Gå til innhold

Erfaringer med Cipralex?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre om noen har erfaringer med legemiddelet Cipralex? Ønsker alle erfaringer av alle slag.

På forhånd takk :)

Lillian

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på bivirkninger eller effekt? Jeg kan ikke referere til erfaringer, bare at jeg vet at dette er høyst individuelt.

Skrevet

Jeg tenker på alle slag mulige erfaringer, egentlig :lol:

Lillian

Skrevet

Kanskje du får bedre respons på lommelegen! Tror det er en plass man kan diskuterer medisiner, er det ikke?

Håper det går bedre med deg, Lillian :klem:

Skrevet

Takk care! :klem:

Sjekker på lommelegen, jeg!

Lillian

Skrevet

Har lest om Cipralex på lommelegen... Men jeg blir helt forvirret jeg...

Hva betyr det egentlig at jeg har en moderat depresjon? Trodde det betydde at jeg har en lett depresjon, jeg...

På lommelegen står det om Cipralex:

:o

Jeg har da ikke noen alvorlig depresjon!!

Kan legene bare gi ut piller sånn alt ettersom??

Enlighten me, please!

Jeg vil veldig gjerne vite hva jeg egentlig putter i meg og hvorfor :roll:

Lillian

Skrevet

Det er mulig at legemiddelet finnes i forskjellige "styrker". (Altså 2 mg, 4 mg osv). Men jeg fikk også et sånt middel (Cipramil/Desital) og fikk beskjed om at dette slett ikke var noen lykkepille, men mot små depresjoner.

Det ble ikke til at jeg tok dem heller.

Fikk en liten skrekkhistorie fra en venninne som gikk på den samme medisinen og som fikk skikkelig trøbbel en dag hun hadde glemt pillene sine og dratt på overnattingsbesøk.

Det er altfor lettvindt å skrive ut slike piller synes jeg.

De fjerner kanskje symptomene, men ikke årsaken til at du har problemer.

Skrevet

Takk for svar, Lea. Jeg har 5mg, så jeg har den "letteste" av dem ja. Men likevel så synes jeg det er ekkelt og ikke være sikker på hva legen mener med meg.

Jeg er helt enig med deg i det med å skrive ut piller. De fjerner symptomene, men det ligger jo likevel ting bak.

Derfor jeg har skrevet brev til legen og bedt anstendig om henvisning også :blunke:

Lillian

Gjest cerruti
Skrevet

Hei!

Ingen erfaringer selv, men sjekk dr.online.no på forum for psykiatri. Veldig god side når du blir vant til den!

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med akkurat de pillene du har fått, men jeg har gått på flere andre medisiner av samme type. Noen har fungert regelrett dårlig, noen har virket så vidt og Zoloft har fungert helt utmerket. Jeg var ganske så dårlig første uka og fikk store søvnforstyrrelser, men de fungerte umiddelbart! De gjorde meg ikke noe friskere, men hjalp meg gjennom hverdagen på en utrolig måte. Jeg var på ingen måte dopet som enkelt påstår (nervemedisin). Jeg ble heller ikke lykkelig av dem som noen påstår (lykkepiller).

Har legen din forklart deg om den fysiske virkningen i hjernen ved depresjon? Har legen forklart deg hvordan disse medisinene fungerer inn på cellene i hjernen? En legge jeg hadde før gjorde dette, og det fikk meg til å se på disse medisinene på en helt ny måte. Depresjon er ikke bare en psykisk endring, men også en fysisk endring. Som smertestillende påvirker nervene, påvirker antidepressiva nervene. Det er imidlertid vanskeligere å finne riktig antidepressiva som passer en selv, enn å finne smertestillende som fungerer. Men jeg er av den oppfatning at antidepressiva er en medisin på lik linje med smertestillende. Det skal bare brukes mer fornuftig - og med nøye oppfølging og vurdering!

Siden du har spurt i annen tråd om å avbryte medisinkuren, svarer jeg: du vil aller mest sannsynlig ikke merke noe som helst ved å kutte dem ut. De sier at det tar "noen uker" før disse medisinene fungerer optimalt - og før det får du aller mest sannsynlig ikke bivirkninger av å kutte dem ut.

Angående henvisning til spesialist på dette området, så har jeg erfaring med at man må nesten være selvmordskandidat for å ikke måtte vente i månedsvis på videre vurdering. Etter denne vurderingen er det også begrenset hva hjelp man får - det er alltids noen som er sykere og trenger mer hjelp hurtigere. Det er visst fritt sykehusvalg, men jeg får ikke henvisning utenfor min kommune, selv om jeg har arbeid og lege i annen kommune.

Jeg skal ikke komme med noen formaninger, men jeg vil anbefale deg å prøve denne medisinen. Du aner ikke hva den kan gjøre for deg før du har prøvd.

Skrevet

Takker for svar!

Jeg skal ikke utbrodere så mye mer, men jeg har hele veien ment at piller ikke er tingen for meg, og sta som jeg er så kommer jeg nok ikke til å ta flere. Jeg har en inngrodd skepsis mot piller i det hele tatt, og selv om jeg faller ned i kjelleren så er jeg der sjelden lenge om gangen. Noen ganger er jeg der et par dager, andre ganger et par uker.. Så kan det går en uke før neste tur ned i kjelleren, andre ganger flere måneder.. (Life is a rollercoaster) Derfor mener jeg at jeg klarer meg uten disse pillene, og da får det så være om jeg må vente noen måneder før jeg kommer videre i terapi. Terapi er det jeg mener vil være det beste for meg, og da får legen mene hva f han vil...

Men takk for alle mulige tilbakemeldinger.. Som dere ser lytter jeg ikke til så mange av dere, jeg gjør stort sett som jeg vil :lol: Men jeg er veldig glad for alle mulige input likevel! :P

Kanskje jeg forandrer mening senere, men akkurat nå vet jeg hva jeg vil og kommer ikke til å ta flere piller.

Lillian

Skrevet

Lillian - du skal ikke høre på råd fra oss her inne - du skal høre på legen! :fy:

Dermed basta! :wink:

(Har forresten svart deg i en annen tråd også.....)

Skrevet

Og du har fått svar, usikker :wink: (som er svært så skråsikker i kveld :blunke: )

Lillian

Skrevet

Lillian :klem:

Jeg er skråsikker fordi jeg denne gangen vet hva jeg snakker om. Bruker sjøl den type (annet merke) medisiner - så jeg har følt på kroppen hvordan den virker! :wink:

Og Lea - må bare kommentere en ting du sa. Om man hopper over medisinen èn dag - så får man ikke problemer av den grunn........ jeg tror nok at det må skyldes andre ting at den venninna di fikk problem! (som sag - trur eg........)

Snakker av erfaring her også - jeg unnlater å ta medisinen hvis jeg skal på fest f.eks........ en fest hvor jeg vet at jeg kommer til å smake på "flytende vare".........

Ellers synes jeg "14062003" sa mye fint i sitt innlegg - er enig med henne.

Også vil jeg si en ting til:

Diabetikere bruker medisiner for å regulere "kjemiske reaksjoner som er feil-balanserte"

Epilektikere bruker medisiner av samme grunn.

Mange av oss som sliter med depresjoner har også en ubalanse i noen stoffer i kroppen........... hvorfor er det verre at vi må bruke medisiner enn at epileptikere og diabetikere må bruke det????

Bare spør jeg altså............ og må også si at jeg er takknemlig for at det finnes antidepressiva som kan hjelpe meg til å leve et "normalt" liv!

En nattehilsen fra

Usikker 8)

Skrevet

Jeg kan selvsagt ikke si sikkert om venninna mi fikk trøbbel pga at hun hoppet over en dag eller to med pillene, kan bare ta hennes ord for akkurat DET. Bør vel kanskje ta med at dette var sterkere medisiner, men av samme type. Hun hadde gått på disse i en lengre periode (måneder).

Er enig i at man ikke skal høre på alle råd man får her inne. MEN jeg fikk jo også slike medisiner for noen måneder siden. Og jeg var ikke deprimert, ikke nok til at slike medisiner var nødvendig i alle fall! Derfor er jeg skeptisk til at leger skriver ut denne typer medisiner uten å høre på pasienten.

Nå var min situasjon en helt annen enn Lillians også, så det kan ikke sammenlignes. Likevel skjønner jeg at Lillian vil slutte med medisinen og evt. vente litt med å ta flere piller til hun har snakket nærmere med legen sin om henvisning til psykolog.

Skrevet

God morgen jenter :D

Må si at jeg er jo enig i at det finnes leger som velger "den enkleste løsningen". Bestandig folk rundt omkring som ikke gjør jobben sin bra nok - det være seg leger eller ekspeditører! Bestandig folk som også har "en dårlig dag på jobben"........ Ingen unnskyldning - men et fakta!

Og jeg er også enig i at man skal/bør ikke ta piller "ukritisk". Langt ifra. Men om en lege skriver ut resept på ett-eller-annet, så er det en årsak til det. På bakgrunn av sin utdannelse, kunnskap og erfaring -OG det som pasienten forteller - har legen vurdert det slik at "nå bør fru Olzèn ha litt medisinsk hjelp".

Faktisk så er medisiner, det være seg piller eller salver, oppfunnet for å hjelpe oss.......

Det er også viktig at pasientene er ærlige når de forteller legen om sine små og store problemer - ikke utelate "småting" fordi vi tror at det ikke har betydning. VI har ansvar for at legen finner fram til den beste løsningen for oss. Dette med samarbeid og kommunikasjon mellom lege og pasient er veldig viktig for å oppnå et best mulig resultat.

Er man ikke fornøy med legen, føler at denne ikke "hører etter" - eller at man ikke "når fram"............ så ta ansvar for deg selv......... SKIFT LEGE!

Nåja - dette var mine snusfornuftige råd en søndags morgen. Men jeg mener det like fullt....... :briller:

Skrevet
Er man ikke fornøy med legen' date=' føler at denne ikke "hører etter" - eller at man ikke "når fram"............ så ta ansvar for deg selv......... SKIFT LEGE![/quote']

Jeg skal det :wink: Jeg har bare ventet litt fordi jeg skal flytte og dermed ikke vet hvor jeg ender hen, og da er det greit å vente så jeg får en lege i nærheten :wink:

Lillian

Skrevet
og da er det greit å vente så jeg får en lege i nærheten :wink:

Det er viktigere med en bra lege enn en lege i nærheeten... Selv kjører jeg gladelig 3 mil én vei til min lege. Jeg bodde i nærheten tidligere, men nekter å bytte lege nå - bare fordi jeg har flyttet inn i ny kommune.

Det jeg vil råde deg til er å høre med noen kjente - om de vet om noen leger som er flinke med denne type sykdommer. Jeg fikk en gang i tiden råd av kommunelegekontoret til å finne en lege som kunne "min sykdom".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...