Gå til innhold

jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det snart jul igjen...

Har alltid

feiret jul med mamma og resten av familien men i år lurer jeg på om jeg skal bli med til min samboer etter og ha fått invitasjon.

Familien min har alltid vært veldig opptatte av at julen, det er "familietid". Julen er hellig. Den skal feires sammen.

Men i mars oppstod det en konflikt mellom min mamma og min bror som har ført til at min bror ikke lenger ønsker å ha kontakt med mamma.

Mamma ble så lei seg at hun bare ville kutte ut hele julen og sa derfor til meg: "Nå har du blitt så stor så i år kan du feire julen alene. Så drar jeg heller bort"!

Jeg ble ganske satt ut, hadde aldri trodd mamma ville si noe sånt. Ble jo utrolig lei meg, noe som gjorde at jeg umiddelbart fortalte dette til min samboer- noe som førte til invitasjon til hans familie med en gang.

Nå sitter jeg igjen med dårlig samvittighet, fordi mamma nekter for at hun nå har sagt det. Når hun fikk vite at jeg skulle bort(noe hun ba meg om), så sa hun :"Ja men hva med oss da?Skal vi sitte helt alene på julaften vi da eller?Også begynte hun å gråte..

Dette er ikke lett. Syntes jo synd på mamma, men føler at hun selv tok dette valget. Selvom mange nå sikkert vil si at hun sa dette kun fordi hun var frustrert og lei seg, så syntes jeg uansett ikke at man sier "Nå har du blitt så stor så i år kan du feire julen alene. Så drar jeg heller bort" til sin egen datter?

Vet ikke hva jeg gjør jeg...:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er en mamma. Du er barnet.

Det er hun som er den "voksne" her og som skal legge til rette for deg og ikke omvendt. Å bruke følelsesmessig utpressing for å få viljen sin enr så pari som det går an. :kjefte:

Feir jul der du vil og la mammaen din ta ansvar for sine egne følelser.

Skrevet

Jeg ville sagt til moren din at siden du nå er samboer ønsker du å feire med ham.

Dere kan jo komme til henne en av juledagene istedenfor.

Det er helt normalt at voksne "barn" velger å feire med ektefelle/samboer.

Ofte er de sammen med egen familie og svigerfamilie hvert annet år.

Ja, jeg synes at hun må kunne stå for det hun sa, selv om hun var lei seg.

Skrevet

Jeg ville sagt til moren din at siden du nå er samboer ønsker du å feire med ham.

Dere kan jo komme til henne en av juledagene istedenfor.

Det er helt normalt at voksne "barn" velger å feire med ektefelle/samboer.

Ofte er de sammen med egen familie og svigerfamilie hvert annet år.

Ja, jeg synes at hun må kunne stå for det hun sa, selv om hun var lei seg.

Jeg er helt enig med leirbål.

Når man er blitt samboer er den personen blitt nærmeste familie.

For meg er det uaktuelt å feire jul på hver sin kant.

Skrevet

Kan du ikke bare spørre moren din om hun vil bli med dit du skal da? Også kan du bare si at siden hun ikke ville feire jul i år og bad deg om å finne på noe annet, så gjorde du faktisk det.

Det virker som om hun ikke mente det hun sa ang julen og er nå lei seg fordi hun har ødelagt julen for seg selv. Jaja.... Greit å bruke dette som en anledning til å bryte gamle juletradisjoner hvor du (barnet) absloutt skal hjem på juleaften.

Skrevet

Da er det snart jul igjen...

Har alltid

feiret jul med mamma og resten av familien men i år lurer jeg på om jeg skal bli med til min samboer etter og ha fått invitasjon.

Familien min har alltid vært veldig opptatte av at julen, det er "familietid". Julen er hellig. Den skal feires sammen.

Men i mars oppstod det en konflikt mellom min mamma og min bror som har ført til at min bror ikke lenger ønsker å ha kontakt med mamma.

Mamma ble så lei seg at hun bare ville kutte ut hele julen og sa derfor til meg: "Nå har du blitt så stor så i år kan du feire julen alene. Så drar jeg heller bort"!

Jeg ble ganske satt ut, hadde aldri trodd mamma ville si noe sånt. Ble jo utrolig lei meg, noe som gjorde at jeg umiddelbart fortalte dette til min samboer- noe som førte til invitasjon til hans familie med en gang.

Nå sitter jeg igjen med dårlig samvittighet, fordi mamma nekter for at hun nå har sagt det. Når hun fikk vite at jeg skulle bort(noe hun ba meg om), så sa hun :"Ja men hva med oss da?Skal vi sitte helt alene på julaften vi da eller?Også begynte hun å gråte..

Dette er ikke lett. Syntes jo synd på mamma, men føler at hun selv tok dette valget. Selvom mange nå sikkert vil si at hun sa dette kun fordi hun var frustrert og lei seg, så syntes jeg uansett ikke at man sier "Nå har du blitt så stor så i år kan du feire julen alene. Så drar jeg heller bort" til sin egen datter?

Vet ikke hva jeg gjør jeg...:/

din mor er voksen og greier seg sikkert helt fint en jul uten deg. Det er faktisk så enkelt. Voksne barn har hverken rett eller plikt til å feire jul med sine foreldre. Det bør kun skje dersom begge parten synes det er en god ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...