Gå til innhold

Vondt i milten

Gjest Anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt de samme symptonene som en får av kyssesyken i omtrent en uke nå. - vondt i halsen og forkjølet, for det meste.

Jeg prøvde lenge å finne ut selv om dette kan være kyssesyken, siden legevakten var stengt.

Jeg haddet tenkt meg på fest den dagen, derfor var jeg redd noe koms til å skje i etterkant.

Fikk jo egentlig ingen bevis for at jeg hadde kyssesyken, så dro på fest læll.

Jeg drakk en del, og ble i god-formen, men nå i det siste har jeg følt smerter i milten.

Hva kan dette skyldes? - Kan det hende jeg har kyssesyken, og at milten holder på å sprekke?

Kan dette skyldes min drikking forrige helg? Og om jeg hadde hatt kyssesyken, hvor lang tid ville det gått for meg å bli syk med tanke på min drikking forrige helg?

Håper på et raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det skulle være kyssesyka du har så kan det være milten som er hoven og det er ikke uvanlig at den sprekker. Om du i det hele tatt mistenker kyssesyka bør du oppsøke lege med en gang. Kyssesyka påvises heldigvis så enkelt som et stikk i armen og et par dagers ventetid. Hold deg unna alkohol og aktiviteter som belaster mage/milt i mellomtiden. Det er sikkert ikke noe alvorlig i det hele tatt, men ta kontakt med legen din, for kyssesyka er uansett noe man bør vite at man har så man kan hvile tilstrekkelig! Dessuten smitter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt de samme symptonene som en får av kyssesyken i omtrent en uke nå. - vondt i halsen og forkjølet, for det meste.

Jeg prøvde lenge å finne ut selv om dette kan være kyssesyken, siden legevakten var stengt.

Jeg haddet tenkt meg på fest den dagen, derfor var jeg redd noe koms til å skje i etterkant.

Fikk jo egentlig ingen bevis for at jeg hadde kyssesyken, så dro på fest læll.

Jeg drakk en del, og ble i god-formen, men nå i det siste har jeg følt smerter i milten.

Hva kan dette skyldes? - Kan det hende jeg har kyssesyken, og at milten holder på å sprekke?

Kan dette skyldes min drikking forrige helg? Og om jeg hadde hatt kyssesyken, hvor lang tid ville det gått for meg å bli syk med tanke på min drikking forrige helg?

Håper på et raskt svar.

Før kyssesyken brøyt ut på meg, hadde jeg hatt litt sånn ømhet ved milten og leveren. Dette gikk plutselig over, og istedenfor fikk jeg fryktelig stiv og vond nakke. Jeg kunne ikke snu på hodet i det hele tatt. Prøvde sånn massasjestav, men det hjalp svært lite. Smertestillende hjalp heller ikke. Etter å ha gått sånn i en uke, ble min mor bekymra for at det var hjernehinnebetennelse så derbor ble jeg jaga til legen. Jeg var på samme tidspunkt ufattelig sliten og trøtt. Orket ikke stort. Ihvertfall, hos legen tok jeg blodprøve. Jeg fikk faktisk svar en halvtime etter, og da viste det seg at jeg hadde kyssesyken. Da var det som om hele verden raste sammen for meg.

Jeg ble dårligere, hadde 40 i feber i nesten tre uker (!!!), sammenklistra mandler med hvite prikker, null matlyst, hodepine, vondt i nakken, trøtthet og slapphet. Jeg kunne sove i 12 timer, være våken i et kvarter og være like trøtt. Bare det å gå ifra stua og til badet (20 meter) klarte jeg omtrent ikke. Jeg var helt skutt. Siden jeg var blitt dårligere, maste mamma om at jeg måtte til legen igjen. Der fikk jeg høre at jeg hadde en streptokokk betennelse i halsen.

Etter litt over en måned, var jeg kvitt symptomene, men jeg hadde ekstreme leververdier. Heldigvis ble de borte en ukes tid etter at jeg var blitt frisk. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle være i aktivitet på to måneder. Jeg kunne heller ikke drikke alkohol. Både milten og leveren min var forstørra, så man kunne se det utenpå magen min. Siden jeg har litt mage fra før av, fikk jeg høre av et par venner (som så klart tulla og ikke mente det alvorlig) at jeg så gravid ut.

Poenget mitt med det jeg har fortalt nå, er det at hvis du mistenker at du har kyssesyken så kom deg til legen med en gang, få tatt prøver og fortell at du har drukket alkohol! Kyssesyken er forskjellig fra person til person, så det jeg har opplevd trenger ikke å stemme med det du opplever. Noen av de samme symptomene du får med kyssesyken, kan du også få ved andre sykdommer. Det kan jo også være psykisk, hvis du tenker mye på det.

Må legge til at en av venninene mine hadde gått med kyssesyken en stund, uten spesielle harde symptomer. Hun trodde det var en vanlig forkjølelse, dro på fest og drakk. Det endte med et sykehusopphold på en måned ...

Og en gang til - dra til legen hvis du føler deg redd og usikker. Der kan du få et ordenltig svar! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...