LukaFrost Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Det er ikke bare her blogg og reklame (bla tråden om fotballfrue.no) diskuteres. Hos http://killercolours.blogg.se/ fant jeg denne linken: http://www.daisybeauty.com/web/kicki/blogg/-/blogs/vi-ar-inte-till-salu!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Jeg er utrolig glad for at det blir satt fokuset på dette. Er lei av dårlige bloggere. Det er dessverre slik at mange er altfor lojale og naive i forhold til sin "faste blogg", og ofte forsvarer bloggeren (som ofte gir av seg selv, og folk kan da føle en relasjon til bloggeren - på en helt annen måte enn man får til en redaksjon i ett blad/magasin - som gjør at de stoler for mye på alt som står der). For meg er dårlige bloggere de som har skjult reklame/markedsføring på bloggen der de f.eks.: - gir seg ut for å være helt nøytrale og objektive i sine tilbakemeldinger, men avslutter med affilatelinker (uten at det fremkommer tydelige - er ikke alle som kjenner til dette, men dette er en indirekte måte å tjene penger, dvs. hvis folk får lyst til å kjøpe produktet etter å ha lest omtalen, og deretter går inn på vedlagte "affilatelink" til nettbutikken). - skriver omtale om ett produkt, der de får direkte betalt for dette. Som leser er min tillit til slike bloggere fraværende. Dvs. jeg slutter å besøke bloggen, da innholdet er null verdt for min del. Mitt håp er at bevisstheten rundt dette øker (både blandt lesere og bloggere), og at bloggere etterhvert kan bli mer tydelige på hva som er reklame (direkte eller indirekte), og at de faktisk kan vedkjenne seg at det er markedsføring de driver med - og ikke objektive anmeldelser.
sushiflavor Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Det er ikke bare her blogg og reklame (bla tråden om fotballfrue.no) diskuteres. Hos http://killercolours.blogg.se/ fant jeg denne linken: http://www.daisybeauty.com/web/kicki/blogg/-/blogs/vi-ar-inte-till-salu! jeg lurer på om det er lov å motta gratis produkter og reklamere for de. Er det noen lov mot dette?
Gjest Heidie Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 Det er ikke ulovlig å motta noe gratis for å skrive om det. Men om det ikke er det så burde det være ulovlig å motta gratis produkter og skrive om dem uten å gjøre det tydelig for leserne at dette er noe man har mottat gratis. Jeg skriver alltid i bunnen av hvert innlegg om produktene jeg har skrevet om er sponset. Det syns jeg er riktigst. Ser at flere har begynt med det samme etter at jeg begynte med det, og det er bra!
sushiflavor Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 Det er ikke ulovlig å motta noe gratis for å skrive om det. Men om det ikke er det så burde det være ulovlig å motta gratis produkter og skrive om dem uten å gjøre det tydelig for leserne at dette er noe man har mottat gratis. Jeg skriver alltid i bunnen av hvert innlegg om produktene jeg har skrevet om er sponset. Det syns jeg er riktigst. Ser at flere har begynt med det samme etter at jeg begynte med det, og det er bra! l bryr meg ikke så mye om det jeg da. Stoler på de bloggerne jeg er innom men sikkert greit for de som er skeptiske
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 l bryr meg ikke så mye om det jeg da. Stoler på de bloggerne jeg er innom men sikkert greit for de som er skeptiske Det handler ikke om å være skeptisk, men realistisk. Å stole "blindt" på omtaler på blogger som egentlig er reklame/markedsføring er (unnskyld meg) naivt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 jeg lurer på om det er lov å motta gratis produkter og reklamere for de. Er det noen lov mot dette? Reklame kommer under markedsføringsloven, slik at man skal følge den. Dvs. reklame skal merkes som reklame. Jfr. http://www.dinside.no/804761/blogger-du-ulovlig Det er lov å motta gratis produkter og reklamere for de, men man plikter å oppgi dette ovenfor skatteetaten. Fra http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2010/Blogging-og-skatt/ "Arbeidsinntekt Dersom en blogger inngår en avtale om å vise eller skrive om noe på bloggen sin mot vederlag kan dette anses som vederlag for arbeid. Vederlaget vil da være skattepliktig arbeidsinntekt (lønn). For eksempel kan en blogger inngå en avtale med en produsent eller en leverandør av et produkt om å beskrive eller avbilde produktet i sin blogg mot at bloggeren får tilsendt produkter. Skatteplikten vil gjelde uavhengig av om bloggeren kan nyttiggjøre seg produktet eller ikke så lenge produktet har en økonomisk verdi, og bloggeren overtar eiendomsretten. Det er gjort unntak fra skatteplikten når samlede lønnsutbetalinger (penger, varer og tjenester) fra samme arbeidsgiver (dvs. den som bloggeren har inngått avtale med) i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1000. Utgifter som bloggeren har hatt til dette arbeidet gir rett til fradrag. Slike utgifter inngår imidlertid i minstefradraget, slik at fradragsretten som regel ikke vil ha noen reell betydning.".
sushiflavor Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Det handler ikke om å være skeptisk, men realistisk. Å stole "blindt" på omtaler på blogger som egentlig er reklame/markedsføring er (unnskyld meg) naivt. Det spør vel hvilke bloggere det er snakk om ! Jeg stoler ikke "blindt " på toppbloggere som vanligvis skriver om hverdagen sin, og plutselig dukker det opp reklame for et produkt. Men nå har jeg fulgt med noen sminkebloggere i et års tid, som jeg stoler på Jeg har kjøpt produkter som både hc og heidi L har skrevet om,og jeg er veldig fornøyd med de produktene
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Det spør vel hvilke bloggere det er snakk om ! Jeg stoler ikke "blindt " på toppbloggere som vanligvis skriver om hverdagen sin, og plutselig dukker det opp reklame for et produkt. Men nå har jeg fulgt med noen sminkebloggere i et års tid, som jeg stoler på Jeg har kjøpt produkter som både hc og heidi L har skrevet om,og jeg er veldig fornøyd med de produktene Det blir en annen diskusjon, men HC sin blogg er en av de jeg tenker på som useriøs. Dvs. driver skjult reklame gjennom affilatelinker, dvs. bryter med markedsføringsloven (alle innlegg som er (indirekte) reklame/markedsføring skal merkes). Altfor mange stoler dessverre blindt på alt som hun skriver. Jeg har en helt annen erfaring med produkter hun har anbefalt. Har også sett at hun har anbefalt produkter (både på blogg og i hudpleieprogram), som er dyretestet. Stikk i strid med hva hun tilsynelatende står for (meningene stikker ikke så dypt, når det kommer til virkeligheten). Som nevnt er det ikke meningen å diskutere bloggen hennes, men måtte bare komme med ett kort motsvar, siden du drog frem henne som ett eksempel. 5
Gjest _Hufsa_ Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Har ikke KG snart fått nok av tråder hvor HC diskuteres?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Har ikke KG snart fått nok av tråder hvor HC diskuteres? De trådene har dessverre blitt slettet, samtidig positive innlegg får stå i fred. Trenger ikke være noe særlig iq-troll for å skjønne at det bør være helt greitt å skrive motsvar der man trekker frem kritikk som er helt på sin plass.
MiniMjau Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Hvor mye stoler vi på vurderingen til disse bloggejentene? Har de virkelig kompetanse til å anmelde produkter, bøker, kaffe, og alt annet de skriver om? OG er de ærlige? Om en blogger får 5000,- for å teste et produkt og bloggeren slakter prooduktet, hvor stor sannsynlighet er det da for at bloggeren får flere oppdrag fra leverandøren?
Gjest Heidila Skrevet 7. desember 2010 #13 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Ser jeg er nevnt her, og godt at du tror på det jeg sier,jeg prøver ikke å lure noen Jeg skjønner godt at folk er kritiske mot personer som tar betalt for å skrive omtale.det er jeg selv også.Jeg tar alt med en klype salt. Jeg liker at de som skriver omtale har bilder der de bruker produktet (feks en blush) eller har evt swatches i omtalen. Da får man se hvordan produktet ser ut på og da er det litt lettere å gjøre opp sin egen mening Endret 7. desember 2010 av Heidila
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #14 Skrevet 7. desember 2010 Det blir en annen diskusjon, men HC sin blogg er en av de jeg tenker på som useriøs. Dvs. driver skjult reklame gjennom affilatelinker, dvs. bryter med markedsføringsloven (alle innlegg som er (indirekte) reklame/markedsføring skal merkes). Altfor mange stoler dessverre blindt på alt som hun skriver. Jeg har en helt annen erfaring med produkter hun har anbefalt. Har også sett at hun har anbefalt produkter (både på blogg og i hudpleieprogram), som er dyretestet. Stikk i strid med hva hun tilsynelatende står for (meningene stikker ikke så dypt, når det kommer til virkeligheten). Som nevnt er det ikke meningen å diskutere bloggen hennes, men måtte bare komme med ett kort motsvar, siden du drog frem henne som ett eksempel. Jeg syns ikke det er noe galt i at du skriver dette. Jeg er ganske enig i mye av det du sier. Hun nektet lenge å innrømme de tingene du nevner her. Men som du skrev - det er ikke dette det handler om. Men jeg syns også at det er veldig teit at alle slike tråder blir slettet. Syns ikke det er noe galt i opplyse folket slik som du gjøre her - uten å gå løs på utseende og diverse - som fort blir usaklig. Det er mange som sverger til henne, men folk må også skjønne at noen også er skeptiske til henne. Selv har jeg reagert på mye av det hun anbefaler - så jeg stoler ikke blindt på henne! 3
Yasi Skrevet 7. desember 2010 #15 Skrevet 7. desember 2010 Hvor mye stoler vi på vurderingen til disse bloggejentene? Har de virkelig kompetanse til å anmelde produkter, bøker, kaffe, og alt annet de skriver om? OG er de ærlige? Om en blogger får 5000,- for å teste et produkt og bloggeren slakter prooduktet, hvor stor sannsynlighet er det da for at bloggeren får flere oppdrag fra leverandøren? Selv om jeg blogger litt om produkter selv, er jeg veldig enig i mye av det du nevner her. Jeg skal snakke for meg selv nå, for det er det eneste jeg kan gjøre Det er viktig å huske på at når jeg omtaler et produkt, så baserer jeg mine uttalelser kun på det jeg selv mener om produktet og hvordan den passer meg. Alle er forskjellige med ulike hudtyper, hårfarge, hudtoner osv., så det er ikke sikkert produktet ser likedan ut på andre. Når det er sagt, blir selv jeg veldig skeptisk til bloggere som får masse penger for å omtale et produkt.. Eller som krever penger for å omtale noe. Jeg føler dessverre slik at mange toppbloggere utnytter sin 'status'. Dersom jeg klikker meg inn på en blogg hvor store deler av siden består av reklame, klikker jeg meg like fort ut igjen. For jeg klarer ikke helt å se på de som troverdige da. Nå skal ikke jeg dra alle under samme kam, jeg kjenner ingen personlig. Det er bare min mening, og for å ikke ende opp med å kjøpe alt som blir omtalt må man nesten gjøre seg opp en mening =) At bloggere ikke opplyser om hva som er betalt og ikke forstår jeg veldig godt at det er så sterke reaskjoner rundt. 2
Jade Skrevet 7. desember 2010 #16 Skrevet 7. desember 2010 Jeg er alltid kritisk til kjøp av nye produkter basert på andres erfaringer. Både på blogger og forumer. Jeg ser ikke bort i fra at noen kan ha blitt påvirket av sponorkroner, men velger først og fremst å stole på at bloggeren faktisk liker det produktet hun skryter av. Hvis ikke vil det jo slå tilbake på henne, når alle følgerne hennes finner ut at hun anbefaler et drittprodukt. Uansett er det viktig å være obs på at selv om bloggeren liker et produkt, så kan det godt hende at produktet har null eller til og med motsatt effekt på andre sin hud. Vi er alle forskjellige. Hvis jeg kjøper et produkt basert på andres erfaring, og får en helt motsatt erfaring, så tror jeg ikke at vedkommende lyger. Da bare regner jeg med at vi har ulik hud, eller ulik smak. Når jeg leser en review av et produkt jeg er interessert i å prøve, så søker jeg alltid etter erfaringer i andre blogger, forumer og makeupalley før jeg kjøper. Og hvis jeg kan, så prøver jeg først med sample-størrelse eller reisestørrelse hvis det er tilgjengelig, så slipper tapet å være så stort på et evt. bomkjøp. Angående dyretesting, så synes jeg det er leserens eget ansvar å undersøke om et produkt fyller deres dyretesting-krav, selv om bloggeren gir inntrykk av å boikotte alt som er dyretestet. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #17 Skrevet 8. desember 2010 ...Uansett er det viktig å være obs på at selv om bloggeren liker et produkt, så kan det godt hende at produktet har null eller til og med motsatt effekt på andre sin hud. Vi er alle forskjellige. Hvis jeg kjøper et produkt basert på andres erfaring, og får en helt motsatt erfaring, så tror jeg ikke at vedkommende lyger. Da bare regner jeg med at vi har ulik hud, eller ulik smak. Når jeg leser en review av et produkt jeg er interessert i å prøve, så søker jeg alltid etter erfaringer i andre blogger, forumer og makeupalley før jeg kjøper. Og hvis jeg kan, så prøver jeg først med sample-størrelse eller reisestørrelse hvis det er tilgjengelig, så slipper tapet å være så stort på et evt. bomkjøp. Angående dyretesting, så synes jeg det er leserens eget ansvar å undersøke om et produkt fyller deres dyretesting-krav, selv om bloggeren gir inntrykk av å boikotte alt som er dyretestet. Anbefaling av produkt er en ting fra en blogger, men det jeg reagerer på er en blogger skriver direkte feil og det fremstår som hun vet best. Eksempel skrives det ofte på en viss blogg at det beste er å mikse MD Formulations med andre produkt. Nei, det stemmer ikke for alle. Selv har jeg prøvd å mikse med ulike gode merker, men først etter jeg begynte å følge ekspertenes råd inne på hjemmesiden deres, har hudpleien virkelig fått effekt. Når det gjelder dyretesting, så er jeg selv ikke opptatt av det. Men reagerer mer på en som påstår at hun er det, anbefalte ett merke på hudpleieprogram som hun visste den gangen var dyretestet. Ble også lagt ut produkt som var dyretestet under julegaver (og da selvsagt med affilatelink til Feelunique). Det er vel bedre å ha dobbeltmoral, enn ingen moral. Slike eksempler, gjør denne bloggen til useriøs i mine øyne. Andre får mene hva de vil. 1
Gjest _Hufsa_ Skrevet 8. desember 2010 #18 Skrevet 8. desember 2010 Dobbelmoral kan det vel kanskje være, men syntes uansett det blir feil å pirke på de som allerede bryr seg. Da er det bedre å pirke på de som gir f, spør du meg. Men det er nå min mening. Jeg har større respekt for en blogger som er imot dyretesting, men kan hende av og ti ler litt inkonsekvent med det, enn en blogger som gir en lang marsj i dyretesting. Men som sagt, det er nå meg og min mening.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #19 Skrevet 8. desember 2010 Dobbelmoral kan det vel kanskje være, men syntes uansett det blir feil å pirke på de som allerede bryr seg. Da er det bedre å pirke på de som gir f, spør du meg. Men det er nå min mening. Jeg har større respekt for en blogger som er imot dyretesting, men kan hende av og ti ler litt inkonsekvent med det, enn en blogger som gir en lang marsj i dyretesting. Men som sagt, det er nå meg og min mening. Syns du det? Da er ihvertfall ikke vedkommende dobbelmoralsk og helt ærlig. Enn en som later til å være det..?! =/ Mange lesere kan jo gå i fella og tro at alt vedkommende anbefaler er dyrevennlig siden bloggen fremstår slik?! Litt vanskelig problemstilling det der, men en som gir f.., gir ihvertfall ikke utrykk for noe annet Jeg setter større pris på ærlighet, må jeg si. Dette er min mening.. 1
Gjest _Hufsa_ Skrevet 8. desember 2010 #20 Skrevet 8. desember 2010 Ja, jeg syntes faktisk det, selv om jeg ser det der med feilinformasjon. Bedre å være litt dobbeltmoralsk enn å gi blanke f. Alt slags engasjement må starte fra en retning. Jeg har null respekt for bloggere som i hytt og pine anbefaler produkter som er testet på dyr, som de gjerne selv vet er testet på dyr og uansett ikke bryr seg om er testet på dyr. Da er det bedre å stort sett bruke dyrevennlige produkter og enbefale disse, selv om man av og til glipper og ikke er perfekt. I første tilfelle bidrar man ikke til noe som helst fokus på dyretesting, i det andre tilfellet bidrar man iallefall til en viss grad. Og til tross for mange forskjellige meninger om HildeChristina, kan vil vel alle være enige i at hun faktisk har gjort mye bra for dyr ved å sette et slikt fokus på dyretesting som hun har gjort. Hun har iallefall gjort meg til en mer bevisst forbruker. Heidi Larsen f.eks bruker jo ikke kun produkter som er fri for dyretesting, og dette inrømmer hun selv. Likevel har hun sendt mail rundt til forskjellige merker for å høre om de tester og har laget sine egen liste om dyretesting og nevner av og til om produktene hun omtaler er er dyrevennlige. Personlig syntes jeg det hadde vært enda bedre om hun gjorde mer av dette og kun konsentrerte seg om dyrevennlige produkter. Men det gjør hun altså ikke. Allikevel har jeg MYE større respekt for henne enn andre som gir en bæng i dyrs lidelser, fordi hun faktisk gjør NOE. Bedre å gjøre litt enn ingenting, er det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå