Scarlett Skrevet 3. desember 2010 #1 Skrevet 3. desember 2010 Noen av dere som har peiling på dette? Da jeg fikk menstruasjonen som ung, var mensen alltid ustabil og ofte uteble den også. For å få stabil mens begynte jeg med p-piller da jeg var ca 17-18. Nå er jeg 30, og bortsett fra en periode på et par måneder har jeg gått på p-pillen hele tiden. Jeg frykter at jeg har dårlig fruktbarhet... ??
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 3. desember 2010 #2 Skrevet 3. desember 2010 Det kan du vel best sjekke hos en lege, men vi fikk opplyst av helsesøster på skolen at de fleste hadde ustabil mens de første årene. Om det medfører fullstendig riktighet vet jeg dessverre ikke.
Gjest Cho Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 De aller fleste har uregelmessig mens når de er unge. Jeg mener det tok bortimot fire-fem år før min ble sånn noenlunde stabil. Når man slutter på p-piller kan det ta en tid før eggløsningen er på plass igjen, dog.
angelou Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 HAr ikke hatt noe å si for min fruktbarhet iallefall, jeg hadde mensen annenhver uke de første årene, så ble den veldig uregelmessig, og så annenhver uke igjen til jeg begynte på p-piller. Når jeg slutta på pillen var den regelmessig. Og jeg har blitt gravid tre ganger med ikke altfor lang prøvetid.
Athene Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Jeg hadde selv ustabile, lange sykluser som tenåring (i 7 år). Gikk deretter på pillen i 7 år, og har nå manglende/lange sykluser. Så hos meg ser det ut som om det har vært et problem hele tiden. Men det er ingen sikker sammenheng. Som mange påpeker er de fleste ustabile i flere år i tenårene. Det er heller ingenting en lege eller gynekolog kan undersøke for å se om du vil få like ustabile sykluser når du slutter på pillen. Selvfølgelig er det enkelte ting de kan se på, for eksempel cyster, feil hormonverdier og så videre som kan indikere utfordringer med befruktning. Men du får neppe henvisning til dette uten å ha vært prøver en stund. Eneste måten du kan vite sikkert om dette er et vedvarende problem er å slutte på hormonprevansjon og se det an minst et år.
Gjest Nuppa_ Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Jeg hadde mensen hver 2. eller 3. mnd i begynnelsen. Begynte på p-piller etter et år, og sluttet når jeg hadde brukt de i 3 år kanskje. Etter det hadde jeg nesten aldri mensen, og det viste seg at jeg hadde PCO. Må bruke pergotime for å få EL.
Eidi_81 Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Noen av dere som har peiling på dette? Da jeg fikk menstruasjonen som ung, var mensen alltid ustabil og ofte uteble den også. For å få stabil mens begynte jeg med p-piller da jeg var ca 17-18. Nå er jeg 30, og bortsett fra en periode på et par måneder har jeg gått på p-pillen hele tiden. Jeg frykter at jeg har dårlig fruktbarhet... ?? Hei, jeg er i veldig samme situasjon. Jeg sluttet med p-piller for ca 3mnd siden. Etter en mnd fikk jeg første menstrasjon, og etter det har det ikke kommet noe. Så nå har jeg tatt to graviditetstester som er negative, og føler at jeg ikke helt har kontroll. Når det er julebord og lignende er det jo viktig å vite at man ikke er gravid, men jeg er redd jeg blir litt smårar av å gå å vente på mensen hele tiden. Er det noen som vet om det finnes graviditetstester å få kjøpt som ikke er engangs, slik at man kan teste når man er usikker? Mannen min synes det er bra at kroppen min får en pause fra p-piller, og det er nok sant.
Athene Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Hei, jeg er i veldig samme situasjon. Jeg sluttet med p-piller for ca 3mnd siden. Etter en mnd fikk jeg første menstrasjon, og etter det har det ikke kommet noe. Så nå har jeg tatt to graviditetstester som er negative, og føler at jeg ikke helt har kontroll. Når det er julebord og lignende er det jo viktig å vite at man ikke er gravid, men jeg er redd jeg blir litt smårar av å gå å vente på mensen hele tiden. Er det noen som vet om det finnes graviditetstester å få kjøpt som ikke er engangs, slik at man kan teste når man er usikker? Mannen min synes det er bra at kroppen min får en pause fra p-piller, og det er nok sant. Flergangstester finnes ikke, men kjøp billigstrimler fra www.billigetester.no. Da har man råd til å teste ofte, og de er like sikre. Men husk at det er to uker fra befruktning til en test vil være positiv. Et-par alkohol skader neppe (selv om det ikke er bevist), men man bør ikke gå på fylla når man forsøker å bli gravid. Det at kroppen trenger en pause fra p-pillen er bare en gammel myte. Det tøffeste for kroppen er å begynne på hormoner, har man gått på det en stund er det ingen risiko. Det er bare tre måneder siden du har sluttet så det er helt normalt at syklusene ikke er regelmessig. Mange har ustabile sykluser i et år etter pilleslutt. Er de fortsatt ustabile etter 12 mnd er det en annen årsak.
Eidi_81 Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Atheene: takk for raskt svar. Jeg får bare ta kroppen som den kommer... Men det er godt å vits at det meste er "normalt"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå