AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg ang dagpenger fra NAV. Før sommeren hadde jeg en jobb jeg hadde vært i en god stund. Den var veldig dårlig betalt og hadde ingen fremtidsutsikter. Jeg var nettopp ferdig med utdannelsen min og sa opp jobben da jeg fikk tilbud om ny jobb. Den nye jobben var gjennom et vikarbyrå, men jeg ble syk (noe jeg aldri blir) og måtte inn til operasjon 3 måneder ut i den nye jobben. Da jeg skulle tilbake i samme jobb ble jeg avvist fordi de mente det var for stor risiko å ta meg tilbake selvom legene garanterte at jeg var frisk som en fisk. Dette resulterte i at jeg mistet jobben og ble arbeidsledig. Jeg søkte om dagpenger fra NAV, i og med at man har rett til det da man mister jobben uten at man er skyld i det selv. Jeg fikk derfor et brev fra NAV i dag, 6 uker etter at jeg har søkt dagpenger om at jeg har en forlenget ventetid på 8 uker siden jeg sa opp jobben min selv før sommeren. Jeg forstår ikke hvordan de kan ta utgangspunkt i min forrige jobb. Takk til de som kan gi meg svar på dette.
Pusemamma Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Det må jo bero på en misforståelse. Ring NAV og forklar situasjonen. Så lenge du har oppsigelsen fra den siste jobben så skal du kun ha vanlig karantene. MEN hvis de har fått deg til og slutte og du måtte skrive oppsigelse, så har du 8 ukers karantene. En eventuell oppsigelse på legges fra for NAV slik at de ser dette er korrekt. Dette har du krav på selv om du har jobba for vikarbyrå.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Hei, takk for svar!!! Jeg ringte NAV med en gang iste og de sa at det kun var 2 stk på kontoret, resten var på seminar. Disse to som var tilstede hadde ingen kompetanse til å gi meg svar. Var inne på NAV sine sider og der står det: 12.1 Forlenget ventetid Ftrl § 4-10 Forlenget ventetid løper fra innvilgingsdatoen for dagpenger og ilegges på grunnlag av forhold som har skjedd forut for framsetting av krav om dagpenger. Forlenget ventetid fastsettes dersom stønadssøker innenfor de siste seks månedene før vedtakstidspunktet: * har sagt opp eller sluttet i arbeidsforhold uten rimelig grunn, eller * er avskjediget eller oppsagt på grunn av forhold som vedkommende selv har vært årsaken til, eller * uten rimelig grunn har nektet å motta tilbud om arbeid, se ftrl §§ 4-5 og 4-20 første ledd bokstav a til e Det vil si at jeg tydeligvis ikke har noe å si. For et system!!! Håper ingen andre går på denne smellen her.
Rosalie Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Du sa opp fast jobb for å gå over i tidsbegrenset stilling med kortvarige kontrakter. Etter det jeg har skjønt, så kan faktisk det gjøre at du får forlenget ventetid, ja, siden du gikk inn i mulig arbeidsledighet etter kort tid frivillig når du hadde fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Du sa opp fast jobb for å gå over i tidsbegrenset stilling med kortvarige kontrakter. Etter det jeg har skjønt, så kan faktisk det gjøre at du får forlenget ventetid, ja, siden du gikk inn i mulig arbeidsledighet etter kort tid frivillig når du hadde fast jobb. Nå skal jeg synse litt, uten egentlig å kunne noe om regleverket annet enn det som er sitert tidligere i tråden: Jeg biter meg merke i ordene "rimelig grunn". Burde det ikke være et poeng her hva slags engasjement TS fikk av vikarbyrået? Vikarbyråer har ikke bare kortvarige oppdrag, men også oppdrag som går over lang tid for en og samme arbeidsgiver. De får også oppdrag med mulighet for senere fast ansettelse. Jeg har faktisk venner som har jobbet i en og samme jobb i mange år, men vært ansatt via Manpower hele tiden. I de siste tilfellene vil jeg si TS hadde mer enn rimelig grunn til å si opp sin dårlig betalte jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå