Gå til innhold

Den fjerde barnesykdom

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia

Noen som vet:

* om barnet kan ha den fjerde barnesykdom flere enn én gang?

(finnes det kanskje flere typer virus som forårsaker samme symptomer?)

* om barnet kan ha den fjerde barnesykdom uten å ha feber (det karakteristiske er vel tre dager med feber - så prikker, men altså; unntak?)

* om den fjerde barnesykdom smitter etter at prikkene er kommet eller bare før? (vet at den generelt er veldig smittsom...)

Storesøster på 2 1/2 har nemlig hatt feber i tre dager (som vi først satte i sammenheng med forkjølelse), så fikk hun prikker. Litt på rygg og bryst, litt mer i ansiktet. Prikkene forsvant etter et par-tre dager. Hun hadde den fjerde barnesykdom da hun var ca. halvannet år. Nå to-tre dager etter at storesøsters prikker har forsvunnet, har også lillesøster på fem måneder fått prikker, mer enn den eldste hadde. Ansikt, bryst/mage, rygg og håndflater. Hun har ikke hatt feber, så vidt jeg har registrert. Fin form. Mystifistisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tredagersfeber

Også kalt Dukes sykdom. Det medisinske navnet er Exanthema subitum. Også kalt den fjerde barnesykdom tidligere. Kalles av noen også den sjette barnesykdom.

En av de mest vanlige i barnets første leveår. Antatt forårsaket av virus i herpesgruppen. Barna som blir smittet er som regel mellom 6 måneder og 3 år.

Smittemåte:  

Sannsynligvis nærdråpesmitte. Antakelig smitteførende så lenge utslettet vedvarer, dvs ca. 1 uke. Gjennomgått infeksjon gir livslang immunitet.

Inkubasjonstid: (=den tid det tar fra smitte til symptomer)  

5-10 dager.

Sykdommens varighet:  

3-4 dager

Symptomer:  

Plutselig høy feber på ca. 40 grader. Noen er litt røde i svalget. Barnets allmenntilstand trenger ikke å være særlig påvirket, mange barn er oppe og leker på tross av feberen. Når feberen forsvinner, ofte etter 3 døgn, kommer blekrøde prikker først på ryggen, på magen og etter hvert på ben og armer.

Behandling:  

Går over av seg selv uten behandling.

Når kan barnet gå tilbake til barnehage/skole: Barn kan gå i barnehage ved god allmenntilstand, uavhengig av utslett, skriver Folkehelseinstituttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare deg på det første spørsmålet. I min legebok står det at "Kroppen opparbeider som regel livsvarig beskyttelse (immunitet) mot virussykdommene." Det betyr at man kan få sykdommen flere ganger, men at sjansene er små. (Jeg har f eks hatt vannkopper to ganger, men når man får det andre gang kalles det helvetesild.) I legeboken står det også at man ikke vet med 100% sikkerhet at den fjerde barnesykdommen skyldes et virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Tusen takk, Merete! :D

Smitteførende så lenge utslettet varer, men gå gjerne i barnehagen? Hm.

Så man kan altså ha den bare én gang. Dersom det var den fjerde barnesykdom storesøster hadde for et år siden, hva hadde hun i forrige uke? Og hva har i såfall lillesøster?? Bortsett fra feberen som bare den største hadde, ser utslettet likt ut. Hvis det var den fjerde barnesykdom storesøster hadde nå, hva hadde hun da for et år siden?

Litt klokere, men fremdeles undrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Cawarra, da er kansje min største frøken et av unntakene, da... Jaja. Frisk nå i hvertfall, samme hva det kan ha vært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du med sikkerhet at det ikke er noen av de andre barnesykdommene da? Røde hunder skal visst likne den fjerde barnesykdommen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har også hatt vannkopper to ganger (artet seg som "vanlige" vannkopper andre gangen også. Så da ser jeg ikke bort fra at man kan få den fjerde barnesykdommen også to ganger (i sjeldne tilfeller)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitteførende så lenge utslettet varer, men gå gjerne i barnehagen?

Du fleiper??

Sender ikke unger som er smittebærere i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun siterte sitatet fra Folkehelseinstituttet...

Når kan barnet gå tilbake til barnehage/skole: Barn kan gå i barnehage ved god allmenntilstand, uavhengig av utslett, skriver Folkehelseinstituttet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...