Gå til innhold

Usikrede kontakter i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 1 år har begynt i en barnehage, hvor alle kontaktpunkter i veggen er akkurat i ståhøyde på veggene. Ingen av dem er beskyttet slik at barna ikke kan stikke fingrene inn. Jeg har flere ganger måttet ta bort barnet vårt fra kontaktene. Burde ikke disse være tildekket på en småbarnsavdeling hvor alle barna er 1-2 år? De ansatte ser jo ikke alle bevegelser barna gjør.Bør jeg ta opp dette? Det bekymrer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette bekymrer deg syns jeg absolutt du burde ta det opp.

Skrevet

Får barnet ditt fingrene inn i kontakten? Er ikke de hullene alt for små? :klø:

Skrevet

Får barnet ditt fingrene inn i kontakten? Er ikke de hullene alt for små? :klø:

Det som er farlig er vell om ett av barna finner noe de greier å putte inn i kontakten, som f.eks en penn

Skrevet

Om det er slike nye som er det jo "innebygd" barnesikring. Det er ikke det der da?

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Vi har jo helt splitter nye kontakter hvor vi bor også, og de må jo sikres. Alle skal jo sikres, både for små våte fingrer, eller andre ting som kan puttes inn der..

Jeg må vel manne meg opp til å si fra..

Skrevet

Tror ikke du skal være redd for og si ifra om det, det burde jo være en selvfølge:)

Gjest Spinell
Skrevet

De aller fleste nye kontakter har innebygget barnesikring og trenger ikke sikres spesielt. Hvis kontaktene i barnehagen ikke er av den barnesikre typen kan du kreve at barnehagen sikrer dem, og til og med henvise til regelverket. §§ 9 og 14 i denne forskriften regulerer dette.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Vi har jo helt splitter nye kontakter hvor vi bor også, og de må jo sikres. Alle skal jo sikres, både for små våte fingrer, eller andre ting som kan puttes inn der..

Jeg må vel manne meg opp til å si fra..

Det første du kan gjøre er å lære deg å se forskjellen på de kontaktene som har innebygd barnesikring, mot de som ikke har innebygd sikring...

En liten enkel sak som er lett å se - om det er et hvitt "deksel" inni hullet når kontakten ikke er i bruk, så har de innebygd sikring.

Ser du rett inn i "det svarte hullet", så er det av gammel type

Skrevet

Men jeg ser jo forskjell på de gamle og de nye. Men de nye er heller ikke sikre, dersom man putter noe inn i den, kan man få støt, på samme måte som "dekselet" gir etter når man stikker kontakten inn. Det er jo derfor man må sikre nye kontakter også. Vårt barn er iallfall av den nyskjerrige typen, som tester ut alt mulig, og har barnet sett oss sette i støvsugerkontakten, vil barnet gjerne leke å gjøre det samme etterpå. Hjemme lærer vi barnet at man ikke tar på kontakter, men vi har jo sikret dem likevel..

Jeg er kanskje litt overbekymret, men samtidig vet jeg jo at de ikke har øyne på barna til enhver tid, jeg var til stede under tilvenning, og da var mitt barn borte i kontaktene flere ganger, uten at de registrerte det.

Skrevet

De nye barnesikre kontaktene krever jo at man stikker noe inn i begge hull samtidig for at man skal komme gjennom. Og selv da kan det være vanskelig nok :kjefte:

Skrevet

Med mindre ungene får lov til å leke med strikkepinner og kommer til skade for å stikke en strikkepinne inn i hvert hull samtidig er dette neppe farlig. Jeg har aldri noen gang hørt om noen som har skadet seg i en stikkontakt med unntak av en videregående elev som prøvde å grille pølser i stikkontakta :skratte:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...