Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det virker interessant å lage og designe smykker. Ser at det er en 2-årig utdannelse innen gullsmedfaget i Fredrikstad, på nivå videregående skole. Det er vel ingen direkte utdannelse til smykkedesigner i Norge. (Ble opprettet et studium på universitet i Agder, men det ser ikke ut som de har tilbudet lenger.) Egentlig kunne jeg ønske at utdannelsen var på høyskolenivå og også rettet mot design. Derfor er jeg så usikker på skolen i Fredrikstad. Vil ikke begynne der dersom den gir lite mulighet til yrke som designer, og holder for lavt nivå. Det er jo en privatskole som koster mye å gå på.

Lurer også på hvordan markedet er for gullsmeder/smykkedesignere. Er det lett å få jobb, eller er det mange om beinet?

Er takknemlig om noen som har utdannelse og/eller erfaring innen yrket gullsmed/designer kan fortelle om dette.

Skrevet

PS: Jeg er godt voksen og tok allmennfaglig videregående skole for lenge siden. Derfor kjennes det også feil å bruke en del penger for å gå på en skole på nivå videregående...

Skrevet

Uten at jeg skal si det for sikkert, regner jeg med at du går to år på skole, og så er det vel to eller fire år som læring, før du er ferdig. Typisk håndverksyrker er jo slik, to år skole og læretid.

Men jeg vet at for å bli hovslager, kan man skaffe seg praksisplass (praktikant) og gå i lære der i fire år før man kan gå opp til fagprøven. Mulig et det mulig i gullsmedbransjen også, det vet jeg ikke. Men i og med du har allmenn fra før, er det jo mulig å søke fritak i typiske norsk-, engelsk- og andre "vanlige" vgs-fag, og kun ta de som dreier seg om smykkedesgin/gullsmed. Regner med gullsmedene i Norge har en fagforening, organisasjon mm, hvor du kan ringe og spørre litt. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...