Gå til innhold

Regninger - betale over fristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.. Jeg har glemt å betale en regning (et abonnoment for et blad jeg leser), det er to dager siden jeg skulle ha betalt.. Burde jeg bare vente på purringen da, så det ikke blir mye rot med betalingen (for jeg må jo betale noe ekstra nå vel?), eller skal jeg bare betale ikveld og ta det deretter? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Betal nå. Det tar ofte en stund før de sender purringen uansett.

Skrevet (endret)

Så lenge det ikke er til staten kan du betale intill 14 dager over fristen, uten at de kan pålegge deg gebyr for det :)

Edit: Loven som bestemmer dette finner du i forskrift til inkassoloven § 1-2 første ledd!

Endret av Nalla
Skrevet

Du får neppe noen purring ved å betale 2 dager for sent. Får du purring står det somregel at hvis du har betalt i løpet av de siste dagene kan du se bort fra purringen.

Skrevet (endret)

Takk for svar! :) Nå ble jeg lettet.

... så var man ikke anonym mer :P Men følte det var så dumt spørsmål. :sjenert:

Endret av Plutseliten
Skrevet

Jeg må innrømme at det er svært ofte jeg betaler noen dager for sent, ikke med vilje, men jeg glemmer det. Det har ikke noe å si når det bare er noen dager. Du får ikke purring så kjapt.

Skrevet

Så lenge det ikke er til staten kan du betale intill 14 dager over fristen, uten at de kan pålegge deg gebyr for det :)

Edit: Loven som bestemmer dette finner du i forskrift til inkassoloven § 1-2 første ledd!

Men de har hjemmel for å ilegge forsinkelsesrente link. Men det er jo ingen leverandører som sender ut rentenota etter to dager, men ville bare presisere at leveranører kan ilegge rente før det har gått 14 dager. Det koster faktisk fordringshaver at skyldner ikke betaler i tide, det betyr jo at kreditor må betale rente på sitt lån.

Skrevet

Men de har hjemmel for å ilegge forsinkelsesrente link. Men det er jo ingen leverandører som sender ut rentenota etter to dager, men ville bare presisere at leveranører kan ilegge rente før det har gått 14 dager. Det koster faktisk fordringshaver at skyldner ikke betaler i tide, det betyr jo at kreditor må betale rente på sitt lån.

Det stemmer ikke alltid. I hht forsinkelsesrenteloven skal da forfallsdato være avtalt på forhånd, ellers gjelder det 30 dager før rente kan beregnes.

http://www.lovdata.no/all/tl-19761217-100-0.html#2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...