Husplante Skrevet 3. desember 2010 #1 Skrevet 3. desember 2010 Fikk nettopp en telefon fra sjefen i et barnehagevikariatsbyrå, og p.ga diverse 'litt vel negative' tilbakemeldinger bestemte de seg for å si ifra til meg at jeg desverre er litt for ung akkurat for vikariatjobb. Hva søren gjør jeg nå? Hun mente selv at jeg burde søke praksisplass i en barnehage og være der fast, dvs ikke være vikar, men hvordan gjør jeg dette? Gjennom nav? Har tenkt til å fortsette i barnehage, for jeg føler ikke at jeg er 'moden' nok for en buttikkjobb, eier ikke den selvstendigheten som skal til for å stå i en butikk alene. Har tenkt til å bli førskolelærer og kunne ønske jeg bare kunne begynt med en gang på den utdanningen, men det finnes vel ingen slik utdanning som begynner etter jul? Noen forslag? ...
bttb Skrevet 3. desember 2010 #2 Skrevet 3. desember 2010 Kanskje en butikkjobb er akkurat det du trenger for å bli mer moden og selvsikker? Man lærer i alle fall ikke om man ikke prøver! 2
Nalla Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Du kan jo alltids høre med skolen der du har tenkt å ta førskolelærerutdanningen. Kanskje er det noen fag som går i vårsemesteret som ikke forutsetter at du allerede har tatt høstsemesteret? Så ta kontakt med dem, og hør!
Envy Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 Hehe, er du ikke moden nok for å sitte i kassa på rema er du ihvertfall ikke moden nok for å oppdra andre folk sine unger! Prøv å søk på litt forskjellige jobber som du finner ute på finn Går du på skole?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 Hehe, er du ikke moden nok for å sitte i kassa på rema er du ihvertfall ikke moden nok for å oppdra andre folk sine unger! Prøv å søk på litt forskjellige jobber som du finner ute på finn Går du på skole? Gratulerer, du byttet på det TS fortalte.
The Kitten Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Jeg skjønte ikke dette helt. Du fikk ikke fortsette der du jobbet p.g.a. litt vel negative tilbakmeldinger. Likevel oppfordrer hun deg til å søke praktisplass og være fast I en barnehage? :klø:
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Jeg skjønte ikke dette helt. Du fikk ikke fortsette der du jobbet p.g.a. litt vel negative tilbakmeldinger. Likevel oppfordrer hun deg til å søke praktisplass og være fast I en barnehage? :klø: Synes også dette høres veldig rart ut...
Husplante Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2010 Synes også dette høres veldig rart ut... Dette mente hun fordi en vikariatjobb er mye mer innviklet og vanskeligere å forholde seg til enn en fast jobb. Som vikar ble jeg sendt til forskjellige barnehager hele tiden, måtte tidlig opp om morgenen og finne ut på kartet 'hm hvor skal jeg jobbe i dag da' (fikk som oftest beskjed samme morgenen som jeg ble sendt ut) og måtte komme meg dit ASAP. (as soon as possible). Da møter man kanskje 100 barn og voksne hver uke, du burde huske hvert eneste navn (barnet blir litt sur hvis du kaller han jon og han heter bjørn), alle barnehager har ulike rutiner og ulike syn + meninger om ting, og må være like 'profesjonell' uansett hvem jeg møter. I en fast barnehage er alt som sagt fast. Du vet hvem du jobber med, du kjenner -og kan få et forhold til barna, du vet hva du skal, når du jobber osv osv. Det er en veldig greit å jobbe som vikar men veldig slitsomt, spesielt når jeg bare er 18 og aldri har hatt noen erfaring med barn tidligere.
Kima Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Ta kontakt med kommunen, de vet om det er barnehager som har brukt for vikarer. Og selv om det bare er ringevikar pleier barnehagen å bruke den samme vikaren hele tiden da det er lettere enn å forholde seg til flere. Eller ta direkte kontakt med barnehagene og hør om de har brukt for vikarer. Du kan gjøre det samme hos skolene i området. De har alltids bruk for noen de kan ringe når det er mangel på lærere pga sykdom og kurs.
Husplante Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2010 (endret) Hehe, er du ikke moden nok for å sitte i kassa på rema er du ihvertfall ikke moden nok for å oppdra andre folk sine unger! Prøv å søk på litt forskjellige jobber som du finner ute på finn Går du på skole? Har egentlig ingen planer om å sitte bak en kasse, men får se hva for en jobb jeg blir tilbudt... I verste tilfelle kan det ikke være så ille å jobbe på Bunnpris. Eller rema 1k for den saks skyld. Jeg har ikke sagt at jeg er moden nok for å oppdra folks unger heller - det er det som er poenget, og blant annet derfor jeg ble sagt opp. Men takk for at du poengterte det, det gledet mitt hjerte enormt å få det gnidd inn i ansiktet hehe. Tilslutt: Nei, er ferdig med vg og bestod heldigvis, så studiekompetanse har jeg. Har tenkt til å søke på Førskolelærerutdanning i Trondheim, men er litt vanskelig da jeg bor i Drammen og kan ikke flytte nå, så kan hende jeg tar den i Drammen istedet. Endret 3. desember 2010 av Husplante
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #11 Skrevet 3. desember 2010 Det er nok fordi vikar=en som direkte kan ta over alle oppgaver, altså ikke en som er ny og trenger opplæring. Jobben skal bli gjort like bra som det var en fast.
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #12 Skrevet 3. desember 2010 Hvor ung er du TS? Skjønner at det man blir litt satt ut i slike situasjoner, men man må bare ta seg selv i nakken og komme seg ut i jobb igjen. Om du er veldig ung så ville jeg nesten rådet deg til å ta de jobber som byr seg, nesten uansett hva det er. Det er jo mulig at du trenger litt arbeidserfaring. Hva slags utdannelse har du? Om du vil jobbe i barnehage, så kan du jo stille opp som ringevikar. Det blir ikke satt like høye krav til disse, og ringevikarer blir litt som ekstrahjelp når det er få på jobb, og som kanskje tar seg mer av det praktiske. Dette kan jo iallefall gi deg litt erfaring på området, du kan se og lære mye.
Husplante Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2010 Hvor ung er du TS? Skjønner at det man blir litt satt ut i slike situasjoner, men man må bare ta seg selv i nakken og komme seg ut i jobb igjen. Om du er veldig ung så ville jeg nesten rådet deg til å ta de jobber som byr seg, nesten uansett hva det er. Det er jo mulig at du trenger litt arbeidserfaring. Hva slags utdannelse har du? Om du vil jobbe i barnehage, så kan du jo stille opp som ringevikar. Det blir ikke satt like høye krav til disse, og ringevikarer blir litt som ekstrahjelp når det er få på jobb, og som kanskje tar seg mer av det praktiske. Dette kan jo iallefall gi deg litt erfaring på området, du kan se og lære mye. Er 18 år, gikk ferdig vg i vår. Må bare få meg noe mer arbeidserfaring ja, er egentlig restaurantmedarbeider også men den stillingen er bare 10% så mye inntekt er det jo ikke. Har vært det i noen måneder, men så fort jeg finner en annen jobb så sier jeg opp den lille stillinga... Har forhørt meg og så vidt som jeg skjønte er det ingen mulighet for noen høyere prosent enn jeg allerede har. Takk for tanken angående ringevikar; men det er nettopp det jeg har vært, og det var det som ikke fungerte. Om ikke du mener ringevikar i en fast barnehage, det er noe annet. Men vil også gjerne ha litt mer enn bare 10% i måneden som man kanskje skjønner, må jo ha penger til bo og mat jeg også.
Cordelia Skrevet 3. desember 2010 #14 Skrevet 3. desember 2010 (endret) Tror kanskje det de mente er at ved en praksisplass ville du kanskje få litt mer tid til å sette deg inn i ting og få erfaring samtidig som du får litt mer veiledning underveis. Var ihvertfall sånn jeg tolket det. Ved en vikarstilling er det vel ofte litt mer stress og kanskje i perioder hvor de er i manko på folk, så da må man jo automatisk klare seg litt mer selv. Jeg tror kanskje dette kan være en god ide jeg. Da får du jo prøvd om dette er noe du faktisk vil satse på. Forhør deg litt rundt på barnehager, de vet sikkert endel om dette, eller evt. NAV. Endret 4. desember 2010 av Cordelia
Gjest WendyClear Skrevet 3. desember 2010 #15 Skrevet 3. desember 2010 Jeg har selv jobbet som vikar i barnehager gjennom vikarbyrå i et år og skjønner stresset. Nå var jeg heldig og fikk stort sett samme barnehagen fra starten (så og si hver dag), på den måten fikk jeg litt "hjelp" når førskolelærer hadde tid. Jeg har lært utrolig mye på det året jeg jobbet som vikar, så jeg syns ikke du skal gi opp planen om å jobbe i barnehage (som noen over nevnte). Mitt tips er å kontakte barnehagene i nærheten og høre om de trenger ringevikar (da vil de gjerne ta deg inn en dag det er litt roligere sånn at de blir kjent med deg og du med dem). Praksisplass kunne også være en god idè, da vil du få støtte fra NAV (såvidt jeg vet) og barnehagen har deg som gratis arbeidskraft, derfor vil de hjelpe deg så godt som mulig. Er det noen barnepass muligheter i nærheten, da tenker jeg på treningssenter og lignende, det kan også være en fin jobb å ha frem til studiet (men her er det ofte ikke 100% stillinger).
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #16 Skrevet 3. desember 2010 Det var i hvert fall sånn før at man kunne få støtte fra NAV til praksisplass når man var ung og arbeidssøker (måtte ha gått uten jobb noen måneder, mulig det er andre ordninger nå - den gangen jeg søkte het NAV fortsatt Arbeidsformidlingen ). Det kan være en fin løsning for at barnehagen skal ha mulighet til å ha deg "ansatt", samtidig som de kanskje har kapasitet til å lære deg opp litt. Skjønner godt at det kan være vanskelig å være ny vikar i ulike barnehager - jeg er 15 år eldre enn deg og jobbet i barnehage for et år siden, og det var en jobb det tok tid å komme inn i. Det er masse ulike rutiner (som varierer fra barnehage til barnehage... fra måltider til utetider og hvilke grupper som gjør hva sammen, hvilke grenser som settes, om man kan finne skriftlig info om rutinene eller ikke osv ...) og ofte ser man ikke de andre voksne ansatte annet enn i en og annen pause, så man får jo ikke så mye tilbakemelding der og da heller. Heldigvis var jeg mest i én barnehage slik at jeg kom litt inn i ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå