Gå til innhold

Kordan lagar du eggerøre?

Foods of Norway

Anbefalte innlegg

Korleis lagar du eggerøre? Har du ei god oppskrift? :)

Ikveld skal eg lage eggerøre til ein gjeng kollegaer, og har lyst at den skal bli god. Synast eggerøra mi er god til vanleg, men ikkje heilt perfekt liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker eggerøre som er luftig, myk og litt "guggete". Tørr, kompakt og helt stiv eggerøre du kan skjære i terninger er voldtekt av egg, spør du meg.

Trikset mitt er ikke så mye i ingrediensene, men mer i tilberedningen. Jeg pleier å bruke ca. en ss væske pr egg (vann, melk eller fløte) og litt salt og nykvernet svart pepper.

Så pisker jeg den med gaffel, og den skal piskes godt slik at den blir ganske luftig. Så er det rett over i en middels varm stekepanne. Bruker ikke høy varme, for da får den fort "stekeskorpe" som er sprø og tørr. Så skrur jeg ned varmen enda mer, og rører omtrent konstant. (noen får til enda luftigere eggerøre ved å røre lite - det trikset har ikke jeg lært meg enda) Blir det stekt for fort, tar jeg panna av varmen. Av erfaring er røra ferdig når du tror den må steke bittelitt til. All røra skal ha begynt å bli litt fast, men det skal ikke bli ordentlig solide klumper. Noe av det skal være ganske "grøtete". Da er det luftig, fløyelsmykt og fint.

Hvis du vil ha litt smakstilsetning, så kan det være godt med litt parmesan, gressløk, løk, paprikapulver, bitelitt chili eller litt buljong i stedet for vann i røra.

Lykke til i kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere vel allerede spist.. Hvordan gikk middagen?

Må bare skyte inn noen gode eggerører :fnise:

Jeg tar noen gang litt vann i eggerøren i tillegg til salt og petter, men når jeg har oppi litt andre ingredienser holder som regel det.

Eggerøre med fersk champinong og bacon.

Eggerøre med brokkoli og vårløk.

Eggerøre med alt jeg har nevnt over i samme røre.

Eggerøre med kun salt og pepper.

Eggerøre med salt pølse (spekepølse eller salami eller noe)

Eggerøre passer til det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med de som har sopp og brokkoli og greier i seg - steker du det først og så har på egg, eller steker du alt sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere vel allerede spist.. Hvordan gikk middagen?

Må bare skyte inn noen gode eggerører :fnise:

Jeg tar noen gang litt vann i eggerøren i tillegg til salt og petter, men når jeg har oppi litt andre ingredienser holder som regel det.

stakkars petter :fnise:

Jeg bruker litt vann og grillkrydder, ostebiter og skinkebiter. knallgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurtigvarianten min er to egg i en liten stålkanne og så bruker jeg melkesteameren til kaffemaskinen til eggerøren er ferdig, det tar cirka 45-60 sekunder. Når den er ferdig, rører jeg i en teskje smør, helst setersmør eller Røros-smør og littegrann salt. Luftig og god eggerøre blir resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!! Her var det no mange spennande variantar som må prøvast :)

Eg gjorde det omlag som Pingting skreiv, då det er cirka sånn eg har gjort det før òg.

Den vart kjempegod! Eg måtte gå heim med tom skål, og det er vel eit positivt teikn :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med de som har sopp og brokkoli og greier i seg - steker du det først og så har på egg, eller steker du alt sammen? :)

Jeg freser alltid litt på brokkoli, champinjong, bacon før jeg blander det i eggerøra.

Jeg kan ikke skjønne hvordan petter kom inn i bildet :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pittelillemeg

Så bra at eggerøra blei bra! Jeg må bare skyte inn at samboeren min lager eggerøra vår i kasserolle, og ikke i stekepanne. Den får en litta annen "form" eller konsistens da. Han sier at det er slik de lager den på hotell :fnise: Ikke vet jeg, men den blir i hvert fall god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica

Nå har jeg ikke sett på Ramsay ennå, men her er sånn som jeg gjør det når jeg lager klassisk eggerøre.

Jeg tilsetter én spiseskje fløte eller vann (av en eller annen grunn har jeg lært at man enten skal bruke vann eller fløte - og ikke melk. Aner ikke om det har noe for seg, men jeg har iallefall alltid gjort det sånn) pr. egg, litt flaksalt og pepper og fersk finhakket gresslø, evt. finhakket vårløk. Pisk godt sammen. Jeg bruker alltid smør i pannen og varmer dette opp uten at det blir brunt, tilsetter eggeblandingen og rører og rører. Så tar jeg den av varmen før den ser ferdig ut. Den blir alltid perfekt "bløt" og aldri tørr, slik kjedelige eggerører som er overstekte ofte blir. :)

Men det finnes sikkert mange metoder som fører til gode eggerører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...