Gå til innhold

Dekking av bord

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Cruella, uinnlogget

Min venninne og jeg har påtatt oss å dekke bordet til en felles venninne av oss som fyller 40 år i novemer. Det skal være rent dameselskap, ca 25-30 stk. Noen som har noen gode idéer?

Cruella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bruke masse aluminiums folie på toppen av en enkel hvit duk? Den kan legges glatt, krøllet, på kryss og tvers, og dere kan "stable" tallerken, glass og bestikk oppå hverandre... Det blir annerledes og flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være noe spesielt - et spesielt tema eller noe? eller har dere ingen planer?

på et helt generelt grunnlag ville jeg enten gått for et stilfullt bord med hvit/beige duk og pent dekketøy, flotte blomster og stilige lys.. det er jo alltid pent - eller kanskje noe litt røft, høstaktig - tenk høstfarger, fargerike løv, høstblomster, bare kvister, kanskje malte kvister? eller hva med å kjøpe billige duker og male rett på dem?.. bare fantasien setter begrensninger:)

NB! husk alltid å passe på å sette lys på sikre plasser, så de ikke kan komme borti eventuell borddekorasjoner og pass også på at de står på sikre underlag

Hadde vært artig å høre hva dere finner på!:)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips!

:)

Tenkte å ta en tur på Ikea og få noen tips. Evt. kjøpe noe stoffer til duk etc. og kjøpe billige lysestaker...

Cruella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne dekket et bord til en jentefest i sommer.

Vi kjøpte billig metervare til duk. Vi var 18 stykker og dekket langbord.

Kjøpte kubbelys på IKEA og fyllte et par-tre glassblomstervaser med friskejordbær.

Og dekket med fint servise som var i lokalet vi hadde leid. Ble veldig enkelt og stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt å kjøpe hvite, billige laken og brukt det som duk.

Til nyttårsaften har vi klippet ut sjablonger og sprayet vilkårlige stjerner med sølvfarge på duken. Kjøpt hvite kubbelys i forskjellig høyde som vi har viklet ståltråd rundt og så bare satt de direkte på bordet i små grupper. Serviettringer har også vært ståltråd viklet rundt f.eks. en tom dorull for å få fasongen.

Servise og glass får dere leid for en relativt rimelig penge hos Den Flyvende Tallerken el.

Et annet lystips er å sette telys i små sandkakeformer av metall.

Hvis du forteller litt mer om lokale og hvordan dere har tenkt det med mat er det lettere å komme med forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dersom det skal være STIL over det, så pass i det minste på glassa.

Hvor mange pent dekkede bord har jeg ikke sett, der ingen har rettet opp glassene? Da er det ikke like lekkert som det skulle være.

Altså, to stykker samarbeider. En står på kortenden og sikter, og forteller den andre, et glass om gangen, om det skal litt frem, eller litt tilbake. Slik at glassene står på rett linje tilslutt. Prikken over i'en!

Ellers har det kommet noen gode tips her, og jeg håper dere får det koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dekke med hvit damask - bruker alltid sølvtøy og pene glass - men resten kan være røft - fx grove linservietter - grov bordpynt - røffe lysestaker etc.

Hvis servise og galss er nøytrale kan du sprelle til med farget duk og bordpynt det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Tusen takk for flotte tips! Sikker på at vi kan få nytte av noe av dette.

Selskapet skal være i et leid lokale, så vi er ikke sikre hva som finnes av utstyr der. Tror ihvertfall at serviset er hvitt og at de har greie vinglass der. Den boken tror jeg at jeg skal titte etter på biblioteket.

Vil at bordet skal være delikat, men også litt sprekt og spesielt.

:perebrus::perebrus::perebrus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...