AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Jeg har ganske nylig begynt å sminke meg fast, men jeg har sminket kun øyne og lepper. Så, hva trenger jeg til resten av ansiktet? Hva er og hva er forskjellen på primer og fundation? Og Concealer, er det rett og slett "brunkrem"? Blush trenger jeg kanskje? trenger jeg alt dette? Hva bruker jeg alt til og trenger jeg noe mer?
Lisa-Marie Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Primer er ett grunnlag man kan legge før fundation for å få perfekt resultat og sminken holder lengre. Primer bruker jeg kun på spesielle anledninger. Jeg bruker mineral fundation som er helt rent (www.everydayminerals.com). Her kjøper jeg også concealer og blush. Concealer er ikke brunkrem, concealer bruker man på de stedene man vil dekke opp mest, feks under øynene, kviser. Concealer finnes i mange former og farger. Man kan kjøpe en grønn concealer for å dekke opp røde områder for eksempel. Blush bruker jeg kun til fest eller hvis jeg vil se ekstra frisk ut. Har en veldig nøytral blush som er fin til hverdags, men sjelden jeg gidder å bruke den. Nå har jeg veldig fin hud, takket være god hudpleie. En bra hud gir så klart det beste grunnleget for å legge bra sminke. Om morgenen bruker jeg kun mineral fundation, litt grønn mineral concealer for å dekke opp rundt nesen, fersken farget mineral blush (hvis jeg gidder) og mascara. Jeg bruker også EOS sin leppepleie, for å holde leppene fine. En leppestift ser ikke bra ut oppå tørre og sprukne lepper
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Hvor gammel er du? Når jeg begynte å sminke meg som ungdom brukte jeg bare litt mascara og litt lipgloss eller lignende. Nå 10 år senere bruker jeg litt mer fordi jeg må jevne ut hudtonen litt og trenger litt mer sminke for å se like bra ut føler jeg. Jeg bruker concealer under øynene fordi jeg er plaget med blå ringer og synes jeg ser veldig trøtt ut uten. Jeg bruker litt bronzepudder i ansiktet, men ikke så mye, bare nok til å få litt farge og glød. Så bruker jeg litt pudder rouge i kinnene, samme her - ikke for mye. Så tar jeg på mascara til sist. Hvis jeg vil være ekstra fin bruker jeg først en primer og så foundation over, leppestift og eventuelt litt eyeliner. Før alt dette bruker jeg en god fuktighetskrem som jeg lar trekke inn i huden før jeg påfører sminken.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Hvor gammel er du? Når jeg begynte å sminke meg som ungdom brukte jeg bare litt mascara og litt lipgloss eller lignende. Nå 10 år senere bruker jeg litt mer fordi jeg må jevne ut hudtonen litt og trenger litt mer sminke for å se like bra ut føler jeg. Jeg bruker concealer under øynene fordi jeg er plaget med blå ringer og synes jeg ser veldig trøtt ut uten. Jeg bruker litt bronzepudder i ansiktet, men ikke så mye, bare nok til å få litt farge og glød. Så bruker jeg litt pudder rouge i kinnene, samme her - ikke for mye. Så tar jeg på mascara til sist. Hvis jeg vil være ekstra fin bruker jeg først en primer og så foundation over, leppestift og eventuelt litt eyeliner. Før alt dette bruker jeg en god fuktighetskrem som jeg lar trekke inn i huden før jeg påfører sminken. Jeg er 30 år. Jeg har alltid sminket meg til fest, men det er ikke før nå jeg har sminket meg til hverdags...
Yasi Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Jeg har ganske nylig begynt å sminke meg fast, men jeg har sminket kun øyne og lepper. Så, hva trenger jeg til resten av ansiktet? Hva er og hva er forskjellen på primer og fundation? Og Concealer, er det rett og slett "brunkrem"? Blush trenger jeg kanskje? trenger jeg alt dette? Hva bruker jeg alt til og trenger jeg noe mer? Primer er et underlag - den forbreder huden for foundation. Jeg har skrevet et utfyllende innlegg om nettopp dette. (du finner den her, dersom du er interessert ) Foundation skal hjelpe til med å jevne ut hudtonen din. Concealer brukes for å dekke for eksempel mørke ringer under øynene eller arr/mørke flekker, som ikke dekkes med kun foundation. Blush gir bare farge til dine kinn. Finnes jo i forskjellige farge, med og uten shimmer. Håper dette var til hjelp =)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Om du kjøper en mineralfoundation så funker den fint som concealer også. Det er bare å ta mer på utvalgte steder. Men under øynene kan det være noe uheldig om du har begynt å få rynker. Jeg vil si det man trenger er en fin nøytral (ferskenrosa) blush uten glitter eller shimmer, en foundation og et "finishing powder" for å få litt liv i ansiktet. I første omgang. Og da tre koster, kabuki til foundation, litt stor powder brush til finishing powder, og for eksempel en angle brush eller en liten powder brush til blush.
Vulpes Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 Du trenger ingenting Primer er noe man tar på huden for å jevne den ut litt og klargjøre den for foundation. Det er ikke noe man "må" ha, jeg bruker sjeldent primer. Foundation er noe man bruker over hele ansiktet for å jevne ut hudtonen og dekke litt. Det finnes i både flytende- og pudderform. Jeg bruker kun mineralpudder, ettersom det er snilt mot huden og ikke gir meg urenheter. Dessuten ser det utrolig naturlig ut. Brunkrem er et "klengenavn" på foundation, som regel brukt om foundation som er litt mørkere enn hudtonen slik at man ser brunere ut. Typisk fjortissminke med andre ord, hehe. Det ser altså ikke særlig bra ut å bruke for mørk foundation, da er det bedre å bruke litt solpudder på strategiske steder i ansiktet for å få mer farge. En naturlig blush er kjempefint både til hverdags og fest, med litt blush i kinnene ser man som regel med en gang mye mer våken ut.
Naos Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 Du er ikke den eneste som lurer! Jeg er over 30 år og en del ting falt på plass gjennom å lese tråden her! Jeg var på en bli-ny-dag i Oslo og der hadde de et mini-sminkekurs for meg, og de valgte farger og sendte med meg en liten bruksanvisning hjem. Det var først etter dèt at jeg begynte å bruke mer enn kun maskara, og jeg må jo innrømme at jeg får mer oppmerksomhet enn tidligere, så det må jo hjelpe litt! Jeg sliter særlig med å legge øyesminke, og er helt avhengig av bruksanvisningen som følger med "settet" jeg kjøpte!
Maxi Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 TS her... Fint å se at jeg ikke er den eneste som sliter. Må takke dere alle for svar, det var oppklarende. Jeg var på sminkeshopping i går og kjøpte fundation, concealer og blush i tilegg til noe annen sminke. Primer fant jeg ikke? Noen tips til en god en som man finner i "vanlig" butikk? cubus og hm f.eks? Vi har ikke så mange andre steder her hvor jeg bor. Jeg kjøpte og et par koster, men syns det er utrolig dårlig utvalg av det på disse butikkene. Er det noen som har link til billige men gode koster på nett? Foresten, jeg syns jeg husker å ha lest at man kan bruke primer på øyelokkene for å få øyeskyggen til å sitte bedre. Stemmer dette? Du er ikke den eneste som lurer! Jeg er over 30 år og en del ting falt på plass gjennom å lese tråden her! Jeg var på en bli-ny-dag i Oslo og der hadde de et mini-sminkekurs for meg, og de valgte farger og sendte med meg en liten bruksanvisning hjem. Det var først etter dèt at jeg begynte å bruke mer enn kun maskara, og jeg må jo innrømme at jeg får mer oppmerksomhet enn tidligere, så det må jo hjelpe litt! Jeg sliter særlig med å legge øyesminke, og er helt avhengig av bruksanvisningen som følger med "settet" jeg kjøpte! Øynene fikser jeg rimelig godt syns jeg selv. Jeg har også fått mye mer oppmerksomhet etter jeg begynte å sminke meg fast. Men som sagt, godt å se at det ikke er bare meg som sliter..
Yasi Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 TS her... Fint å se at jeg ikke er den eneste som sliter. Må takke dere alle for svar, det var oppklarende. Jeg var på sminkeshopping i går og kjøpte fundation, concealer og blush i tilegg til noe annen sminke. Primer fant jeg ikke? Noen tips til en god en som man finner i "vanlig" butikk? cubus og hm f.eks? Vi har ikke så mange andre steder her hvor jeg bor. Jeg kjøpte og et par koster, men syns det er utrolig dårlig utvalg av det på disse butikkene. Er det noen som har link til billige men gode koster på nett? Foresten, jeg syns jeg husker å ha lest at man kan bruke primer på øyelokkene for å få øyeskyggen til å sitte bedre. Stemmer dette? Øynene fikser jeg rimelig godt syns jeg selv. Jeg har også fått mye mer oppmerksomhet etter jeg begynte å sminke meg fast. Men som sagt, godt å se at det ikke er bare meg som sliter.. Hva koster angår, har Sigma noen veldig bra sminkeverktøy som ikke koster skjorta. Jeg bruker Sigma sine koster selv og er veldig fornøyd. Du kan ta en titt på nettsiden deres her. Jeg har ikke prøvd noen primer fra cubus eller h&m, så der kan ikke jeg uttale meg.. Min favoritt er en fra Laura Mercier. Min favoritt øyenskyggebase er fra Mac - painterly paintpot. Den får øyenskyggen til å sitte som støpt. Har også prøvd en fra Urban Decay kun én gang og førsteinntrykket var uten tvil WOW Du bør absolutt ta en titt på disse to =) Og ikke la deg bli skremt av prisen, Mac sin varer i en evighet ihvertfall. Du kan jo bruke nettet, dersom du ikke har noen butikker i din umiddelbare nærhet?! Mye større utvalg i tillegg til vennligere priser Lykke til =)
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #11 Skrevet 5. desember 2010 Jeg bruker kun maskara og leppebalsam jeg er 27 år. Har aldri sminket meg mye el brukt pleieprodukter til huden, og kan og lite om sånt. Så jeg lærte en del ved å lese her, artig Var på et sånn gratis sminkekurs engang, hvor jeg ble sminket. Og hun skulle sminke meg med hverdagssminke. Men hjelpe meg, i mine øyne var det kveldssminke og mer til Utrolig gøy var det da:)
Maxi Skrevet 5. desember 2010 #12 Skrevet 5. desember 2010 Hva koster angår, har Sigma noen veldig bra sminkeverktøy som ikke koster skjorta. Jeg bruker Sigma sine koster selv og er veldig fornøyd. Du kan ta en titt på nettsiden deres her. Jeg har ikke prøvd noen primer fra cubus eller h&m, så der kan ikke jeg uttale meg.. Min favoritt er en fra Laura Mercier. Min favoritt øyenskyggebase er fra Mac - painterly paintpot. Den får øyenskyggen til å sitte som støpt. Har også prøvd en fra Urban Decay kun én gang og førsteinntrykket var uten tvil WOW Du bør absolutt ta en titt på disse to =) Og ikke la deg bli skremt av prisen, Mac sin varer i en evighet ihvertfall. Du kan jo bruke nettet, dersom du ikke har noen butikker i din umiddelbare nærhet?! Mye større utvalg i tillegg til vennligere priser Lykke til =) Nå har jeg bestilt øyeskyggebase, painterly paintpot, og primer fra laura mercier fra ebay. Fant i tilegg et sett med koster og en lekker stor sminkeveske med masse lommer. Gleder meg. Iløpet av en ukes tid så har jeg kjøpt sminke for et par tusen tror jeg.
Gjest Heidila Skrevet 5. desember 2010 #13 Skrevet 5. desember 2010 heisann! JEg har skrevet et innlegg om hvilken sminke du "trenger" til ansiktet . Gjerne ta en titt http://heidilarsenmakeup.com/?p=2811
Yasi Skrevet 5. desember 2010 #14 Skrevet 5. desember 2010 Nå har jeg bestilt øyeskyggebase, painterly paintpot, og primer fra laura mercier fra ebay. Fant i tilegg et sett med koster og en lekker stor sminkeveske med masse lommer. Gleder meg. Iløpet av en ukes tid så har jeg kjøpt sminke for et par tusen tror jeg. Ååå, så spennende Håper du blir kjempe fornøyd (det tror jeg du vil bli )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå