Gå til innhold

Se / hjelpe med slakting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er ikke vegetarianer og liker å spise kjøtt. Samtidig kjøper jeg som veldig mange Nordmenn mitt kjøtt i dagligvarebutikker. Så forholdet hvor kjøtt kommer fra vannes litt ut. Når jeg fisker slakter jeg fisken og det går raskt og greit. Jeg spiser den og synes det er naturlig kretsløp så har ikke så veldig vondt for det. Samtidig synes jeg at det er viktig å også få sett en gang hvordan slakt av andre dyr foregår. Jeg har ikke bodd på gård så har aldri hjulpet eller vært med på å slakte større dyr. Er det flere som kunne tenke seg å se en gang på slakting ; rent av interesse? Om det er noen her som selv slakter dyr(høns, sau, gris, kanin etc...) og som vil ha hjelp neste gang eller at jeg får lov å se på så ta kontakt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg har allerede sett det meste, nettopp fordi jeg ønsker å ta del av hele prosessen.

Jeg har selv skutt elg, sløyet fisk, plukket høner, kappet av hoder og mye mer, og det har gitt meg en bedre forståelse av prosessen, jeg velger kjøtt fra nærmiljøet og er bevisst på hva slags type kjøtt jeg kjøper (kjøper ikke fra farmer àla Prior sine hønsegårder for eksempel).

Jeg er for å bruke hele dyret så langt det er mulig, og laget mange flotte smykker av bein til dyr jeg selv har slaktet, har noen gode pelsluer/votter/tepper m.m.

Jeg setter mer pris på kjøttet jeg spiser og behandler derfor kjøttet på en annen måte enn hva jeg ser andre gjør (som slenger det i panna og steker det i stykker)

Jeg vil si at min opplevelse av å følge et dyr hele veien til middagsbordet har gitt meg enormt mye positivt, og jeg er mye mer motstander av slaktefarmer hvor dyrene lever under ekstremt dårlige kår, mye mer motstander av å bare velge det billigste kjøttet i disken uten å tenke på hvor dyrene kommer fra.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Ta forresten kontakt med bønder, fortell at du vil være med på prosessen så får du tips og råd om hva og hvor du kan gjøre det.

De fleste bønder syns bare det er gøy å hjelpe til :)

Skrevet

Takk for svaret. Jeg er nok litt der hvor du er. Synes også at man får et helt annet forhold til maten når man ser hele prosessen (det føler jeg i hvert fall med fisking). Jeg er enig i at industriell kjøtt er i grunn ren elendighet men samtidig: hvor skal man få tilgang til annet kjøtt? Jeg smaker stor forskjell når det er dyrere type "gladgris"-kjøtt men man kan ikke bare kjøpe det. Da hadde jeg gått konk. Trist at industrien har tatt så veldig over. Vi mangler bonde til kunde salg og markeder med stor kvalitet her til lands. Er det Økologisk lager de det med en gang kjempedyrt og det blir så feil.

Skrevet

Jeg mener også å ha sett at det arrangeres kurs i slakting og partering flere steder - du kan jo finne ut om det arrangeres noen i nærheten av deg?

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, om man går i butikken så tror jeg mange vil blakke seg selv ganske fort ved å bare kjøpe det beste kjøttet fra dyr som har hatt et godt liv.

Har du en del slakterier i nærheten av deg da? Man kan oppsøke dem direkte og kjøpe derifra, noe som blir billigere. Da kjøper man gjerne i litt større partier enn 500g ;) men har man fryser så gjør jo ikke det noe.

I tillegg har jeg alliert meg med noen elgejegere og får kjøpe billig kjøtt fra dem etter endt elgejakt (gjelder også ryper, hare m.m.)

Selv klarer jeg ikke jakte lengre grunnet en syk kropp, men det finnes mange jegere der ute som jakter pga interesse og har kanskje ikke behov for hele sin andel av elgekjøtt.

Det finnes muligheter for å bidra litt til et bedre liv for dyrene og ikke støtte masseindustrien. Det gagner også miljøet ved å kjøpe lokalt ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Syns også det er viktig å påpeke at det lønner seg å følge årstidene og syklusene.

Altså, man må ikke ha elgekjøtt om våren for eksempel :)

Bruk råvarer som "tilhører" den årstiden man er i. Dette fører jo også til at man kommer nærmere naturen og dens sykluser, får en bedre forståelse.

Barn vokser jo opp i dag og tror at kjøttet bare dukker opp i butikken og tror at det er helt naturlig å spise, ja for eksempel ferskt elgekjøtt om våren.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...