Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det de 16 første dagene man arbeider (eller skulle arbeidet..), de 16 første virkedagene eller de 16 første dagene arbeidsplassen skal betale?

Har enda ikke fått noe fra Nav og jeg ble sykemeldt i begynnelsen av oktober...noe må vel være feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det samme problemet i fjord. Ble sykemeldt i november og fikk penger i begynnelsen av februar. De er trege, men du må ringe eller møte opp der å klage.

De første 16-17 dagene skal arbeidsgiver betale, resten går på nav hvis du er sykemeldt utover det tidsrommet.

Skrevet

Jeg har vært der for en stund siden. Da hadde de visst ikke mottat lønnsopplysningene fra arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren mener å ha sendt lønnsopplysningene så det skal jo ha vært i orden for lenge siden..

En annen ting.. Jeg var innom for å levere søknad om foreldrepenger. Jeg var da gravid i 27. uke. De nektet å ta imot søknaden fordi "papirer så lett blir forlagt når de leveres for tidlig".

Jeg lurer virkelig på hvilket system Nav har da om ting så lett kommer bort? Er det noen som vet hva de gjør med papirene?

Skrevet

Arbeidsgiver betaler de første 17 kaldenderdagene, etter dette overtar NAV utbetalingen din.

Jeg trodde ikke det var arbeidsgiver som sender inn lønnsopplysningene dine ved sykemelding? Jeg måtte sende inn kopier av lønnsslippene mine selv når jeg var sykemeldt.

Skrevet

Ah kalenderdager ja.. Takk :)

Nei de sa de ikke hadde mottatt lønnsopplysninger fra arbeidsgiver så jeg måtte purre på der. Jeg snakket med arbeidsgiver og fikk beskjed om at de hadde sendt lønnsopplysningene.

Skrevet

Har vært gjennom det samme med flere NAV-kontorer. Få arbeidsgiver til å sende deg en egen kopi av inntektsopplysningene dine, og lever en kopi av den igjen sammen med hver bidige sykemelding til NAV. De kan ikke miste alle. :P

Skrevet

Har vært gjennom det samme med flere NAV-kontorer. Få arbeidsgiver til å sende deg en egen kopi av inntektsopplysningene dine, og lever en kopi av den igjen sammen med hver bidige sykemelding til NAV. De kan ikke miste alle. :P

Bra tips! Sist jeg var sykemeldt "mistet" NAV inntektsopplysningene mine FIRE ganger før jeg endelig fikk utbetalt sykepengene mine. Kjempefestlig å styre med det når jeg var skikkelig dårlig og ikke orket noe. Husker jeg at jeg ikke var spesielt blid og hyggelig de siste gangene jeg ringte.

• Liker 1
Skrevet

Har NAV et stort, svart hull inne på kontorene sine der de "mister" papirer i hytt og vær? :klø:

• Liker 2
Skrevet

Nei de sa de ikke hadde mottatt lønnsopplysninger fra arbeidsgiver så jeg måtte purre på der. Jeg snakket med arbeidsgiver og fikk beskjed om at de hadde sendt lønnsopplysningene.

Da jeg gikk sykemeldt den første tiden tok jeg kontakt med lønning/regnskapskontoret selv. Fikk beskjed av nav at det kunne lønne seg og at det mulig gikk en del fortere.

Skrevet

Arbeidsgiver dekker de første 16 kalenderdagene du er sykmeldt, dvs fra den 17 dagen er det NAV som skal betale. Da har arbeidgiver ansvar for å sende inn IS skjema (inntekts- og skatteopplysninger) til NAV. Dersom du selv har beholdt den bakerste delen av sykemeldingen må du selv levere denne til Nav. Leverete du den til arbedisgiveren er det de som må sende den inn. Dersom det er slik at din arbeidsgiver ikke forskutterer sykelønn uteover arbeidsgiverperioden (mange gjør dette) så vil jeg anbefale at du selv leverer denne delen til nav. Da vil de ofte ta kontakt med arbeidsgiveren din for å purre opp IS skjemaet dersom de ikke har fått det.

Skrevet

Hei.

På min arbeidsplass betaler vi ut lønna i hele sykmeldingsperioden og får refusjon fra NAV etterpå.

Vet at "ting tar tid" når NAV skal betale ut ja....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...