henne til å forstå at jeg trenger litt ro for å kunne lese?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å si til moren din at du ringer når du får anledning at du har det veldig travelt nå, men at du vil ta en lang prat så snart du er kommet i mål med eksamener etc. Tror ikke moren din blir såret. Hun er nok bare glad i deg og ønsker å høre hvordan du har det. Jeg har en far som ringer meg hver dag og det kan bare være for å høre hvordan været er her hjemme ;)

Gjest redstar
Skrevet

Gosh, hørtes veldig stressende ut.

Nei vet du hva, du må faktisk fortelle moren din at nå er du blitt "voksen", og du har studiene dine, kjæresten din, vennene dine og deg selv... Du har massevis at ting og få gjort men det betyr ikke at du er mindre glad i henne fordi om, og det vet hun jo.

Jeg hadde aldri makta å jatta me mora mi hver eneste dag, nei det synes er litt for mye:/

Jeg ville satt meg ned å bare sakt det slik som det er, at du føler at hun er en stressende faktor for deg midt oppi alt dette andre og at det hadde vært flott om hun kunne dempet seg litt.

Dere kan jo gå på middag en dag i uke eller noe, og uansett så kan du jo prate/ringes en/to ganger i uka?

Du kan ikke fortsette og stresse med dette og atpåtil ha dårlig samvittighet...

Bare si det som det er, en gang for alle. Hun må jo forstå det:)

Lykke til:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd å si at jeg ringer henne når jeg får tid - men for å være helt ærlig så har det noen ganger gått så mye i ett at jeg har glemt det eller ikke hatt tid likevel. Og da er det ikke lenge før neste sms med en kanskje litt anklagende tone kommer :tristbla:

Men jeg får prøve igjen og se om det går inn.

Det er ikke sånn at jeg ikke liker å prate med henne, men noen ganger orker jeg ikke å høre på sladder eller annet "vås" mens jeg selv stresser med skole eller jobb eller ja alt annet..

Jeg skal prøve å si ifra og se hva som skjer. Takk for råd! :klemmer:

Skrevet

Si at du skrur telefonen på lydløs når du leser, så du hører ikke telefonen uansett hvem som ringer, og at du ringer tilbake igjen når du er ferdig med lesingen.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har prøvd å si at jeg ringer henne når jeg får tid - men for å være helt ærlig så har det noen ganger gått så mye i ett at jeg har glemt det eller ikke hatt tid likevel. Og da er det ikke lenge før neste sms med en kanskje litt anklagende tone kommer :tristbla:

Men jeg får prøve igjen og se om det går inn.

Det er ikke sånn at jeg ikke liker å prate med henne, men noen ganger orker jeg ikke å høre på sladder eller annet "vås" mens jeg selv stresser med skole eller jobb eller ja alt annet..

Jeg skal prøve å si ifra og se hva som skjer. Takk for råd! :klemmer:

Det virker som om moren din har alt for lite å ta seg til. Å ringe hver dag, og til og med flere ganger om dagen, er i mine øyne unormalt, uansett hvor godt forhold man har. Det blir vel snarere kjøligere med slikt mas om sladder og vås, som du skriver. Når hun blir sur om du ikke svarer med en gang, er det på høy tid å sette henne på plass.

Jeg er selv mor med flere voksne barn. Det kan gå uker mellom hver gang vi har kontakt. De har sine familier med barn og alt hva det innebærer, og ellers diverse interesser og saker og ting de er opptatt av. Jeg har ikke inntrykk av at noen av oss oppfatter at vi har et dårlig forhold oss imellom. Det er jeg som sånn sett har bedre tid, som bor alene. Som foreldre til voksne "barn" skal man vokte seg vel for ikke å gi dem skyldfølelse for noe som er den andres ansvar å gjøre noe med.

Skrevet

Ikke hint, men gi klar beskjed om at nå er det eksamenstid så du må konsentrere deg om det. Sett telefonen på lydløs. Når hun ringer så send bare en sms om at du er opptatt og tar kontakt senere.

Jeg husker da jeg var student så mente mange at siden jeg bare var hjemme så kunne de ringe på dagtid. Jeg sa bare i fra at det her er arbeidstiden min og jeg har ikke tid til kosesnakking.

Har voksne barn selv og vi har aldri pratet hver dag. Ikke hver uke en gang.

Dersom det ikke skulle føre fram å si i fra til moren din, kan du ikke ta en prat med faren din da? Sånn at han kan ta det videre.

Skrevet

For meg har det væt normalt å snakke med moren min hverdag. Men merker at nå som student så har jeg mye mer å ta meg til og ikke minst konsentrere meg 100% om, og kanskje det har utløst dette. At jeg blir mer stresset når hun ringer så ofte.

Hun har en del aktiviteter på fritiden, hun fikk en yrkes skade i fjor og utdanner seg nå til noe annet som ikke belaster skaden hennes. Derfor er hun på skole. På fritiden driver hun på med trening og turer etc. Så jeg vil nå si at hun har en del å gjøre på.

Men jeg skal si ifra, og som AB mener ta det opp med pappa. Kanskje han kommer gjennom. Det viktigste for meg er uansett at hun ikke skal føle at jeg avviser henne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...