Gjest Pittelillemeg Skrevet 3. desember 2010 #1 Skrevet 3. desember 2010 Dette handler ikke om spiseforstyrrelse, men jeg må forklare forhistorien til spørsmålet mitt og den inneholder spiseforstyrrelse. I flere år trente jeg 6-7 ganger i uken. Ca. daglig. Jeg jogget i en halvtime, og trente litt styrke i 20 minutter (annenhver treningsøkt). Dette var rutine i som sagt mange, mange år. Og det var veldig greit. En kort treningsøkt hver dag som gav meg energi og som holdt meg frisk og i form. Så fikk alle det for seg at jeg hadde utviklet anoreksi, og det ble brått slutt på treninga. Eller, den ble ganske uregelmessig. Det tok en stund før jeg innså selv (og før sykehuset innså det), og jeg prøvde å snike meg til trening der jeg kunne når de nærmeste ikke var til stede. Dvs. jogging 2 timer en dag, 15 minutters jogging en annen. Tviler på at det har noe med saken å gjøre, men skriver det likevel. Jeg har alltid jogget på stedet hvil, eller på 3D-mølle med helt vanlige joggesko. Så ble jeg innlagt og jobbet med å bli frisk i 2-3 år til per dags dato. De siste 2 årene har jeg ikke trent i det hele tatt (utenom vanlig "mosjon" som tur hver dag). Ingen jogging. Men nå bestemte jeg meg for å så smått begynne igjen med jogginga. Jeg er friskmeldt av både meg selv, leger og familie, og jeg har ingen problem med trening og kosthold. Jeg liker å trene og vil gjerne begynne igjen. Jeg har jogga regelmessig nå en stund (2-3 uker) både på stedet hvil, 3D-mølle og ute. Og HVER ENESTE GANG får jeg skikkelig vondt på baksidene av leggene mine etter knapt 10 minutter med løping. Hvorfor? Dette var aldri tilfellet før. Jeg får ikke bli litt svett og andpusten en gang før jeg må stoppe opp på grunn av smertene. Noen som kan gi meg en god forklaring, og en eventuell løsning?
2046 Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Det samme problemet oppstod hos meg for sirka to år siden, og jeg har enda ikke funnet årsaken. I starten trodde jeg det var fordi det var lenge siden jeg hadde løpt. Men etter å ha presset meg jevnlig på tredemølle i omtrent en måned hjalp det fortsatt ikke. Det som er så merkelig er at det gjør så usannsynlig mye mer vondt i leggene, enn når jeg presser alle andre deler av kroppen så hardt jeg bare klarer. Endret 7. desember 2010 av 2046
bergans Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Det høres ut som en mulig utgave av det kalles acute exertional compartmental syndrome (AECS), chronic exertional compartment syndrome (CECS) eller exercise-induced compartmental syndrome (EICS). Leggmusklene deles inn i ulike compartments, hvor musklene i det respektive compartmentet omsluttes av en muskelfascie, som har begrenset evne til å utvide seg. I leggen så er det i tillegg to store knokler (tibia og fibula), som ytterligere reduserer hvor mye plass det er å boltre seg på. Det er det anteriore compartmentet (foran på leggen, langs med skinnbeinet tibia) og det superficiale posteriore compartmentet (bak på tjukkleggen, hvor gastrocnemius og soleus ligger) som oftest skapet trøbbel hos løpere. Når du trener så omdirigeres blod fra andre organer til de arbeidende musklene, og trykket inne i elve muskelen øker. Ved løping så er dei især legg og lår som jobber hardt, og disse musklene utvides som følge av økt temperatur, økt blodforsyning og den kontraksjon-ekstensjon av musklene. Ved EICS så blir denne fascien veldig trang, og utvider seg ikke nok til at musklene kan fungere ordentlig. Trykket inne i fascien blir derfor så høyt at det skaper en lokal iskemi. dette vil si at blodforsyningen blir nedsatt, og musklene får derfor redusert evne til å jobbe. Dette føles som tung, sår muskulatur og i leggen føles det trangt i det aktuelle området. Klassisk er at det gir seg etter bare noen minutter, og at det går helt fint å gjennomføre lettere arbeid (gange, veldig rolig jogg). Av en eller annen grunn så er unge jenter, og aktive folk under 40, de som er i risikogruppa for EICS. Det er en viss sammenhng mellom overtrening/hard ensidig aktivitet over lengre tid og senere EICS, men her vet man også lite om årsakene. Dete r derfor vanskelig å forebygge, men generelt så er det lurt å variere treningen mye, slik at du ikke utsetter musklene for den samme repetetive belastningen. God oppvarming, dynamisk tøying av muskulatur og et balansert kosthold kan også hjelpe. For noen så hjelper det å øke inntak av sporstoffer, samt å være godt hydrert (inkl elektrolyttstatus) før og under treningen. Det finnes ingen effektiv konservativ behandling, men i noen tilfeller kan kirurgi vurderes. Synes likevel det er viktig at du utelukker andre årsaker til smertene først, da dette bare er et nettforum hvor vi synser på fritida (mer eller mindre kvalifisert). Å få rekvisjon tile n god idrettsfysio er ofte det lureste, da de har bedre peil på sportsmedisin nedstøva fastleger.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Du sier lite om hvor i leggen det gjør vondt, men kan da komme med mine to kroner. For en del år tilbake fikk jeg ofte veldig vondt på baksiden av leggene mine når jeg jogga. Gadd ikke gjøre noe med det før jeg havnet hos legen (av andre grunner) og slang ut spørsmålet. Da sa han at jeg måtte få i meg mer kalium (som det er mye av i bananer), og det hjalp.
Colargol Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Du har ikke trent "ordentlig" på en stund, altså gått tur -men ikke jogget. Når du jogger så strekker og tøyer du musklene og de blir lengre -når du sitter stille, eller bare går rolige turer vil de trekke seg sammen igjen/bli kortere, du har også mindre muskelmasse nå og derav mindre støtte og "samarbeidspartnere" for de musklene som er der. Nå har du ikke trent på to år sier du -og begynner "plutselig" å jogge igjen. Men musklene dine er jo kortere og utrente, med andre ord lite villige til å strekke seg og bli superbøyelige over natten. Se for deg scenarioet med en tyggis. Når du har en tygget litt på en ny tyggis og den er "varm og god" så kan du ta den ut å strekke den laaangt! Legg den samme tyggisklysa fra deg på et bord og vent litt -den blir kald og hard -og når du prøver å strekke den nå så vil den kjempe i mot og til slutt vil du slite den av. Nå skal det litt til for å slite av nerver og muskler -men er de utrente så stritter og kjemper de i mot, du kan forstrekke deg skikkelig, og til og med få varige smerter/skader om du er riktig uheldig! Hva med å begynne litt forsiktig, bygge deg oppover istedet for å tro at kroppen tåler like mye som for to år siden da du trente for fullt? Gå litt turer i skog og mark som gir kroppen din en ujevnt underlag så du får trent litt muskler både her og der i bena. Svømming er heller ikke så dumt -du vil nok kjenne at deg støl og litt vond i etterkant, men du vil holde ut lengre i vannet enn med jogging, og du trener også flere muskler. Jeg sleit med en prolaps for endel år tilbake, og måtte virkelig starte nesten på scratch med å bygge muskler i beina. Etter flere måneder med statisk bevegelse så var det en utfordring å få musklene til å gjøre hva jeg ville uten å gi fra seg smerte, helt merkelig, men sånn er nå anatomien vår bygget opp. Var også aktiv håndballspiller i mine yngre dager og forstrukne muskler var vel nærmest "dagligdags" på kamper, det var alltid noen som gjorde det lille ekstra for å score og hinka av banen med et smil om munnen selv om det gjorde h*** vondt. Det skal så lite til før kroppen ikke godtar at vi er hardhendte -så å bygge opp litt etter litt er ofte det beste, ikke ta for store sjanser før du veit at kroppen også er med på det. Sykling er også fantastisk for beina (og ryggen) forresten. Bare kom på at jeg ville nevne en ting til -en fysioterapeut trenger ikke være så dumt. Da snakker jeg om tilrettelagt trening, varmebehandling og nåler (som hjelper på vonde muskler og eventuelle knuter), massasje for å få litt "ekstrahjelp" med å få tøyd ut musklene dine osv. Høres ut som om jeg bastant mener å vite hvorfor du har vondt nå -men handler bare om at dette er en av de hyppigste årsakene. Selvsagt kan det være noe annet -men prøv litt før du begynner å bekymre deg på ordentlig, 2-3uker er ikke lang tid for kroppen å komme seg fra 0-100 på. Endret 8. desember 2010 av Colargol
Gjest Pittelillemeg Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Tusen takk til alle sammen for svar Jeg har bestemt meg for å "jogge meg opp". Jogger hver 2-3 dag, i rundt 10 minutter, i tillegg til litt dans og styrke. De andre dagene går jeg tur. Jeg er litt redd for skogen Så jeg går nok bare på grusvei. Men går tur i litt rask gange slik at det skal bli litt mer trening for musklene enn kunn en "rusletur". Så ser jeg det an, om det blir bedre. Om det ikke blir bedre etter en stund skal jeg ta meg en tur til lege og høre hva jeg kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå