mousepad Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Fikk nettopp lånedokumenter på kontraktsforskudd fra banken og så at renten var ca 1 prosentpoeng høyere der enn det vi har fått tilbud på det endelige lånet på . Er dette vanlig eller burde vi se oss om etter ny bank for det endelige lånet ? ?
Alison Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Fikk nettopp lånedokumenter på kontraktsforskudd fra banken og så at renten var ca 1 prosentpoeng høyere der enn det vi har fått tilbud på det endelige lånet på . Er dette vanlig eller burde vi se oss om etter ny bank for det endelige lånet ? ? Jeg går ut fra at dere skal ha et mellomfinansieringslån + et langsiktig lån? Et mellomfinansieringslån vil ha høyere rente enn vanlige lån da det er større risiko ved slike lån. 1
mousepad Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2010 Jeg går ut fra at dere skal ha et mellomfinansieringslån + et langsiktig lån? Et mellomfinansieringslån vil ha høyere rente enn vanlige lån da det er større risiko ved slike lån. Vi er godt innenfor 60 % grensa , iallefall med det kontraktsforskuddslånet .
Alison Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Vi er godt innenfor 60 % grensa , iallefall med det kontraktsforskuddslånet . Spørsmålet er om det er et mellomfinansieringslån eller om det er det langsiktige lånet. Som nevnt i mitt forrige innlegg vil et mellomfinansieringslån ha en høyere rente enn et langsiktig lån.
Alison Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Vi er godt innenfor 60 % grensa , iallefall med det kontraktsforskuddslånet . Spørsmålet er om det er et mellomfinansieringslån eller om det er det langsiktige lånet. Som nevnt i mitt forrige innlegg vil et mellomfinansieringslån ha en høyere rente enn et langsiktig lån. Husk i tilfelle at et mellomfinansieringslån skal du kun ha en kort periode.
mousepad Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2010 Spørsmålet er om det er et mellomfinansieringslån eller om det er det langsiktige lånet. Som nevnt i mitt forrige innlegg vil et mellomfinansieringslån ha en høyere rente enn et langsiktig lån. Jada jeg skjønner at bankene vil tjene mest mulig penger og at endel sikkert går med på det uten å stille spørsmål ved det . Vi snakket med banken igjen , og de skulle se på om de kunne komme med et bedre tilbud .
Alison Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Jada jeg skjønner at bankene vil tjene mest mulig penger og at endel sikkert går med på det uten å stille spørsmål ved det . Vi snakket med banken igjen , og de skulle se på om de kunne komme med et bedre tilbud . Det går selvfølgelig an å spørre banken om et bedre tilbud, men det er slett ikke sikkert de går med på det. Det er som nevnt en større risiko for bankene med mellomfinansieringslån. Mange banker tilbyr ikke mellomfinansiering i det hele tatt pga. større risiko, og at det er mer arbeid for banken i forbindelse med slike lån.
mousepad Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2010 Det går selvfølgelig an å spørre banken om et bedre tilbud, men det er slett ikke sikkert de går med på det. Det er som nevnt en større risiko for bankene med mellomfinansieringslån. Mange banker tilbyr ikke mellomfinansiering i det hele tatt pga. større risiko, og at det er mer arbeid for banken i forbindelse med slike lån. Det er egenkapital andelen som avgjør risikoen og ikke om det heter det ene eller det andre .
Illuminati Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Det er egenkapital andelen som avgjør risikoen og ikke om det heter det ene eller det andre . Nei, det stemmer ikke! Det er den maksimale belastningen og låntakers evne til å bære den som avgjør risikoen.
mousepad Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2010 Nei, det stemmer ikke! Det er den maksimale belastningen og låntakers evne til å bære den som avgjør risikoen. Ja , men banken vil jo få pengene sine , hvis egenkapital andelen er høy nok .
Alison Skrevet 3. desember 2010 #11 Skrevet 3. desember 2010 Det er egenkapital andelen som avgjør risikoen og ikke om det heter det ene eller det andre . Jo, det er forskjell på lånetyper og det er ikke bare egenkapitalen som avgjør renten. Nå kjenner jeg best til hvordan det blir gjort der jeg jobber, og der er det to forskjellige rentesatser på mellomfinansieringslånet avhengig av hvor god sikkerheten er, men du vil uansett ikke få like lav rente på mellomfinansieringslånet som det langsiktig lånet. Er du ikke villig til å betale noe høyere rente for et mellomfinansieringslån får du sette overtagelsestidspunktet noe etter nye eiere har overtatt din gamle bolig. Problemet ditt da blir at du må finne et annet sted å bo fra du flytter fra din gamle bolig og til du overtar den nye. Folk betaler uten å mukke store summer i megleromkostninger for å selge boligen, men krangler over renten på mellomfinansieringslånet som de skal ha fra noen dager og i verste fall opp til noen få måneder Ja , men banken vil jo få pengene sine , hvis egenkapital andelen er høy nok . Joda, men det er likevel høye risiko for banken enn ved vanlige lån. Det at en er avhengig av mellomfinansiering sier noe om at en ikke har økonomi til å sitte med lån på både gammel og ny bolig og/eller at det ikke er nok egenkapital i ny bolig til at totalt lån kan sikres der. Når en har fått et mellomfinansieringslån er det en forutsetning at gammel bolig skal selges, og at en ikke har mulighet til å sitte med begge boligene over tid. Det er en risiko for at en ikke får solgt boligen, eller at en må selge under takst. 1
Østlandet Skrevet 3. desember 2010 #12 Skrevet 3. desember 2010 Har en følelse av at ikke tr.starter vet helt hva en mellomfinansiering er (og en del andre ting).....
mousepad Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2010 Har en følelse av at ikke tr.starter vet helt hva en mellomfinansiering er (og en del andre ting)..... ..... joda det vet jeg ... Mellomfinansiering er at man får lån til den nye boligen , før den gamle er solgt . Dvs at hvis man har 1 million i lån på den boligen man bor i og kjøper seg en bolig til 2 millioner , vil man ha 3 millioner i kortsiktig kapitalbehov til man får frigjort EK i den opprinnelige boligen og dette er det som da kalles mellomfinansiering . ( sett bort fra salgs/kjøpskostnader ) At ikke så veldig mange vet så mye om finansiell risiko er en annen ting .
Rosalynn Skrevet 3. desember 2010 #14 Skrevet 3. desember 2010 J Folk betaler uten å mukke store summer i megleromkostninger for å selge boligen, men krangler over renten på mellomfinansieringslånet som de skal ha fra noen dager og i verste fall opp til noen få måneder Vanligvis skriver du veldig mye bra, Alison, men dette reagerer jeg på... Hva har meglerhonorarer med mellomfinansiering å gjøre? Det er jo logisk at de fleste ønsker å bruke en dyktig megler når de skal selge, fordi de vil oppnå så høy pris som mulig. Å selge uten megler hadde iallfall ikke jeg turt... og skal jeg først bruke penger, vil jeg finne en jeg har tro på. For øvrig ser jeg poenget ditt om at lånet er midlertidig og at summen derfor blir "en dråpe i havet." Likevel vil man jo helst ikke betale mer enn man må.
Alison Skrevet 3. desember 2010 #15 Skrevet 3. desember 2010 Hva har meglerhonorarer med mellomfinansiering å gjøre? Det er jo logisk at de fleste ønsker å bruke en dyktig megler når de skal selge, fordi de vil oppnå så høy pris som mulig. Å selge uten megler hadde iallfall ikke jeg turt... og skal jeg først bruke penger, vil jeg finne en jeg har tro på. Begge deler har med salg av boligen å gjøre. Du betaler det megleren ber om for å ha tryggheten for at ting går slik det skal ved boligsalget, men klager over å betale en noe høyere rente på et mellomfinansieringslån som er et lån med høyere risiko for banken enn vanlig lån. Både meglerhonoraret og kostnadene for mellomfinansieringslånet er en del av kostnadene for salg av den gamle boligen. Dette kan gjøres rimeligere ved at en står for salget av boligen selv og/eller at en slipper mellomfinansieringslån ved å finne en midlertidig plass å bo fra ny eier overtar boligen og til ny overtas. Dette er valg hver enkelt kan ta. 1
mousepad Skrevet 4. desember 2010 Forfatter #16 Skrevet 4. desember 2010 Begge deler har med salg av boligen å gjøre. Du betaler det megleren ber om for å ha tryggheten for at ting går slik det skal ved boligsalget, men klager over å betale en noe høyere rente på et mellomfinansieringslån som er et lån med høyere risiko for banken enn vanlig lån. Både meglerhonoraret og kostnadene for mellomfinansieringslånet er en del av kostnadene for salg av den gamle boligen. Dette kan gjøres rimeligere ved at en står for salget av boligen selv og/eller at en slipper mellomfinansieringslån ved å finne en midlertidig plass å bo fra ny eier overtar boligen og til ny overtas. Dette er valg hver enkelt kan ta. Jeg syntes ikke akkurat det er noe spesielt godt argument å si at fordi meglerhonorarene er høye , så kan man like så godt slenge ut noen ekstra tusenlapper , så banken kan tjene noen ekstra penger de også . Kanksje det egentlig burde vært sånn med alle tjenstene rundt et boligsalg ? Hva med å betale vaskefirmaet som skal vaske ned huset noen ekstra tusenlapper og kanskje en egentlig burde betale flyttefolkene dobbelt også , tross alt så har det jo med hussalget og gjøre og da spiller det jo ikke noen rolle om tjenesten tilbys langt rimeligere av en konkurrerende virksomhet . Sett i fra bankenes ståsted , som forøvrig eier 90 % av meglerforetakene i Norge , må det jo være en drømmesituasjon med kunder som driter i hva de skal betale og lar seg lure av sleipe bankansatte som prøver å innbilde dem at tusenlappene mister sin vanlige verdi bare fordi de oppstår som kostnader i forbindelse med et hussalg - og endel forbrukere lar seg nok føre bak lyset også , mens andre leter etter bedre tilbud for tross alt så lever jo også bankene av kundene sine . ( selvom enkelte bankansatte har en tendens til å glemme akkurat dette faktum immimellom )
Alison Skrevet 4. desember 2010 #17 Skrevet 4. desember 2010 Sett i fra bankenes ståsted , som forøvrig eier 90 % av meglerforetakene i Norge , må det jo være en drømmesituasjon med kunder som driter i hva de skal betale og lar seg lure av sleipe bankansatte som prøver å innbilde dem at tusenlappene mister sin vanlige verdi bare fordi de oppstår som kostnader i forbindelse med et hussalg - og endel forbrukere lar seg nok føre bak lyset også , mens andre leter etter bedre tilbud for tross alt så lever jo også bankene av kundene sine . ( selvom enkelte bankansatte har en tendens til å glemme akkurat dette faktum immimellom ) Hvis du først skal se saken fra bankens ståsted bør du kunne se at det er en del risiko forbundet med mellomfinansiering. Mellomfinansiering er derfor heller ikke noe alle bankene tilbyr. Noen av bankene som har mellomfinansieringslån tilbyr dette kun til egne kunder. Du har et reelt valg på om du vil ha et mellomfinansieringslån eller ei. Hvis du ikke er villig til å betale det som det koster for et mellomfinansieringslån får du selge og motta oppgjøret fra den gamle boligen først. Du har også mulighet til å sjekke betingelser i flere banker. 1
mousepad Skrevet 4. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 4. desember 2010 Hvis du først skal se saken fra bankens ståsted bør du kunne se at det er en del risiko forbundet med mellomfinansiering. Mellomfinansiering er derfor heller ikke noe alle bankene tilbyr. Noen av bankene som har mellomfinansieringslån tilbyr dette kun til egne kunder. Du har et reelt valg på om du vil ha et mellomfinansieringslån eller ei. Hvis du ikke er villig til å betale det som det koster for et mellomfinansieringslån får du selge og motta oppgjøret fra den gamle boligen først. Du har også mulighet til å sjekke betingelser i flere banker. Hvis du hadde forstått risikobegrepet , så hadde du også forstått at risikoen og derav også risikopåslaget varierer med hver enkelt sak og ikke av hva lånet heter . Noen bankansatte skjønner dette , mens andre ikke gjør det og koster derved banken verdifulle kunder som vender banken ryggen fordi de finner bedre tilbud andre steder .
Illuminati Skrevet 5. desember 2010 #19 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hvis du hadde forstått risikobegrepet , så hadde du også forstått at risikoen og derav også risikopåslaget varierer med hver enkelt sak og ikke av hva lånet heter . Noen bankansatte skjønner dette , mens andre ikke gjør det og koster derved banken verdifulle kunder som vender banken ryggen fordi de finner bedre tilbud andre steder . Det er sant. Dagens ordning gjør faktisk at de gode kundene sponser de dårlige mht risikopåslag. Lån mot bedriftskunder priser risiko pr kunde ikke for produktet. Men det er ikke de ansatte som er problemet, det er massemarkedstenkningen som presses ovenfra og ned uten myndighet for de ansatte til å gjøre annet enn å selge produktet som det er. Endret 5. desember 2010 av Illuminati
Rosalynn Skrevet 5. desember 2010 #20 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Begge deler har med salg av boligen å gjøre. Du betaler det megleren ber om for å ha tryggheten for at ting går slik det skal ved boligsalget, men klager over å betale en noe høyere rente på et mellomfinansieringslån som er et lån med høyere risiko for banken enn vanlig lån. Både meglerhonoraret og kostnadene for mellomfinansieringslånet er en del av kostnadene for salg av den gamle boligen. Dette kan gjøres rimeligere ved at en står for salget av boligen selv og/eller at en slipper mellomfinansieringslån ved å finne en midlertidig plass å bo fra ny eier overtar boligen og til ny overtas. Dette er valg hver enkelt kan ta. Jeg synes ikke det er noe godt sammenligningsgrunnlag. Hvis man velger en dårligere megler, og må selge for 100.000 mindre, trenger man jo høyere lån. Det mest optimale er selvsagt å selge før man kjøper, men hvis man finner drømmehuset/leiligheten (og vet at det er få av dem!) kan man jo diskutere om det er smart. Jeg vet iallfall hvordan jeg vil ha leiligheten min, og det hadde kostet meg atskillig mer å pusse opp en leilighet jeg likte sånn passe, om jeg hadde planer om å bo der i 5+år. Å finne ny midlertidig plass å bo er ikke så enkelt det, heller. Og jeg synes at du som bankansatt bør være forsiktig før du kommer med råd om å selge boligen selv. Det er mye juridisk å sette seg inn i, og jeg vil tro at de færreste vinner mye på å selge selv. Jeg tenker iallfall at det jeg ville tjent på å selge leiligheten selv, får jeg igjen ved å bruke megler (fordi jeg tror det er flere som vil by). I dette tilfellet er det jo heller ingen spesielt stor risiko, selv om det er snakk om et mellomfinansieringslån. Endret 5. desember 2010 av Rosalynn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå