Gå til innhold

Bruke melk som har gått ut på dato

Gjest caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Gjest caramiacaramella

Jeg skulle til å lage kanelboller istad, men da jeg tok ut melken merket jeg at den gikk ut på dato i forgårs. Den ser helt fin ut, og lukter normalt. Er det greit å bruke den til bollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle til å lage kanelboller istad, men da jeg tok ut melken merket jeg at den gikk ut på dato i forgårs. Den ser helt fin ut, og lukter normalt. Er det greit å bruke den til bollene?

Ja, det går fint Melk kan være bra lenge etter at den er utgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG kresen på melk, men når det gjelder til baking så er det greit å bruke det så lenge det ikke lukter surt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par dager over dato nå i kulda spiller liten rolle, og du merker jo om melka er klumpete eller lukter surt. Et par dager over dato på sommeren derimot, da ville jeg tømt ut melka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge melka ikke er klumpete eller lukter surt, går det helt greit. Husker ofte fra barndommen at mamma sa "vil dere ha vafler eller pannekaker til kvelds? Har noe gammel melk jeg må bruke". Så baking går vel helt strøkent:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at melk som lukter og ser normal ut, ville jeg brukt til baking. Men som oftest er det den melken som ikke er åpnet, da jeg synes det lett blir klumper i åpnet melk som bare er gått ut på dato med et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare meg? Eller har melka begynt å holde seg lengre enn før? Spesielt melk fra Q-meierine syns jeg holder veldig lenge. Jeg hadde en melk i kjøleskapet som var en uke (!) over datoen, og var fortsatt ikke sur eller klumpete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

går helt fint å bruke melk som har gått ut på dato til baking og mat, så lenge den ikke er sur. Husker at mamma alltid pleide å hive melkekartonger i fryseren om de gikk ut på dato, så tinte vi dem hvis vi skulle bake boller eller lage kakao eller noe, ganske smart egentlig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd melk som er en mnd (!!!) over datoen og fortsatt ikke har den minste antydning til klumper eller sur smak/lukt, jeg. Men nei: jeg synes ikke melka varer lengre nå enn før. Men det kan jo hende at meieriene har tatt i bruk endel ny teknologi som gjør pakkeprosessen enda mer steril og hygienisk, jeg regner med det skjer endel utvikling også på det området. Pluss at de har blitt bedre på kvalitetskontroll og oppbevaringen hos transportører og butikker (og folk flest) har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd melk som er en mnd (!!!) over datoen og fortsatt ikke har den minste antydning til klumper eller sur smak/lukt, jeg. Men nei: jeg synes ikke melka varer lengre nå enn før. Men det kan jo hende at meieriene har tatt i bruk endel ny teknologi som gjør pakkeprosessen enda mer steril og hygienisk, jeg regner med det skjer endel utvikling også på det området. Pluss at de har blitt bedre på kvalitetskontroll og oppbevaringen hos transportører og butikker (og folk flest) har blitt bedre.

Pluss at det kan hende at de har begynt å sette utløpsdatoen tidligere enn før. Det er jo "føre var"-datoer dette, og hvis mange opplevde at den ble dårlig før er det ikke rart om de har flyttet den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...