Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fullførte kun 1 år på vgs.

Etter dette jobbet jeg litt, og bestemte meg for å vente med studier pga motivasjonen.

Så ble jeg sykemeldt og psykisk syk.

Det har tatt meg nå ca 4 år å bli bra.

Og jeg begynner å føle meg klar for å begynne å studere.

Det har alltid vært noe jeg har ønsket, og jeg gleder meg til å ta fatt på det.

Problemet er nå at jeg føler meg for gammel til å starte på vgs (25 år), og jeg har nok ikke rettigheter til det heller.

Jeg har rettigheter til å få voksenopplæring, og kan ta de 6 fagene, for å få studiekompetansen under 23/5 regelen.

Men, problemet er at jeg ikke har 5 års skole eller praksis.

4 år har jo faktisk gått på å bli frisk.

Jeg leste at det går ann å få dispensasjon pga sykdom, men det gjelder for de under 25 år.

Hvordan skal jeg kunne ta studiekompetansen på best mulig måte da.

først skole, så jobb i 2 år før jeg studerer vil jeg ikke gjøre. Det syns jeg tar for lang tid.

Må jeg da ta eksamen i alle fagene i vk1 og vk2 for å fullføre det jeg startet på tidligere?

Eller fins det andre måter/regler som jeg ikke har fått med meg.

Det må da finnes noe annet. Jeg har jo ikke kastet bort 4 år, de har gått bort til hard jobbing for å kunne fungere i livet. Hardere enn jeg har kunne sett for meg.

Noen som har erfaringer eller kjenner til regler når det gjelder dette?

Takk for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet dessverre ikke, men jeg synes du burde kontakte NAV. Det kan hende de har en ordning for deg :)

Skrevet

Du kan gå opp som privatist i flere fag enn bare de 6 fagene, vet ikke hvor mange. Men da regnes det som at du har gått vg3 eller hva det heter nå. Du må ha de 6 fagen og flere valgfag, gym og sikkert litt til. Ring til nærmeste privatist kontor og hør, det er mulig skjønner du selv om det kanskje tar deg et år. :)

Skrevet

Du kan jo ta en prat med Samordna opptak. De er jo ekspertene på hva som må til for å komme inn på høyere utdanning. De har sikkert vært borti folk med liknende historie før.

Skrevet

I og med at du ikke faller under 23/5-regelen, må du antakeligvis ta eksamen i disse fagene: Kroppsøving (skriftlig), matematikk, naturfag, samfunnsfag (samfunnslære), norsk, engelsk og et "valgfritt" programfag som f.eks. mediekunnskap, sosiologi og sosialantropologi, fysikk, kjemi, biologi eller markedsføring. Når du har bestått alle disse fagene, får du studiekompetanse. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...