Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_mako
Skrevet

Idag satt jeg med dattera mi og så på nrk super, så kommer det en sånn mellom reklame der tre unger begynner å synge en irriterende sang om juleevangeliet.

Jeg syns ikke at nrk skal sende sånt ukritisk, ikke alle har lyst til å prakke på ungene sine historien om jesusbarnet og maria som må føde i stallen osv...

Er det greit å prakke på et relliøst budskap på alle barn nå bare fordi det er jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, vi lærer jo at jula feires fordi Jesus ble født osv. Christmas betyr Kristi død. Når millioner av mennesker sier: "Merry Christmas", sier de bokstavelig: "Gledelig Kristi død!"

Ville bare poengtere dette.

Synes ikke det er så rart de sender sender religiøst budskap, sånn helt egentlig.

• Liker 2
Skrevet

Vel, om du ønsker at ditt barn skal vokse opp kunnskap om hvorfor vi feirer jul og påske, foreslår jeg at du flytter til et ikke-kristent land.

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Idag satt jeg med dattera mi og så på nrk super, så kommer det en sånn mellom reklame der tre unger begynner å synge en irriterende sang om juleevangeliet.

Jeg syns ikke at nrk skal sende sånt ukritisk, ikke alle har lyst til å prakke på ungene sine historien om jesusbarnet og maria som må føde i stallen osv...

Er det greit å prakke på et relliøst budskap på alle barn nå bare fordi det er jul?

Det er både greit og riktig. Skal en kunne snakke om, og ta avstand fra, overtro er det viktig at den kommer frem i lyset. En må også huske at dene formen for overtro er hele livsløgnen for millioner av mennesker i verden. Derfor er det viktig å kjenne til denne overtroen og dens påvirkning av samfunnet ned til minste detalj. Selv om det er overtro så er det en viktig del, dessverre, i vår (kultur)historie. Slik sett er det viktig å få med seg for å forstå hvorfor verden er som den er.

En kan ikke opplyse mennesket ved å fornekte at overtro finnes, men ved å belyse overtroen og avsløre alle dens svakheter.

• Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Vel, om du ønsker at ditt barn skal vokse opp kunnskap om hvorfor vi feirer jul og påske, foreslår jeg at du flytter til et ikke-kristent land.

Både jul og påske ble feiret i hundrevis av år før overtroen fra midtøsten kom og ødela dem.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes absolutt de burde droppe det religiøse aspektet, ja. Det er mange familier som feirer jul uten et kristent budskap, og det kan da ikke være vanskelig å unngå henvisninger til bibelhistorier.

Endret av viren
  • Liker 2
Skrevet

Da får de nå NRK også slutte å servere Jul i Blåfjell-historier. Det er i alle fall svada.

• Liker 7
Skrevet

Det er både bra og riktig at de leser juleevangeliet. Dette handler ikke om forkynning, men om å bringe norsk kulturarv videre. Tror ikke barna blir kristne av å høre juleevangeliet. Islam blir jo nevnt i hver eneste barneserie på NRK så det skulle bare mangle at kristendommen fikk slippe til litt også.

• Liker 10
Skrevet

Det er i høyeste grad snakk om forkynnelse - og den bør ikke bli presentert som en historie på barne-tv.

"Med et stod en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble meget forferdet. Men engelen sa til dem: "Frykt ikke! Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe." Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som nativitylovpriste Gud og sang:

"Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag."

• Liker 2
Skrevet

Det er i høyeste grad snakk om forkynnelse - og den bør ikke bli presentert som en historie på barne-tv.

"Med et stod en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble meget forferdet. Men engelen sa til dem: "Frykt ikke! Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe." Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som nativitylovpriste Gud og sang:

"Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag."

Det er da ikke forkynnende å lese et sitat hentet direkte ut fra norsk kulturarv. Jeg er verken døpt, konfirmert eller personlig kristen, men jeg har ingenting i mot det.

• Liker 4
Skrevet

Det er da ikke forkynnende å lese et sitat hentet direkte ut fra norsk kulturarv. Jeg er verken døpt, konfirmert eller personlig kristen, men jeg har ingenting i mot det.

Du har ikke barn?

Barn, spesielt små barn, tar det de blir presentert som sannhet. Sier du til dem at julenissen finnes, så tror de det. Hvis de ser på barne-tv at det finnes Gud og engler, så tror de på det. Det har overhodet ingenting med "norsk kulturarv" å gjøre - religionsundervisning er noe helt annet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser ikke problemet - barn "utsettes" jo for historier på tv hver gang den slås på. De fleste av disse historiene er oppdiktede, handler om fiktive figurer og presenterer det som om det skulle være sant. Vi forholder oss til dette hele tiden, og lever vel greit med at barna tror at lille prinsesse finnes (eller ikke). Barn forholder seg til snakkende dyr, julenissen og masse annet som er en del av barnekulturen.

TS er dessuten irritert over at man synger en julesang - dette er i alle fall en del av kulturarven vår, på lik linje med sangen om at vi går rundt om en enerbærbusk (noe vi for øvrig ikke gjør, men som vi gjerne synger om).

• Liker 5
Skrevet

:klø: Så nå er altså bibelen fullstendig synonymt med "norsk kulturarv"?

Jeg vet ikke hvor problematisk jeg egentlig synes dette er. Jeg er ikke religiøs selv, og er absolutt mot alle former for hjernevasking av barn. Likevel tror jeg nok at barn må lære om religioner, og akkurat nå i adventstiden kan de vel like godt lære om kristendommen som noe annet.

Skrevet

Det er jo ikke verre enn at du lar være å se på tv nå i førjulstida da... Finn på noen andre hyggelige førjulsaktiviteter du kan gjøre med datteren din istedet.

Julen er jo en kristen høytid, tross alt, og det er jo Jesus fødsel som feires - (selv om det er lagt til tiden for en tidligere hedensk skikk som så mange liker å påpeke).

Dere som er redd for at barna skal ta alt de ser på som sannheter, og leve etter dette - får da for all del holde dem unna annen barnetv også da, og filmer og spill og eventyr.....

• Liker 4
Skrevet

:klø: Så nå er altså bibelen fullstendig synonymt med "norsk kulturarv"?

Jeg vet ikke hvor problematisk jeg egentlig synes dette er. Jeg er ikke religiøs selv, og er absolutt mot alle former for hjernevasking av barn. Likevel tror jeg nok at barn må lære om religioner, og akkurat nå i adventstiden kan de vel like godt lære om kristendommen som noe annet.

Ingen har snakket om synonymer, men at juleevangeliet er en del av norsk kulturarv kan du ikke komme bort i fra. Hvis du må klø deg i hodet av den grunn har du kanskje ikke vondt av å lese litt historiebøker?

• Liker 3
Skrevet

Ingen har snakket om synonymer, men at juleevangeliet er en del av norsk kulturarv kan du ikke komme bort i fra. Hvis du må klø deg i hodet av den grunn har du kanskje ikke vondt av å lese litt historiebøker?

Nå reagerte jeg bare på at det sto "å lese et sitat direkte ut fra norsk kulturarv". Et sitat fra bibelen er ikke et sitat direkte ut fra norsk kulturarv så vidt jeg ser det, selv om kristendommen er en del av norsk historie.

Jeg er godt oppdatert på både bibelhistorie og norsk historie, ellers takk.

Skrevet

Du har ikke barn?

Barn, spesielt små barn, tar det de blir presentert som sannhet. Sier du til dem at julenissen finnes, så tror de det. Hvis de ser på barne-tv at det finnes Gud og engler, så tror de på det. Det har overhodet ingenting med "norsk kulturarv" å gjøre - religionsundervisning er noe helt annet.

Hvem tror de mest på ? TV eller det du forteller dem ? Du kan altså enten skru av tven eller fortelle ditt syn på saken .

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke verre enn at du lar være å se på tv nå i førjulstida da... Finn på noen andre hyggelige førjulsaktiviteter du kan gjøre med datteren din istedet.

Julen er jo en kristen høytid, tross alt, og det er jo Jesus fødsel som feires - (selv om det er lagt til tiden for en tidligere hedensk skikk som så mange liker å påpeke).

Dere som er redd for at barna skal ta alt de ser på som sannheter, og leve etter dette - får da for all del holde dem unna annen barnetv også da, og filmer og spill og eventyr.....

Tull. Julen er en kristen høytid for de som er kristne - for de som ikke er det er den hva de enn ønsker å feire den som, enten det er en midtvintersfest med familien, solsnu eller noe annet. NRK er en statskanal og bør som sådan være ekstra forsiktig med forkynnelse ovenfor barn.

I fremtiden vil nok kirke og stat bli skilt i Norge, da vil det forhåpentligvis ikke lenger bli sett på som selvsagt at barn skal flaskes opp på "Jesus elsker alle barna" fra de er bittesmå.

Skrevet

Både jul og påske ble feiret i hundrevis av år før overtroen fra midtøsten kom og ødela dem.

Kom gjerne med pålitelige linker som viser annen sammenheng enn at de ble lagt til samme tid.

Den julefeiringen norsk kultur har forholdt seg til i lange tider, har ikke med noe annet enn jesu fødsel å gjøre. At det evt var en overgang en gang i tiden, forandrer ikke det.

Forøvrig enig i konseptet i ditt første innlegg. Enten man vil påvirke barna til å tro eller ikke tro på det ene eller det andre, oppnår man ingenting godt ved å benekte kunnskap.

Synes også mange undervurderer både barna og sine egne evner som forelder, ved å tro at barna blindt sluker alt de ser på tv eller hører.

da er det foreldrene som feiler, ingen andre.

• Liker 3
Skrevet

Nå reagerte jeg bare på at det sto "å lese et sitat direkte ut fra norsk kulturarv". Et sitat fra bibelen er ikke et sitat direkte ut fra norsk kulturarv så vidt jeg ser det, selv om kristendommen er en del av norsk historie.

Jeg er godt oppdatert på både bibelhistorie og norsk historie, ellers takk.

Det er et sitat direkte ut fra norsk kulturarv jo. Nå snakket jeg ikke om et hvilket som helst sitat fra bibelen, men om juleevangeliget. Norge er faktisk bygget opp på kristne grunnprinsipper. Tro det eller ei.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...