Jenne Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Er nyutdannet og har fått en jobb som vil vare i 2-3 år. Det er en bra jobb som er ment som en hjelp på veien mot drømmejobben. Jeg er veldig glad for å ha fått en slik mulighet, men på et møte forrige uka da vi satt å diskuterte hva jobben ville gå ut på sa sjefen at om jeg ikke hadde tenkt å få barn med det første var dette en gylden mulighet for meg. Samtidig at han var avhengig at jeg kjørte løpet ut disse årene og ikke hoppet av underveis. Problemet er at jeg begynner å bli klar for barn. Jeg har allerede studert mange år og synes enda 3 års ventetid er lenge. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, og til syvende og sist må jeg velge dette selv. Men det må da være mulig for kvinner nå til dags både å få barn og en god jobb. Håper heller ikke sjefen kan sparke meg om jeg plutselig skulle bli gravid underveis (er jo ikke fast ansatt).
Rosalie Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Ved å si det der, tråkken han over omtrent alle moralske og profesjonelle grenser han kunne tråkke over. Han har ingenting med når du får barn, og ansetter han kvinner i alderen 15-40 år eller menn i alderen 15-60 år, må han påregne både barselspermisjon, sykedager pga sykt barn og fravær pga planleggingsdager. Samt at folk må hjem til rett tid. Du kan for øvrig ikke sparkes underveis pga graviditet. Jeg ville blitt der mens jeg søkte annen jobb. For det høres ut som et sted hvor man blir nedgradert i praksis når man har fått barn. Lykke til!
Gjest Serena Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Er det lovlig for å en sjef å si til en ansatt at h*n er avhenging av at den ansatte ikke får barn?
tingeling Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Ta jobben Blir du gravid så blir du det, og han kan ikke gjøre noe med saken. Han kan ikke gjøre noe med saken engang hvis du skriftlig lover å ikke bli gravid. Mulig at han blir sur og at det passer dårlig i hans plan, men det er hans problem. Det kan jo også hende at det drøyer før dere blir gravide, og da er det dumt å ha sagt nei til en spennende jobb.
The Kitten Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Er det lovlig for å en sjef å si til en ansatt at h*n er avhenging av at den ansatte ikke får barn? Det er ulovlig å spørre om graviditet under et jobbintervju, men det var jo ikke tilfellet her. Så uprofesjonelt, ja. Ulovlig, tviler.
missLynch Skrevet 2. desember 2010 #6 Skrevet 2. desember 2010 Dette kan han IKKE spørre om- du kan si hva du vil, og få så mange barn du bare vil i løpet av den tida.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Det er IKKE lov å sette som betingelse at en kvinne ikke skal blir gravid under et arbeidsforhold. Dette strider mot alminnelige saklighets prinsippet i arbeidsretten.
feuerstein Skrevet 2. desember 2010 #8 Skrevet 2. desember 2010 Du kan ikke sparkes underveis fordi du blir gravid, men det er både sannsynlig og rimelig at det får konsekvenser for hvilken jobb du får etterpå. For å illustrere: - Drømmejobben er å bli leder for en produktportefølje. - Porteføljelederjobben krever at du har flere års ledererfaring og erfaring fra aller faser av et prosjekt. - Denne midlertidige jobben er å være prosjektleder for et prosjekt som varer 3 år. Går du ut i permisjon etter det første året vil det ikke være rimelig å forvente at du får tilbake stillingen som prosjektleder for tredjeåret. Å bytte prosjektleder er kostbart og ødelegger kontinuiteten i prosjektet. Du plasseres i en annen stilling med samme lønn når du kommer tilbake. Etter de 3 årene du ble forespeilet har du ikke 3 års ledererfaring og du har ikke ledet et prosjekt gjennom alle faser. Selv om fødselspermisjon er "lovlig fravær" endrer ikke det på at du ikke har de kvalifikasjonene som kreves for å være porteføljeleder. --- Hvis du ønsker å bli respektert av sjefen, ikke påta deg en jobb som krever kontinuitet over lang tid når du vet at du ikke kan levere. Sjefen kan til og med like deg bedre for at du gir en ærlig begrunnelse når du ber om en jobb med kortere tidsperspektiv. 3
SmallTalk Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Signerer innlegget til Feuerstein! TS: Når du har fått en jobb som varer 2-3 år, og som du vet kan føre til drømmejobben din, er du da villig til å gamble med sjansene dine på drømmejobben? Jeg skjønner sjefen din godt jeg. Og sjefen din kan ikke sparke deg dersom du blir gravid, men jeg tror du kan se langt etter "drømmejobben" din. Det finnes sikkert vel så mange kvalifiserte mennesker som deg til "drømmejobben din", og da vil sjefen din velge den han mener er villig til å gjøre det som kreves for å få jobben.
bttb Skrevet 3. desember 2010 #10 Skrevet 3. desember 2010 Men 2-3 år er jo ikke så lenge i graviditetssammenheng? Du må jo gå gravid i 9 mnd også, så du må (burde) vente 1,5-2,5 år til du blir gravid. Og i det første tilfellet i alle fall er jo det ikke så lenge? Om du ikke helst ønsker å bli gravid NÅ liksom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå