Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to som eier et hus sammen. Nå vil en av to ha på varmekabler i vannrør ute, pga kulden. Vannrørene går nede i bakken. Vannet fryser ikke til normalt, men har så vidt gjort det en gang før, men vi vet ikke hvor. Er det da lurt/lønnsomt å ha på varmekabler som forebyggende (ca 1000w) så det IKKE fryser? Eller er det mer lønnsomt å skru det på OM vannet fryser, og håpe på at det tiner opp da?

Skrevet

Det er mest lønnsomt å skru på varmekablene forebyggende. Fryser rørene kan det oppstå sprekker og lekkasjer som det kan bli veldig dyrt å utbedre.

Skrevet

Vi er to som eier et hus sammen. Nå vil en av to ha på varmekabler i vannrør ute, pga kulden. Vannrørene går nede i bakken. Vannet fryser ikke til normalt, men har så vidt gjort det en gang før, men vi vet ikke hvor. Er det da lurt/lønnsomt å ha på varmekabler som forebyggende (ca 1000w) så det IKKE fryser? Eller er det mer lønnsomt å skru det på OM vannet fryser, og håpe på at det tiner opp da?

Først av alt:

Skal kablene ha noen effekt (forebyggende eller i krisetilfeller) må de jo uansett ligge der vannet tidligere har frøset.

Det virker på meg unødvendig å ha på 1000watt dersom man ikke ANER om de brukes på rett sted?

Jeg ville fulgt med på vannet at ikke det frøs.

I ekstreme kuldeperioder som varer lenge, eller dersom dere begge skal reise vekk, ville jeg hatt på kablene i håp om at det var forebyggende. Ellers ville jeg satset på å sette de på DERSOM vannet viste tendenser til å fryse...og så håpe de gav varme på rett sted...

Skrevet (endret)

Vi hadde varmekabler på vannrør ute der jeg bodde før, og det fungerte helt utmerket.

Men 1000w? Det høres voldsomt ut, de vi hadde brukte 18-20W pr meter, og hvor mye de brukte varierte etter utendørs temperatur. Kabelen lå i hele røret, btw. Og vi hadde den på hele vinteren, uten hadde vannet frosset hos oss pga kabel delvis over bakken (eller.. over fjell)

hvis du googler litt på selvberensende varmekabler, finner du bl.a dette;

Selvbegrensende varmekabler avgir forskjellig effekt i forhold til omgivelsestemperaturen. kablene kan heller ikke overopphetes. Disse kabeltypene er velegnet til frostsikring av rør, takrenner og nedløp, samt til bibeholdelse av temperaturer i prosessrør. Enkelte typer er godkjent for innvendig montasje i drikkevannsrør.

Endret av -hild
Skrevet

For oss litt teknisk nysjerrige...

Kan ikke ts beskrive hvor/hvordan vannrøret ligger?

Hvor i forhold til huset. Hvor er det åpent osv. I bakken vet du vel ikke så mye og det er jo et problem.

Vurder om det bør graves og isoleres. Vet man hvor ledningen ligger kan man isolere topplaget med markplater (rockwool?) f.eks. i 1-2 meters bredde i hele ledningens lengde. Vil bli billigere muligens fremfor å fyre for kråka uten å vite hvor nødvendig det er.

Kjipt å ikke vite hvor det er fare for rør-frost.

Skrevet

Hele vannrøret ligger i bakken, 1 1/2-2 m ned, tror jeg. Det er vel 3-400 meter med vannrør, vi bor på en gård, og vet ikke 100% sikkert hvordan det er. Men brønnen ligger et godt stykke fra huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...