AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Heisann. Jeg er en jente som håper at noen her på kvinneguiden har noen gode tips til hvordan jeg kan takle hverdagen bedre. Jeg sliter nemlig med helt utrolig prestasjonsangst når jeg skal fremføre noe muntlig. Dette er veldig dumt siden jeg går på videregående skole. Vi må nesten presantere ting hele tiden. Jeg får fysisk vondt i magen, har til og med kastet opp før en presentasjon fordi jeg er så redd. Jeg gruer meg fra den dagen jeg får oppgaven eller får vite om presentasjonen, og jeg prøver å være syk den dagen. Dessuten så snakker jeg utrolig fort og skjelver mens jeg står foran klassen, og jeg vil bare forsvinne ned i et hull i jorden. Jeg skulle ønske at en medisin eller noe annet kunne hjelpe meg med denne angsten. Men jeg har ikke angst for noe annet i hele verden. Det er nesten sånn at jeg slutter på skolen fordi at jeg er redd mutlige prestentasjoner. Det er veldig dumt siden jeg har toppkarakter i de skriftlige fagene. Hjelp, vær så snill.
Karmosin Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Det ENESTE som hjelper er å gjøre mer av det. Det er en vond medisin, dessverre. Det finnes kurs i å ta ordet foran større og mindre forsamlinger, og jeg vil anbefale det. Folkeuniversitetet, Friundervisningen og denslags tilbyr sånne kurs. Jeg tok ett da jeg gikk på ungdomsskolen, og det gjorde underverker med min sjenanse. Jeg slet fryktelig med eksamensangst da jeg studerte, og tok johannesurt for det i eksamensperiodene. Det hjalp såpass at jeg slapp å kaste opp før hver eksamen, og fås på helsekosten. NB - hvis du går på p-piller eller blodfortynnende må du ikke ta det, det kan kverke effekten!
Grønt blad Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Støtter Karmosin i det hun skriver. Vil i tillegg anbefale deg å øve masse på det du har si. Skriv et manus med muntlig språk der det står nøyaktig hva du skal si. Øv masse slik at du kan det (nesten) utenat. Øv også på det du skal gjøre, hvor du skal stå i forhold til en ev. powerpoint når du sier hva, øv på hvor du skal ha øynene (gjerne på et punkt bak i klasserommet) osv. Gå igjennom presentasjonen din mange ganger før du skal ha den. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Hei du! Jeg har en historie du må høre =) Jeg hadde et fag på universitetet der vi skulle bli bedre i å gjøre presentasjoner. Jeg, grua meg som aldri før, fordi forrige gang jeg skulle presentere noe småtterier foran 10-15 stk, ble jeg stående å stotre fram, glemme hva jeg skulle si, så ille at en i gruppa mi måtte ta over presentasjonen for meg. Jeg hadde ikke tid- og sted begrep mens jeg stod der, hjernen gikk i spinn og jeg begynte å hyperventilere. Uansett, denne opplevelsen gjorde det ikke bedre. Da bi begynte dette presentasjons-skills kurset sa jeg ifra til læreren at jeg er skikkelig nervøs og får seriøst fysiske reaskjoner pga påkjennelsen, fordi jeg hyperventilerer og får angst og slikt. Jeg jobbet MYE med presentasjonen min. Jeg leste den mange ganger hjemme, jeg stod oppreist, tok på meg klærne hadde jeg tenkt å ha på, og øvde i vei. Jeg stod også foran speilet for å bli vant til å ha øyne på meg. Etter at jeg følte meg trykk på det jeg skulle si på denne måten, begynte jeg å tenke mer på kroppsspråk og det å ha blikkontakt. Altså jeg øvde og øvde hjemme , begynte 1 uke før presentasjonen.. og vips! Hvem i klassen tror du ikke fikk best karakter på presentasjonen? Læreren spurte de andre: Kunne dere se at hun var veldig nervøs? De svarte nei alle sammen. Lykke til TS; dette klarer du! Og det beste av alt er at hvis du først kommer gjennom det 1 gang, så føler man seg som regel som en verdensmester! Jeg er fremdeles nervøs for det, men var skikkelig stolt av meg selv =) 2
Estë Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Jeg vet at det kanskje ikke er den helt store hjelpen, men stopp et øyeblikk og fokuser på pusten din om du kjenner at du blir spesielt nervøs og skjelven. Jeg har selv en tendens til å bli nervøs, snakke altfor fort, bli kortpustet og skjelven, men bare det å stoppe ett sekund og puste dypt inn hjelper ofte en del. Det kan selvfølgelig ikke ta over for å være godt forberedt, og hjelper ikke i lengden, men akkurat der og da kan bare det å faktisk ha kontroll over én liten ting være til hjelp. Dessuten merker jeg ihvertfall selv at når jeg fokuserer på å kontrollere pusten min blir jeg mindre fokusert på dem som hører på, og jeg snakker også litt saktere.
Oliwia Skrevet 2. desember 2010 #6 Skrevet 2. desember 2010 Det finnes en medisin som brukes imot "stage fright": Propranolol, i lav doser, som man kan ta cka 30-45 minutter før en presentasjon eller en muntlig eksamen. Det synkes litt hjerte frekvens og hjelper med skjelving. Spør din fastlege hvis andre "de-stressende" metoder ikke fungerer så bra. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Det finnes en medisin som brukes imot "stage fright": Propranolol, i lav doser, som man kan ta cka 30-45 minutter før en presentasjon eller en muntlig eksamen. Det synkes litt hjerte frekvens og hjelper med skjelving. Spør din fastlege hvis andre "de-stressende" metoder ikke fungerer så bra. Jeg er brukeren som skrev om min historie over, og hvordan det gikk. Jeg tar propranalol hver dag, for å senke stressfaktorer i hverdagen, men for meg hjalp det ikke noe særlig. Legen ga meg Lorazepam, som jeg evt. kan ta neste gang, som roer meg litt ned.
sirups Skrevet 2. desember 2010 #8 Skrevet 2. desember 2010 Det er veldig vanlig å være nervøs i forkant av slike muntlige presentasjoner. Ofte er mange nervøse for å bli nervøse også! Jeg vet det kan være vanskelig, men prøv å ikke la bekymringene og angsten ta overhånd - og bruk tiden i forkant konstruktivt på å forberede deg godt. Øv for deg selv med høy stemme på det du skal si, gjerne ut ifra et manus. Kanskje er det også bedre for deg om du dropper å ha jukselapp eller notater under framføringa - det gjør ikke så mye om du glemmer noe du skal si, eller sier det i feil rekkefølge. Det som er viktig er at du gjennomfører det å stå foran noen og prate, og opplever at det ikke er så ille etterpå - at det faktisk går bra likevel! Hvis du sliter med hjertebank, svette eller skjelving like før/når du skal framføre, så kan du betrygge deg med at dette neppe synes for de som ser på, selv om du føler at det er åpenbart at du er nervøs! Vi er ikke så gjennomsiktige som vi tror, heldigvis! Prøv å puste med magen, og hold hendene samlet enten bak ryggen eller foran. Selv om sekunder føles eviglange når man står foran et publikum på den måten - er det aller aller beste for mestringsfølelsen om man klarer å stå stille, puste ut foran de du skal snakke til du kjenner at pulsen er normal. Du kan se ned i gulvet eller papirene dine for å late som om du forbereder deg på å starte, hvis du synes det er vanskelig å gjøre dette mens du møter blikket til folk. Hvis du klarer å starte hele presentasjonen på den måten, og tenke "hah, dette går jo så bra!" før du begynner å prate, er du mer enn halvveis:)
Havbris Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Jeg skjønner deg veldig godt - har selv 2 sønner i vgs og jeg ser jo at det er muntlige fremføringer i ett sett. Du har fått mange gode råd her allerede - særlig på grundigheten på å "tørrtrene" hjemme. Har du noen hjemme du kan bruke som tilhørere? Har du noen i klassen eller gruppen av tilhørere som du kjenner deg trygg på? Kan du bruke denne som støttespiller - altså en du kan ha blikkontakt med under fremføringen. Jeg foreleser mye i jobben og har fått mye trening - men i enkelte sammenhenger kan jeg også kjenne meg veldig nervøs. Det eneste som hjelper er å være veldig godt forberedt! Jeg pleier alltid å lete meg frem til et ansikt som kjennes betryggende ut å hvile øynene på - særlig hvis du opplever et smil eller et nikk fra vedkommende. Lykke til!
tåke Skrevet 3. desember 2010 #10 Skrevet 3. desember 2010 åh, jeg har det helt likt som deg. går også på vidregående skole og vi har framføringer veldig ofte. i forkant knyter det seg alltid så hardt i magen min at jeg ikke klarer på puste ordentlig, blir kvalm og svimmel. har begynt å spørre læreren om jeg bare kan ha presentasjon for han eller henne. det hjelper litt i alle fall, selv om jeg fortsatt blir ganske nervøs. det er kanskje ikke å anbefale, for man skal jo helst jobbe med frykten, men jeg ser ikke poenget i holde fremføringer hvis man absolutt ikke liker det. lykke til i alle fall
Emmaa Skrevet 3. desember 2010 #11 Skrevet 3. desember 2010 åh, jeg har det helt likt som deg. går også på vidregående skole og vi har framføringer veldig ofte. i forkant knyter det seg alltid så hardt i magen min at jeg ikke klarer på puste ordentlig, blir kvalm og svimmel. har begynt å spørre læreren om jeg bare kan ha presentasjon for han eller henne. det hjelper litt i alle fall, selv om jeg fortsatt blir ganske nervøs. det er kanskje ikke å anbefale, for man skal jo helst jobbe med frykten, men jeg ser ikke poenget i holde fremføringer hvis man absolutt ikke liker det. lykke til i alle fall Det syns jeg er det dårligste rådet man kan gi i denne situasjonen. Jeg husker jeg alltid irriterte meg noe SYKT over folk i klassen min på vgs som slapp å holde fremføringer fordi de syns det var ille - særlig når det ikke førte til trekk i karakter. Jeg blir også dritnervøs (og kvalm!), men jeg trodde faktisk at man ikke kunne få 5 i muntlig norsk om man ikke "turte" å holde foredrag. Dette er rett og slett noe du må trene deg opp til å takle, folk kommer ikke til å sy puter under armene på deg i arbeidslivet.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #12 Skrevet 3. desember 2010 Det syns jeg er det dårligste rådet man kan gi i denne situasjonen. Jeg husker jeg alltid irriterte meg noe SYKT over folk i klassen min på vgs som slapp å holde fremføringer fordi de syns det var ille - særlig når det ikke førte til trekk i karakter. Jeg blir også dritnervøs (og kvalm!), men jeg trodde faktisk at man ikke kunne få 5 i muntlig norsk om man ikke "turte" å holde foredrag. Dette er rett og slett noe du må trene deg opp til å takle, folk kommer ikke til å sy puter under armene på deg i arbeidslivet. ...og folk som deg irriterer enda flere, enda mer. Garantert.
Emmaa Skrevet 3. desember 2010 #13 Skrevet 3. desember 2010 (endret) ...og folk som deg irriterer enda flere, enda mer. Garantert. Ja, jeg lot kanskje min egen ungdoms frustrasjon skinne gjennom der, men poenget er fortsatt det samme. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste! Endret 3. desember 2010 av Emmaa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #14 Skrevet 4. desember 2010 Ja, jeg lot kanskje min egen ungdoms frustrasjon skinne gjennom der, men poenget er fortsatt det samme. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste! Det er (heldigvis!) forskjell på det å ha muntlige fremføringer foran en haug med tenåringer, og det å takle arbeidslivet. Med tid, erfaring, interesse og økt kunnskapsnivå, kan hvem som helst holde et foredrag innen sitt yrke - selv om det sjelden er mange som faktisk har behov for å gjøre det. Å sitte på et kontor og jobbe med regnskap og tall, betyr ikke at man må ha verdens beste prestasjonsnerver. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå