Gå til innhold

Hjelp til nakkeproblemer?

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Jeg har etter en bilulykke fått en skade i nakken som plager meg en del. I det daglige går det stort sett greit, men i perioder er det ille.

Nå har jeg sannsynligvis fått noe i klem og har det med å ville besvime. Selv når jeg ligger nede, går det fullstedning rundt og jeg tror jeg inneimellom er borte i et sekund eller to. Får også "hetetokter" i nakken. I går besvimte jeg og falt på stuegulvet når jeg støvsuget. Jeg er jo på jobb, så det er mulig å fungere slik det er nå, men det er veldig ubehagelig.

Til vanlig er jeg ikke svimmel, men er mer plaget med stiv nakke og hodepine. Det arter seg nesten som migrene, - jeg kaster opp, har problemer med å fokusere osv.

Har noen erfaring med behandling som har hjulpet for nakkeskade/whiplash? Jeg tenker først og fremt på smertelindring og forebyggende tiltak.

Jeg har prøvd Qi Gong, og er sånn passe fornøyd med det. Har noen prøvd Napran (eller hva det heter???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjeld forbygging (av plager) kjenner eg ei som har fått god hjelp hjå fysioterapeut. Men det krev jo ein viss sjølvdisiplin - ho har øvelsar som skal gjerast kvar morgon og kveld. Men, det fungerer altså bra for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at du ikke lenger burde bruke vanlig pute. Skaff deg en skikkelig Tempurpute, som har god støtte til nakken. De er litt dyre, men absolutt verdt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg klarer ikke å bruke termopute - har prøvd det. Men jeg kjenner andre som lovpriser dem, så de er sikkert bra.

Jeg bruker en helt flat barnepute - sleper med meg den lefsa omtrent hvor enn jeg drar (hvis jeg skal overnatte altså). :wink:

Jeg tror også at jeg burde være flinkere til å gjøre øvelser og styrke muskulaturen i nakke/rygg, Pip. Må skjerpe meg litt her. Men vanlig fysioterapi har desverre ikke hjulpet meg så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Er det noe som ligger i klem kan du gå til fysioterapeut til den store gullmedaljen uten at det hjelper. Det bør knekkes på plass igjen og det gjør kiropraktoren, men har du problemer med stive muskler kan du gå til fysioterapeut.

jeg har samme problemer som deg, og går med jævne mellomrom til kiropraktor som knekker meg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nakkeproblemer, men de stammer ikke fra whiplash. For meg hjelper det å svømme, både forebyggende og lindrende. Varme er også fint. Har kjøpt en nakke/skulderpute som jeg varmer i mikroen. Det lindrer godt når jeg er øm. Har også fått god hjelp av en idrettsmassør, men vet ikke hvordan det ville være med dine skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en venninne som har mye nakkesmerter, hun går hos en kiropraktor/homeopat som heter Arnesen (mannen til Anette Stai) som holder til i Sandvika. Hun sier hun får meget god hjelp.

Cruella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusk,- har du prøvd naprapatbehandling ?

Min kusine går jevnlig til behanling hos naprapat (ryggplager) og hun er storfornøyd. De både "masserer" og "knekker" . Dvs. de masserer før de knekker, og det skal visstnok være en god måte å behandle rygg / nakkeproblemer på.

Et par linker :

http://www.rygg.no/

http://www.naprapatsenteret.no/enter.html

Lykke til!

Rygg og nakkesmerter er pyton :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Pjusk!

Jeg synes du skal få en skikkelig utredning på nakken din. Forsøk blant annet å få en nevrolog til å undersøke deg.

Jeg har selv hatt nakkeslengskade i syv år. Jeg har forsøkt fysioterapi, manuall terapi og kiropraktikk. Ingen behandling gjør meg frisk, men massasje av hele kroppen (forsiktig med nakken) kan hjelpe meg i hverdagen. Jeg var til rehabilitering på Friskvernklinikken i Asker i 9 mnd og oppdaget der at øvelser som gikk direkte på muskulatur i nakken gjorde meg svimmel og kvalm. Kanskje var det noe av det samme som du opplever når du støvsuger.

Du bør også snakke med en advokat. Dette fordi du kan risikere ikke å bli helt frisk igjen og hvis dette medfører at du blir delvis arbeidsufør, så har du krav på erstatning fra forsikringsselskapet til han som kjørte på deg (hvis det var slik ulykken skjedde). Dette forsikringsselskapet skal også dekke dine utgifter til advokat. Hvis det ikke var en annen bil involvert i trafikkulykken er det ditt eget forsikringsselskap som gjelder eller dvs det forsikringsselskapet bilen du satt i var forsikret i.

Din advokat kan hjelpe deg med å finne nevrologer og andre spesialister som kan undersøke deg. Det kan være lurt å komme frem til en som både forsikringsselskapet og advokaten din aksepterer på forhånd ellers kan forsikringsselspaet bli vrange og ikke godkjenne rapporten til nevrologen.

Grunnen til at det er så viktig med en advokat er at det er endel frister som skal overholdes og andre fallgruver som kan gjøre det vanskelig å klare dette på egen hånd.

Jeg anbefaler den advokaten jeg hadde på det varmeste. Ta gjerne kontakt med meg om du vil vite navnet hans eller om du har flere spørsmål.

Selv om jeg ikke har blitt frisk av min skade, så betyr ikke det at ikke du blir det. Mange blir friske, men ta signalene fra kroppen din alvorlig og søk hjelp hos legen din. Du bør finne ut av dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Rart jeg skulle få svar på denne tråden nå, for i kveld har jeg så vondt i nakken/hodet at jeg er helt på gråten. Må gjøre ferdig en jobb til i morgen, ellers ville jeg ligget i senga allerede.

Zala: Takk for langt svar! Jeg har vært til utredning på Rikshospitalet og jeg har fått en erstatning fra forsikringsselskapet mitt. Jeg hadde advokat. Jeg er erklært 15 % med. invalid, men 100% erhversmessig før. Ellers enig i alle dine råd - spesielt dette med advokat! Lykke til videre med nakken din!

Går til kiropraktor nå - noe jeg omtrent aldri gjør med nakken. Jeg har måtte ta noen timer der nå for å se om jeg kan ha noen låsninger som gjør at jeg hele tiden vil besvime. Jeg har også tatt nye røntgenbilder - men de ser nok ikke noe på de. Tror ikke at de tidligere har kunne stadfeste en skade hos meg hverken med MR, CT eller røntgen. Og det gjør det hele ekstra slitsomt!!

Huff - dette er sååå fortvilende! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trøste: :klem2:

Sender masse klemmer og klapper til deg nå som du har så vondt.

Jeg håper du blir bedre av kiropraktikk. Jeg syntes det var fryktelig vondt med kiropraktikk på nakken og gruet meg til hver gang, selv om alle roste "min" kiropraktor opp i skyene og fortalte hvor flink han var.

Jeg må bare spøøre deg igjen? Har du blitt undersøkt av en nevrolog. Det er vel ganske sannsynlig at du har nerver i klem i nakken, siden du får disse svimmelhetsanfallene. Hvis du har blitt undersøkt av en nevrolog, kanskje skal du bli det igjen (av en annen). Det er jo mulig at skaden din har forverret seg, i hvertfall endret seg.

Du kan jo også eventuelt ta kontakt med smerteklinikken på Aker Sykehus.

I allefall god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Zala!! Jeg har blitt undersøkt av en av Norges fremste nevrologer (Rikshospitalet). Det er noen år siden, så du har nok rett i at jeg burde bli undersøkt igjen. Føler bare at det er en kamp å komme seg gjennom systemet. Jeg har jo en skade som ikke synes og derfor blir problemstillingen så lite konkret. Føler jeg må forklare meg om att og om att og ....

Takk for alle svar fra dere alle!!! Det hjelper litt på smertene det...!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...