Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har kjøpt hus og skal flytte sammen. Vi har tenkt til å ha et lite skilt på veggen ved døren hvor det står " Her bor ......"

Han sier at navnet hans må stå først siden det er han som står som "mesteier" i papirene. Det samme gjelder navn på postkassen. Han skal stå først,for han har satt det meste i sitt navn.

Dem jeg har prata med sier at det er mest vanlig å sette hennes navn først og hans etterpå....

Hva synes dere?

Hvordan har dere gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det "høflige" eller vanlige eller noe i Norge (etter min erfaring), er å sette damens navn først.

Hvem som eier mest og minst blir litt teit å diskutere, men er det egentlig så viktig med rekkefølgen?

Skrevet

haha, for en idiotisk grunn hvis dere begge skal bo der!

Hos oss står mitt navn først, fordi det er greiere å si dem sammen slik.

hvis man absolutt skal være veldig tradisjonsriktig er det egentlig bare i forbindelse med bryllup at kvinnens navn skal stå først, men vi har vel kommet litt lengre enn det.

Kan ikke hans navn stå først på dørskiltet og du på postkassa eller noe sånt da?

Er det virkelig ett stort problem?

Gjest GreenSky
Skrevet

Hmm! Normalt sett ville jeg ikke brydd meg om det, men hvis jeg hadde vært sammen men noen som insisterte på å sette navnet sitt først, ville jeg rynket på nesa!

Å sette ditt navn overst på ringeklokka og hans øverst på postkassa, syntes jeg var en god ide.

Eller kanskje loddtrekning?

Skrevet
Det "høflige" eller vanlige eller noe i Norge (etter min erfaring), er å sette damens navn først.

Hvem som eier mest og minst blir litt teit å diskutere, men er det egentlig så viktig med rekkefølgen?

:Nikke: Enig i dette her gitt. Synes det er mest normalt at damene står først jeg da, og jeg står oså først på vårt dørskilt... :D

Skrevet

Grunnen til at jeg ville spørre dere her inne om hva som er mest vanlig, er fordi han insisterte på at hans navn skulle stå først siden han har satt det meste på seg selv. Han sier nemlig at det er mest vanlig å bruke mannens navn.

Jeg har tenkt å dele det. den ene først på døra og den andre først på postkassen. Hvorfor skal han få sin vilje på alt..

Skrevet

Min far sier alltid: Damene først.

Er det egentlig så nøye da? Det er en liten seier siden vi jenter bruker å bestemme det meste ellers :blunke: .

Skrevet

har han virkelig så stor behov for å markere at han eier mest, og egentlig er det mest hans?

En smule barnslig, spør du meg...

Nei, du får være den voksne i forholdet og si at dere kan dele det, en først på postkassa og en først på ringeklokka. Så hvis det er så viktig for han så kan du gi han gleden over å bestemme hvilken han vil ha navnet sitt på øverst.

Gjest Anonymous
Skrevet

Av en eller annen grunn har jeg skrevet navnet hans først og mitt til slutt når vi skriver hilsninger o.l.

Men at det skal være slik, er jo noe tull. Hvis han hadde begynnt å forlange å stå fremst på dørskilt o.l. hadde trudd han hadde vært smårar. Det er vel ingen som forlanger det. Trodde det kom på det samme jeg.

Men når du sier det, så skal jeg sannelig begynne å skrive mitt navn først ja. Tror ikke han tenker så mye over det, og ikke jeg heller for den sin skyld. :wink:

Hvis du kjøper et dørskilt, så skriv ditt navn øverst, og si til han at hvis han absolutt er så barnslig at han må stå øverst så be han skaffe seg et selv..

Skrevet

:lol:

ja jeg håper dere har kommet til enighet over denne latterlige diskusjonen i heimen... har aldri tenkt på problemstillingen....

hos oss står "mitt og hans, et barn, et barn, et barn"

ungenes navn står under våre. men på postkassa tror jeg jammen at jeg skrev ungene først, så våre. men om jeg skrev mitt eller hans først? nei det husker jeg ikke, og det tror jeg ikke min mann vet heller.... :ler:

Skrevet

Spiller da vel ingen rolle hvem som står "først".

At samboeren din virkelig mener at han bør stå først fordi han har størst andel i huset lyder helt merkelig for meg :o Bare det at han tenker over dette synes jeg er litt urovekkende....

Skrevet

Hele leiligheten vår står i hans navn. Jeg er bare med å betaler. Men likevel er det mitt navn som står først, både på døren, postkassen og ringeklokken.

Vi diskuterte aldri dette, og kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem?

Gjest Anonymous
Skrevet

Han virker litt eiersyk mannen din!! :-?

Gjest GreenSky
Skrevet

Hvorfor vil han absolutt ha navnet sitt først?

Et markeringsbehov? At han er "sjef" siden han eier mest? Egoisme?

Synes bare det høres litt rart ut å forlange noe sånt. :klø:

Skrevet

Hos oss står navnet hans først fordi de passer best sammen sånn - men det er likevel jeg som eier huset. Har aldri vært tema hos oss, og jeg trodde faktisk ikke det var mulig å lage noe styr utav det jeg?!?

Gjest Zalomine
Skrevet

På dørskiltet vet jeg ikke, det fikk vi av hans søster i julegave (hun har kjøpt det, det er håndmalt og riktig leggert, og med "naturlig avsatt plass i motivet" til ungene, som hun påpekte med et smil..) Men det har dessverre ikke kommet opp enda. På postkassa... husker ikke, og bryr meg ikke. På ringeklokka står mitt navn først, men det er fordi det falt naturig for meg å skrive det sånn, men nå er det slitt bort, så der står egentlig ikke noe.

Kan ikke skjønne at noen vil KREVE noe i en slik sammenheng. Og med den argumentasjonen? Høres ut som om han er ca 5 år...

Håper dere finner ut at det.

Skrevet

Jeg er også enig med Minniepus :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...