Gå til innhold

vgs, folkehøgskole eller jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Hei :)

Jeg vet ikke om jeg skal prøve å skaffe en jobb til neste år, eller om jeg skal ta meg sammen å sette meg på skolebenken igjen..

Problemet blir bare det at jeg ser helst at jeg ikke er den eldste i klassen, men det er vel noen på 18 år som går vg1?

Jeg rekker å fylle 18 før jeg får startet på skolen.

Eller så har jeg tenkt litt på folkehøgskole( om man kan ta det uten å ha gått vgs?) men er det ikke sånn at man sover på internat? For å si det mildt, så er jeg svært asosial så mulig det ville blitt problemer ? Jeg kunne i nøden delt kjøkken med noen, spiser ikke så mye å kunne derfor spist ute for det meste, men når det kommer til bad...jeg kan ikke dele bad med noen andre enn familien min, å liker egentlig ikke det en gang.

Noen som har gått på folkehøgskole å kan fortelle litt om det ? hvordan det er å bo så tett oppi andre? Er det året en form for utdannelse eller kurs eller bare "gøy"? Har det noe å si på en jobbsøknad ?

Er enda noen måneder igjen til jeg må ha bestemt meg, men kjekt å begynne å tenke litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du gå på fhs hvis du er så asosial? Har ikke gått på fhs selv, men har inntrykk av at du bor oppå folk, og at vennskap er det folk har igjen etter å ha gått der.

Skrevet

Helt klart vil jeg anbefale deg til å fullføre vgs, du blir jo ikke noe yngre, og så sant du vil ha høyere utdanning senere så bør du også ha vgs. Det er sikkert noen andre som også er 18, hvis ikke så legger en jo uansett ikke så mye merke til aldersforskjellen.

Slik jeg ser på folkehøyskole er det omtrent det samme som å ta et friår, selv om det kommer jo selvfølgelig helt an på hvilken linje en tar. Dersom du er ganske asosial av deg ser jeg ikke helt at du er noe typisk folkehøyskoleemne ettersom det sosiale som regel er i stort fokus der.

En arbeidsgiver ser nok heller på at du ikke har fullført vgs enn at du har tatt folkehøyskole (så sant det ikke er en veldig relevant linje).

Skrevet (endret)

FHS kan du ta uten vgs ja.

Og internatene varierer sterkt fra skole til skole.

Der jeg gikk så hadde vi egne rom med egne bad.

Kjøkkenet delte vi, men ingen som brukte det, fordi vi fikk frokost,lunsj,middags og kvelds på felles matsalen uansett.

Året kan være utdannelse, kurs eller gøy...alt ettersom hvilken linje du tar.

Vår skole fikk en rundtur i gaza, ghana, togtur i europa og en tur til cuba for å se castro sin tale på nasjonaldagen.

Så lærerikt kan det være..

Alt ettersom hva du er på jakt etter =D

Endret av Xelle
Skrevet

Helt klart vil jeg anbefale deg til å fullføre vgs, du blir jo ikke noe yngre, og så sant du vil ha høyere utdanning senere så bør du også ha vgs. Det er sikkert noen andre som også er 18, hvis ikke så legger en jo uansett ikke så mye merke til aldersforskjellen.

Slik jeg ser på folkehøyskole er det omtrent det samme som å ta et friår, selv om det kommer jo selvfølgelig helt an på hvilken linje en tar. Dersom du er ganske asosial av deg ser jeg ikke helt at du er noe typisk folkehøyskoleemne ettersom det sosiale som regel er i stort fokus der.

En arbeidsgiver ser nok heller på at du ikke har fullført vgs enn at du har tatt folkehøyskole (så sant det ikke er en veldig relevant linje).

Kanskje det er akkuratt fhs TS trenger for å bli mer sosial. Det er viktig å kunne omgås mennesker i arbeidslivet også. Vgs kan du jo alltids ta etter ett år på fhs!

Skrevet

Folkehøgskole er oppskrytt...

Skrevet

Siden du allerede er såpass forsinket, vil jeg anbefale deg å få tatt videregående nå.

Skrevet

Mange fhs har tomannsrom og man er sammen hele tiden. Høres ikke ut som det er tingen for deg, TS. Sett deg på skolebenken du og få litt utdannelse. Jobber du et år så vil du jo kjapt være enda et år eldre enn medelever når du velger å ta vgs.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Nei, folkehøgskole er kanskje ikke noe for meg :P

Jeg tar enten vgs til neste år, eller så blir det ikke noe i det hele tatt :P

Jeg aner bare ikke hva jeg vil ! Jeg kan godt jobbe på alis kebab jeg, bare jeg får lønn..har ingen planer om å fø en hel familie, skal bo for meg selv sammen med en bikkje ^^

Skrevet (endret)

Hvordan føler du deg da?

Er du klar for å studere?

Eller vil du ha et hvileår på fhs, der du gjør som du vil, men du må ha valgfag og de fører fravær. Du kan bare ha 10 % fravær for å få skoleåret godkjent.

Eller vil du tjene penger, dvs søke jobb?

Jeg var veldig asosial av meg når jeg var 19 og var ferdig på vgs. Jeg begynte på fhs, men jeg kunne vært foruten ... Likte ikke så godt det sosiale, men jeg lærte utrolig mye av det! Jeg fant meg noen jenter som var lik meg, og vi hadde det gøy sammen.

Jeg bodde alene på et rom, men en jente jeg ble kjent med flyttet inn med meg fordi jeg kunn ikke bo alene på rommet. Vi to delte bad også.

Det var sånn at to og to delte rom og bad, men de som ville det måtte betale ekstra for å ha eget rom og bad.

Vi fikk frokost, lunsj, middag og kvelds på skolen, og om vi ville lage noe selv var det kjøkken som så og så mange rom delte på.

I helgene kunne vi dra hjem, bortsett fra en helg i mnd da vi hadde obligatoriske aktiviteter. Det var gøy!

Hver ferie dro vi også hjem.

Jeg er glad jeg fullførte året, for det ga meg mye, selv om jeg ofte lengtet hjem.

Det jeg tenkte var, Er du motivert til å begynne på vgs? For hvis ikke ville jeg tatt 1 år på fhs. Så kunne du kanskje jobbe litt og tatt vgs senere. Det er mange som tar vgs eller tar opp igjen fag på Bjørknes eller Sonans når de er i 20 årene.

Om du føler at tiden er inne for å ta vgs fag, så gjør du det. :)

Endret av meridian
Skrevet

En ting kan jeg love deg, og det er at dersom du dropper å ta videregående nå mens du er ung og ikke har forpliktelser, kommer du til å angre når du blir eldre, jobb/studiemulighetene er meget begrensete pga. manglende fagbrev eller studiekompetanse, du har større forpliktelser enn hva du har nå som 18-åring, og ungdomsretten har du mistet. I dagens samfunn kommer man ingen vei uten fullført videregående.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg er nok ikke så motivert til å gå vgs, men mest pga jeg " frykter" at jeg blir eldst i klassen, å det vil jeg virkelig ikke.

Meridian,- Hmm...nå fikk du meg til å tenke ! Det høres jo ikke så ille ut, jeg hadde også kanskje hatt godt av å sosialisert meg litt, kanskje..

Men det er klart, det beste er vel å bare ta vgs å bli ferdig med det, etter snart to år med fri er jeg lei det i allefall.

Jobb hadde vært det beste, men hvem vil ansette en særing som meg, hadde sikkert ikke fått til kassaapparatet en gang :murvegg:

Skrevet

Hva har alder å gjøre? Hvorfor tenker du så på dette?

er ikke akkurat så stor forskjell fra 16-18 åringer! Jeg synes du gjør problemet større enn det er!

Skrevet (endret)

Du blir ikke mindre eldst i klassen dersom du fortsetter å utsette videregåene.

Endret av Rosalie
Skrevet

Jeg tar sisteåret på vgs. nå, og jeg er 23... Jeg er naturlig nok den eldste i klassen, men det er andre elever som er 20/21, og tro det eller ei: Jeg kommer godt overens med en del av mine medelever, til tross for at noen av dem bare er 18. :jepp:

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Dere har vel i grunn rett, er jo ikke sikkert jeg blir den elste heller. Den skolen jeg startet på ( gikk der bare en dag..) var det flere som var eldre enn meg som var / er 17.

Vet ikke hvorfor jeg ser på det som et problem , nei. Er vel kanskje det at jeg "hater" fjortiser og sånn, så endt opp med en klasse full av " idioter" hadde jeg ikke taklet.

Haha, det eneste som kan være kjekt, er at jeg blir en av de helt få som har lappen i klassen ^^ ( hvis jeg får den til neste år da, men regner da med det)

Ja, jeg blir jo bare eldre. Jeg tar vgs til høsten tror jeg. vis jeg ikke gjør det kommer jeg aldri til å gjøre det, så;P

Skrevet

Like greit å bli ferdig. Du er nesten garantert ikke den eneste som er eldre enn 15/16 :P

Skrevet

Det er mange som er 18 år og eldre når de begynner på videregående. Å hva betyr nå det uansett. Du er jo der for å lære og ta eksamen, ikke for å få venner og omgås. Men siden du er såpass sent ute med å begynne kan du ha problemer med motivasjonen. Har hørt mange som begynner sent på videregående si at de har det. Du må være helt sikker på at du orker to eller tre år på skole. Det er uansett det som lønner seg å gjøre i ditt ståsted.

Skrevet

Selvfølgelig, det aller beste for deg er å begynne på vgs til høsten. Du er enda bare 17, og det er viktig å ha struktur i hverdagen og å ha små mål å jobbe mot.

Da jeg gikk siste året på vgs, ble vi alle 19, men en fyr i klassen ble 21. Vi tenkte egentlig ikke over det med mindre han minnet oss på at han ble 21. 2 års forskjell er ingenting. :jepp:

Så selv om du blir 18 neste år, så er du bare 2 år eldre, og det er ingenting. Er nok noen andre som også er 17, 18 år som begynner neste år, selv om de fleste er 16.

Vet selv at mange tar et friår og drar på fhs, eller tar et år i utlandet. Da kommer de 1 år å etterskudd, og må gå i klasse med de som er et år yngre.

Men om du klarer, ville jeg prøvd å få meg en jobb sånn at du har noe å gjøre på frem til høsten? Det er godt for deg selv å ha noe meningsfylt å gjøre, tror jeg :)

Du kan også begynne på fhs på nyåret og kun gå et halvt år frem til sommeren.

Da jeg gikk på fhs var det en gutt og en jente som begynte på nyåret, fordi de ikke hadde noe å gjøre etter jul og frem til sommeren, og de ville gjøre noe annet enn å jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...