Gå til innhold

Tentamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min hadde tentamen i dag, og gikk allerede like etter klokka 9. :murvegg: Jeg ble litt forbauset over at han i det hele tatt fikk lov til å levere så tidlig, for da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi ikke levere før etter et bestemt klokkeslett.

Hvordan er reglene på skolene til barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter fikk ikke gå før etter kl 12. Men venninner fra andre skoler fikk også få straks de var ferdige

Skrevet

Vel, dersom han faktisk var ferdig med tentamenen litt etter kl 9, hva er vitsen i å sitte på skolen?

Gjest jomfrua
Skrevet

På skolen til mine barn måtte de sitte til kl 1100.

Den eneste forberedelse jeg merket til tentamen var deres organisering/masing av hva de skulle ha med å spise :)

Skrevet

Vel, dersom han faktisk var ferdig med tentamenen litt etter kl 9, hva er vitsen i å sitte på skolen?

Poenget er vel at dersom han må sitte i et visst antall timer øker sjansen for at han prøver å svare på tentamen, i stedet for å skrive navnet sitt og gå?

Da jeg gikk på ungdomsskolen kom det litt an på hvilken tentamen det var. Under Norsk-tentamen hadde vi såkalt "prosesskriving" så man skulle samarbeide med elevene rundt seg etter en viss tid med brainstorming/skriving av kladd. Da fikk vi naturlig nok ikke gå etter 10 minutter.

Skrevet

Vi måtte sitte til minst rundt 11, som var tidspunktet flertallet begynte å bli ferdig med del 1.

Skrevet

Jeg tror vi måtte sitte til 13.

Skrevet

Vi måtte som oftest sitte til 10 eller 11. Vi hadd en simpel norsktentamen en gang, 99% av klassen gikk klokken 10. På matte derimot så har jeg aldri opplevd at noen har gått før klokken 14.

• Liker 1
Skrevet

Vi måtte alltid sitte til 11 tror jeg.

Første gang vi hadde tentamen så gikk det litt sport i å gjøre seg fort ferdig og gå tidlig. Men etter hvert modner man og innser at det faktisk kan lønne seg å sitte til man er ferdig, selv om flertallet av klassen allerede har gått.

Men det skal være en spesiell tentamen om man kan gå kl. 9 og likevel få bestått. Eller ren latskap, siden man da burde få bedre karakterer bare av å sitte noen timer til.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Men det skal være en spesiell tentamen om man kan gå kl. 9 og likevel få bestått. Eller ren latskap, siden man da burde få bedre karakterer bare av å sitte noen timer til.

Hvis dette er en ungdomsskoleelev så har det ingen konsekvens om prøven ikke bestås.

Skrevet

På skolen til mine barn kan ingen gå før kl 12. Dette har heldigvis forandret seg fra da jeg gikk på ungdomsskolen -vi fikk levere kl 09, med det resultat at noen tok det som en fridag..

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomskolen ( for et pr år siden) kunne vi gå rundt 11 tror jeg det var...enten litt før eller litt etter, husker faktisk ikke, haha. Men tror det var sånn at vi kunne gå sånn at vi rakk 11 bussen hjem, eller så var det 12 bussen.

Er man ferdig så er man ferdig. Jeg ble som regel alltid ferdig en stund før vi kunne gå, å da satt jeg bare å trippet mens jeg glodde i veggen..hvorfor ikke bare kunne gå når man er ferdig ? Greit nok at mange sikkert slurver gjennom alt for å kunne gå hjem til klokken halv ti da, men det får da være opp til dem i såfall...

Skrevet

Vi må sitte til halv 12. På eksamen fikk vi gå med en gang vi var ferdige.

Skrevet

Sønnen min hadde tentamen i dag, og gikk allerede like etter klokka 9. :murvegg: Jeg ble litt forbauset over at han i det hele tatt fikk lov til å levere så tidlig, for da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi ikke levere før etter et bestemt klokkeslett.

På ungdomsskolen fikk vi ikke lov til å gå før klokka 12. Men nå på vidregående får vi gå vi når vi vil, men det er fordi det er på egen ansvar. Og det burde du kanskje sagt til barnet ditt også.

Skrevet

Når jeg gikk på ungdomskolen fikk vi gå når vi ville. Nå går jeg på videregående, og vi får ikke gå før klokken ett, uansett hvilken tentamen det er. Dette er ikke fordi vi skal prøve å gjøre en større innsats, men fordi skolen skal føre at vi har hatt alle timene de har plikt til å gi oss, og derfor skal de tvinge oss til å sitte å se ut i lufta når vi blir ferdig med tentamen klokken elleve. Det er deesverre ikke alle som er født med IQ altså...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt ... begynte tentamen kl.9 og sønnen din gikk litt over 9?

Da rakk han vel bare å skrive navnet sitt?

Er det en grunn til at han ikke ville ta tentamen?

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi ikke lov til å gå før kl.12-13, tror jeg.

Vgs husker jeg ikke...

Når jeg hadde eksamen på universitetet på noen år siden, fikk vi ikke gå før 10.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt ... begynte tentamen kl.9 og sønnen din gikk litt over 9?

Da rakk han vel bare å skrive navnet sitt?

Er det en grunn til at han ikke ville ta tentamen?

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi ikke lov til å gå før kl.12-13, tror jeg.

Vgs husker jeg ikke...

Når jeg hadde eksamen på universitetet på noen år siden, fikk vi ikke gå før 10.

Nå er vel ikke universitetet helt sammenlignbarn med grunnskolen. At man ikke får gå før kl 10 (evt. en time etter eksamensstart) på universitetet er fordi eksamensvaktene skal sjekke legitimasjon o.l. Ikke fordi man ikke "får lov" å gå før.

Skrevet

Startet tentamen 8 eller 9?

Husker godt spesielt èn eksamen jeg hadde på ungdomsskolen, matteeksamen, der vi startet 9:00 og jeg gikk 10:15 - og da hadde jeg dobbeltsjekket og trippelsjekket alt. Fikk toppkarakter også. Er ikke nødvendigvis likhetstegn mellom tidsforbruk og karakter.

Nå hadde vi som regel på min skole at ingen kunne gå før etter en time. Tror det er (eller iallefall var) ganske vanlig.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hmm jeg mener å huske at man kunne gå minst en time etter tentamen var begynt. Men ni var jo tidlig. For tentamen pleier å begynne halv ni? Gikk det bra på tentamen da? Høres jo nesten ut som han har levert en ubesvart tentamen

Gjest Rampunge
Skrevet

Mange ser på tentamen som fridag. Derfor er det greit og "tvinge" elevene til å sitte til et visst tidspunkt, nettopp for å få de som vil gå tidlig til å ta en ekstra titt på oppgavene. Da kan det selvfølgelig gå utover de som faktisk er tidlig ferdig, og har gjort en god innsats.

Jeg husker når vi hadde tentamen. 1 1/2 l brus, potetgull, smågodt og sjokolade. Det var tentamen for mange av elevene. Brukte vel gjerne mer enn en time på å spise opp dette.

Tentamen er jo til for at lærerne skal vurdere ståa like før halvåret er omme. Det er nivået eleven ligger på da som er med på å avgjøre karakteren. Har du fått 3 på flere prøver i løpet av halvåret, men greier å få 4 på tentamen i faget, da er det 4 som burde stå på karakterkortet til jul. Dessuten gir tentamen god øvelse i å sitte lenge med en/flere oppgaver over lengre tid. Det har de god bruk for når de skal ta diverse eksamener på VGS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...