SusanneGullet Skrevet 3. desember 2010 #1 Skrevet 3. desember 2010 I en ukes tid nå har jeg hatt krampe lignene ubehag i bena om natten. Det er ikke vondt bare ubehagelig. Noen som vet hva dette kommer av?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #2 Skrevet 3. desember 2010 Vet ikke hva det kommer av, men magnesium skal hjelpe mot kramper. Fikk et tips på bussen her fra min medpassasjer. Hun fortalte at krampene forsvant når hun begynte med ullsokker om natta.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Hadde det samme selv for noen uker siden. Tror det kommer av magnesiummangel! Spis mat med magnesium, feks melkeprodukter, kornprodukter, nøtter, mandler, grønne bladgrønnsaker, tørkede erter, bønner, poteter, fisk og kjøtt. Dette hjalp meg, trengte ikke ta tilskudd eller noe faktisk!
SusanneGullet Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2010 Hadde det samme selv for noen uker siden. Tror det kommer av magnesiummangel! Spis mat med magnesium, feks melkeprodukter, kornprodukter, nøtter, mandler, grønne bladgrønnsaker, tørkede erter, bønner, poteter, fisk og kjøtt. Dette hjalp meg, trengte ikke ta tilskudd eller noe faktisk! Spiser mye av alt dette faktisk, så da kan det vel ikke være det
Gjest sue84 Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 (endret) kan hørest ut som rastløse føtter? det er vanskelig å forklare hvordan det kjennes ut.. såg nettop en dokumentar om det. og har vert plaga med det før.. fakta om rstløse ben: •Rundt 10 prosent av befolkningen har rastløse bein. De fleste opplever søvnproblemer i varierende grad. •Tilstanden forekommer oftest hos kvinner. •Hos mer enn en tredjedel debuterer tilstanden før 20 års alder. Forekomsten øker med alder. •De fleste rammes i lett grad. •Tilstanden er i de fleste tilfeller kronisk. •Konsekvenser av rastløse bein kan også være redusert kognitiv funksjon, særlig hos dem som får tilstanden i ung alder. Tilstanden, muligens knyttet til søvnproblemene, kan også gi nedsatt stemningsleie. •Dette er kriterier ved diagnosen: Påtrengende behov for å bevege beina, vanligvis ledsaget av ubehagelige følelser i beina. Symptomene forverres ved hvile og inaktivitet. Symptomene opphører helt eller delvis ved bevegelse av beina. Symptomene forverres om kvelden eller natten. •Symptomer hos barn minner ofte om ADHD-symptomer, både på grunn av uroen i beina og på grunn av konsentrasjonsproblemer som følge av dårlig søvn. •Årsaken til rastløse bein er ukjent, men det er holdepunkter for at det dopaminerge signalsystemet i hjernen er involvert. Arvelighet spiller en rolle i halvparten av tilfellene. •Behandling: Personer med rastløse bein bør unngå koffein, nikotin og alkohol om kvelden og bør forsøke roe seg ned før leggetid. De kan ha nytte av regelmessig fysisk aktivitet. De færreste trenger behandling, men der det er nødvendig foreligger det god effekt av dopaminerge preparater. Hvis en person har jernmangel kan det noen ganger nytte å få jerntilskudd. •Enkelte medikamenter kan føre til rastløse bein. For eksempel hos barn kan allergimedisin utløse rastløse bein. •Vil du vite mer: Les på nettsidene til Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer: www.sovno.no Kilde: Nevrolog Einar Kinge og søvnforsker Eli Sørensen. (ANB) http://www.ba.no/nyheter/irix/article4628916.ece står litt om det der kan det være det? Endret 3. desember 2010 av sue84
Gjest Stapler Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Jeg er også plaget med ubehag og rastløse ben nå i svangerskapet. Har hørt at magnesiumtilskudd kan hjelpe, men har ikke forsøkt det enda. Ligger og vrir på bena når jeg skal prøve å sove og av og til må mannen hjelpe til med litt massasje for at det skal roe seg... For min del har det hjulpet litt å strekke leggene godt før jeg legger meg.
Jesse Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Jeg vet det høres helt tullete ut, men for meg hjalp faktisk det gamle kjerringrådet med å knyte ulltråd rundt anklene, mot leggkramper.. Om det bare var psykisk eller ikke vet jeg ikke, men krampene forsvant ihvertfall over natta.. (Vet at dette hjalp min mor også når hun gikk gravid med meg.. )
leirbål Skrevet 3. desember 2010 #8 Skrevet 3. desember 2010 Det som hjalp meg var kalktabletter og bananer.
Gjest chiki Skrevet 4. desember 2010 #9 Skrevet 4. desember 2010 hos meg hjalp kalsium(?) tabletter litt. Når jeg først fikk ubehag på kvelden og natten hjalp det å legge en varmeflaske under leggene, strekke ut eller bli massert: ) Forsvant heldigvis da ungen hadde komt ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå