AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 jobber i en barnehage og trives utrolig i det yrket, får masse skryt av foreldrene og har en veldig fin kontakt med barna, de kommer løpende og møter meg i døre når jeg kommer på jobb, henvender seg heller til meg enn til de andre voksne i mange situasjoner. pedlederen, som begynnte i høst, har hele tiden sakt at hun ikke ville klart dette uten min hjelp og at jeg er en kjempestor resurs og den som er flinkest med barna, er mest aktiv med barna og har best kontakt med de. så, på mandag, blei jeg kaldt inn på kontoret og der satt styrer og pedleder med strenge blikk, jeg fikk muntlig advarsel fordi jeg ikke gjorde noe, spillte ikke på lag med de andre voksne, jeg hadde feil måte å komunisere med barna på og jeg brukte for mye tid på enkelt-barn uten å se behovene til de andre barna, ikke gjorde jeg nokk formingaktiviteter og ikke var jeg flink nokk som aktiv voksen, jeg skremte barna til lydighet og jeg burde virkelig se meg om etter et nytt yrke om jeg ikke tok tak i dette. etter snart 12 år i dette yrket får jeg høre at jeg er i feil yrke, 12 år med masse ros. jeg prøvde og argumentere med at formingsaktiviteter får jeg ikke gjort pga de ande på avdelingen er så lite aktive at om noen skal holde øye med barna må jeg faktisk bevege meg rundt hele dagen, og ba de helle ta et tak i arbeidsmoralen deres, det enkeltbarnet jeg bruker mye tid på har jeg en tidsplan på som alle er innformert om og ting er mye bedre for det barnet nå (utpreget sjenanse og frykt for andre barn og høye lyder), jeg er like aktiv nå som før, til og med mere, men problemet er at om jeg sitter å leker med to barn må jeg hele tiden gå i fra når andre barn trenger hjelp, dette hovedsakjelig pga passive voksne på avdelingen. jeg mener selv jeg komuniserer greit med barn, og har ikke hat noen tilbakemeldinger på noe annet i løpet av 12 år og jeg skremmer hvertfall ikke barn til lydighet, at jeg bruker stemmen når det er kaos ved bordet, i samling osv er helt vanlig metode får at barna i det hele tatt skal høre deg. hele greia endte med at jeg nå går rundt og føler meg kvalm på jobben, tørr så vidt å si noe til barna, stresser som en gal for å rekke alt og være over alt samtidig som jeg skal nesten viske til barna, er livredd for at et barn skal gjøre noe galt eller bråke for mye så jeg må irettesette det barnet og jeg har det ikke godt. så, i dag får jeg besked om at siden jeg har tidli i morgen vil en av de andre assistentene også gå tidli sammen med meg, " det er så det ikke blir så mye press på morgennen" i følge pedleder! nå sitter jeg som et stort spørsmålstegn og lurerpå hva i all hverden er dette for noe! hvordan falt jeg fra den mest aktive og den som hjalp den ny-utdanede pedlederen i gang, til og bli trua med sparken? uten og merke det selv? uten og bli mindre aktiv, tvært i mot? uten og miste kontakten med barna eller på andre måter se forandringene de sier de ser?
Løvetanten Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 I all verden? Hva er det som har skjedd på jobben din? Jeg velger å høre på deg fordi du virker helt oppriktig og veldig forvirret. Det er noen spørsmål jeg med èn gang stiller meg, og der er om det har kommet til noen nye på jobben din, om pedleder har skiftet metode, om det har vært konflikter i personalgruppa og om det har vært konflikter mellom foreldre/barnehage. Er det noen spesiell grunn du kan tenke på at du har blitt kalt inn, eller kom dette helt fra det blå? Jeg kan absolutt forestille meg hvor vondt du har det nå, og vet fra en annen jobb jeg har hatt (der jeg urettmessig fikk dårlig behandling) at det fører til sterkt nedsatt prestasjon. Om du vil fortsette i denne barnehagen så må du nok gjøre med "research". Spørre endel spørsmål om f.eks hvor lenge de har ment at arbeidet ditt ikke var ok, hva de mener du skal gjøre, hvordan de vil hjelpe deg i omstillingen. Videre om de vil være villige til å ta et møte sammen med deg og en representat fra fagforeningen. de kan være veldig gode å ha i ryggen om du føler deg urettferig behandlet. Lykke til. Hold oss oppdatert.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Håper du er organisert, for dette er fagforeningsmat. Ellers høres det rett og slett ut som om du ikke glir inn i voksengruppa, og det er jo da enklere å erstatte deg med en annen enn å snu alle de andre til å passe inn i din arbeidsmetodikk. Ny ped leder = nytt tankesett. Og det virker som om du ikke har skjønt det, men når de andre har snudd seg rundti forhold til arbeidsmetoder, jobber du fortsatt på samme måte som alltid. Og det passer ikke lenger.
Wonders Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 rett til fagforbundet, tveret. Man skal alltid føle seg trygg i sin jobbsituasjon. Og selvinnsikt, forsøk å se ting anderledes i hverdagen. Snu om på en del fremgangsmåter. Men har de bestemt seg for å behandle deg anderledes nytter det ikke hva du gjør.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 beklager seint svar.. ba om et møte med ped.leder forige uke og spurte da hva dette egentlig dreide seg om. hu mente da at jeg hadde misforstått hele samtalen, det de mente var at jeg gjorde en utrolig bra jobb, jeg sto på hele dagen og om alle var som meg ville vi få en utrolig bra avdeling, men,,,jeg måtte slutte å ta ansvar fra de andre. om jeg gjorde jobben til de andre ville de alldri begynne å gjøre sin egen jobb, om en unge ropte "ferrdig på do" så var jeg der før de andre kunne reagere, om en unge gråt så nærmest trengte jeg meg på selv om andre var på vei bort til barnet, jeg måtte bli flinkere til å se hva de andre gjorde i stede for å henge meg opp i hva de ikke gjorde og jeg måtte bli flinkere til og styre humøret mitt, det syntes lang vei om jeg var "sure" på noen av de voksne. noe av dette kan jeg forstå, men jeg føler det ligger mere bak. grunnen til at vi plutselig skulle ha to tidligvakter på min vakt var at de var bekymret fordi jeg så sliten ut og at de ville vise ei som er ny hvordan en tidligvakt skal fungere da hun er flink til og konsentrere seg om egen matpakke og glemme ting som skal gjøres på tidlig vakt. jeg gikk i fra møtet med lit rar følelse av at jeg ikke fikk vite alt. på fredag var det julebord, jeg ville ikke dit men som styreren sa så kunne jeg trenge og bli lit mere sosial med de andre på jobben, danne et "arbeids-vennskap" som det ble kaldt. utover kvelden blei enkelte lit fulle, selv var jeg edru og den første som skulle ha en alvårsprat i fylla var ped.lederen,,hun kom å fortalte meg at hun skulle ønske hun hadde den kontakten med barna som jeg har, at hun kunne like mye og var så flink til å se alle barnas behov som jeg var, pluss masse annet fylle-preik. så kom en av assistentene og fortalte at hunn viste om flere som hadde klaget på meg fordi de var misunnelige på alt jeg fikk til, de reagerte på at minst 5-6 unger løp mot meg hver dag når jeg kom på jobb, mens til de sa ungene for det meste bare hei og en sjelden gang fikk de kos. Hun følte seg "dumm" i nerheten av meg siden hun ikke kunne like mye og var like flink med barna, pluss at jeg var vanskelig og få kontakt med. de andre brukte mye tid på og prate og ble da utrolig godt kjent mens ingen følte at de virkelig kjente meg. jeg virket så blid på barna og spøkte og lo med de, mens sammen med de voksne var jeg alvårlig og så sur ut. så jeg har en jobb og gjøre på det sosiale området, og jeg må lære og overlate til de andre og gjøre jobben sin, heller la en unge gråte noen minutter ekstra enn og løpe bort til de. men jeg har fremdeles til gode og få en ordentlig forklaring på den muntlige advarselen...
Cookiemonster Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Tydeligvis sladrekjerringer som er missunnelige på deg fordi du er populær blandt barna og står på og gjør en bra jobb!!! -Keep ut the good work og fortsett som før er mitt råd - det er de som tydeligvis har problemer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå